Nyhed
29. nov. 2020 | 14:22

Filmskaber giver julegave til de unge

Foto | Christian Torp
Jonas Risvig instruerer sine unge skuespillere under optagelserne af den nye sæson af webserien Centrum, der er en julekalender i 24 afsnit.

”Der mangler ungdomsfiktion, der tør sætte sig ned ved siden af de unge og tale med dem på en autentisk måde,” siger Jonas Risvig, som genopliver successerien Centrum som julekalender.

Af Nicki Bruun

Da coronakrisen i foråret lukkede Danmark ned, var Jonas Risvig på pletten med en serie, som skildrer de unges liv under nedlukningen. 

Instruktøren lod i webserien Centrum publikum komme med idéer og være med til at forme historien om en gruppe unge, der forsøger at komme ordentligt igennem den forandrede verden i pandemiens tegn.

Filmmagasinet Ekkos anmelder kvitterede med fire stjerner og kaldte Jonas Risvig et innovativt forbillede, der er i stand til at gribe øjeblikket. 

Det har instruktøren nu gjort endnu engang. Centrum vender nemlig tilbage med en ny sæson, der tager form som en julekalender. Se traileren nederst i artiklen! 

”Julekalender-formatet er en fantastisk måde at være aktuel i en hel måned. Det er en højtid, hvor der sker meget dramatisk for rigtigt mange danskere, og det er tilmed en instruktørdrøm for mig at lave en julekalender,” siger Jonas Risvig til Ekko. 

”Så flere bånd flettes sammen i en gaveindpakning, som vi kan give videre til alle dem, der støttede op i starten. Det er en julegave til alle dem, der var med fra start.” 

Autentisk ungdomsfiktion
Den nye sæson af Centrum består af 24 juleafsnit med gæsteoptrædener fra kendisser som Hella Joof, Magnus Millang, Rasmus Botoft, Andreas Jessen, Lars Hjorthøj og DR-værten Maria Fantino.

Men det er de fire unge hovedpersoner, som er gennemgående i serien. De kæmper denne gang for at opnå hver deres juleønske, men dramatiske ting sker omkring dem.

”Første sæson var et bidrag til at få tiden til at gå, da coronakrisen ramte. Projektet udviklede sig til at blive en del af en masse unge menneskers liv. Jeg fik feedback fra unge, der sagde, at Centrum hjalp dem med at få nye nuancer på ting, de tænkte over og forholdt sig til i deres liv,” fortæller 27-årige Jonas Risvig, der er kendt for flere kortfilm på Ekko Shortlist.

”Siden vi stoppede projektet i sommer, har jeg kunnet mærke, at der stadig er mangel på noget som Centrum. Der mangler ungdomsfiktion, der tør sætte sig ned ved siden af de unge og tale med dem på en autentisk måde uden at være sensationel eller have en dramatisk motor som fremdrift.”

”Der er brug for noget, som de unge kan spejle sig i, og det skal være dansk. For lige nu har Netflix og reality-programmer taget over, når de unge taler sammen i frikvarteret. I sommerferien tænkte jeg, at hvis vi kan underholde og gøre en forskel for nogen, bør vi blive ved.”

Parkerer egoet
Første sæson af Centrum kørte ugentligt med nye afsnit, der blev lagt op på YouTube, hvor serien er set mere end to millioner gange.

Distributionsformen er den samme i julesæsonen, hvor der dog kommer ét nyt afsnit om dagen. Men ellers har Jonas Risvig forsøgt at holde fast i de gode dyder med brugerinddragelse af publikum, som særligt er i aldersgruppen tretten-seksten år.

”Formlen i Centrum går jo helt tilbage til gamle dage i Hollywood, hvor de europæiske instruktører begyndte at vende sig om mod folk i biografsalen i stedet for at kigge indad,” siger Jonas Risvig.

”Det kræver virkelig, at man som instruktør er villig til at parkere sit ego. Men det betyder også, at man får en trofast kerne af publikum. Det skaber nye muligheder for at udvide universet, fordi det vælter ind med idéer til, hvad der kan ske med de fire hovedpersoner.”

Andre filmskabere kan vinde på at være åbne over for at lade modtagerne komme til orde, mener instruktøren.

”Jeg er som instruktør for ofte blevet givet opgaven at finde ud af, hvad jeg selv vil fortælle. Det er en vigtig egenskab som fortæller af enhver art, men man kan også kræve af instruktører, at de finder ud af, hvad folk vil høre noget om,” siger Jonas Risvig.

”I for lang tid har man givet ungdomsfiktion lov til at fortælle historier med tematikker, som ikke er blevet valideret hos publikum. Jeg har fået at vide, at det, jeg ville fortælle, ikke var vigtigt og spændende nok. Så jeg var nødt til at gå i marken og finde ud af, hvad andre syntes var nice. Tallene lyver ikke, når jeg sammenligner med projekter, jeg har lavet for DR. Centrum klarer sig bedre, så det er måske en metode, der er værd at gøre med ud af i dansk film og tv.”

Drømmer om spillefilm
Jonas Risvig var ikke selv nomineret, men den talentfulde instruktør deltog sidste weekend i Ekko Shortlist Awards, fordi medvirkende foran og bag kameraet i to af hans film var blandt de nominerede.

Den unge skuespiller Clara-Aviaya Helsted Hvid var nomineret for Hvilken vej kom vi fra?, mens August Fenger – bedre kendt under musiker-navnet Eloq – var nomineret for sin musik i det hårdtslående drama Sort som Iris

Risvig vandt selv Publikum Prisen ved Ekko Shortlist Awards i 2018 for det sanselige ungdomsdrama Ingen siger farvel, men alle forsvinder. Han er en instruktør med mange jern i ilden, og lige nu er han i gang med optagelserne af endnu en sæson af DR-ungdomsserien Stikker

2021 kommer til at byde på flere serier for Jonas Risvig, men han håber også snart at kunne kaste sig ud i den længere films verden. 

”Jeg afsøger også mulighederne for at afprøve et spillefilmprojekt i det nye år. Det skal bygge videre på Centrum-universet og personerne i det, men det er noget, jeg drømmer om og arbejder hårdt på.”

Trailer: Centrum – sæson 2

Kommentarer

Jonas Risvig

Født 1993 i Silkeborg.

Vandt i 2016 en Zulu Award for bedste originale tv-program med Da Damark blev Suspekt.

Hans kortfilm Sort som Iris og Hvilken vej kom vi fra? var i år nomineret ved Ekko Shortlist Awards.

Ingen siger farvel, men alle forsvinder vandt Publikum Prisen ved samme prisuddeling i 2019.

Webserien Centrum er blevet set to millioner gange på instruktørens YouTube-konto.

© Filmmagasinet Ekko