Cph:Lab: Filmtalenter får hjælp af jazzmusiker
Tyve internationale instruktører. Ti intensive workshopdage. Ti originale idéer. Et år til at lave dem til film.
Sådan opsummerer Cph:Lab deres program, der er en del af Cph:Dox, og som siden 2009 har givet unge instruktører chancen og pengene til at føre deres film ud i livet.
Et af kravene for at deltage er, at man ikke er ny i faget.
For Danmark deltager Thomas Daneskov, som sidste år vandt hovedprisen med Ud, spring over, ind ved Ekko Shortlist Awards samt en række andre priser. Kort tid efter debuterede han med spillefilmen Eliten, der vandt hovedprisen på festivalen Cph:Pix i april måned.
Også Elvira Nana Lind deltager. Hun er en gammel kending fra Ekko Shortlist. Senest har hun bidraget med Staircase Session, hvor den verdensberømte skuespiller Oscar Isaac spiller og synger Bob Dylan.
De to andre er den erfarne Johan Knattrup Jensen, som har lavet kortfilmen Verdenssøn om Michael Strunge, og Eva Marie Rødbro, som netop er uddannet på Den Danske Filmskole med Os der valgte Mælkevejen, som Ekko tildelte fire stjerner.
Lav film i nuet
De tyve instruktører bliver sat sammen i par – to og to – og de skal over fem dage finde på en idé, som efter planen bliver sat i produktion med 100.000 kroner i startkapital.
Til idé-udviklingen får de hjælp af en række erfarne tutorer, herunder instruktøren Janus Metz, bedst kendt for Armadillo, og jazz-komponisten Niels Lan Doky, som ud over sin store jazzdiskografi instruerede Between a Smile and a Tear om genåbningen af det historiske jazz-sted Montmartre.
Cph:Lab ønsker med deres egne ord at fremme det rå, risikovillige talent, og her passer jazzmusikeren perfekt ind. Tidligere på året udgav han bogen Improvisation – i musikken, på arbejdet og i livet, som handler om, hvordan man arbejder og improviserer i nuet.
”Jazzmusik er 98 procent improviseret. At komponere film og jazz er stort set den samme proces. Det handler om at fange stemninger, følelser og fortællingen i nuet og at arbejde med det, der dukker op, og det kan jeg lære de unge instruktører,” siger Niels Lan Doky til Ekko.
Han holder jævnligt betalte foredrag for virksomheder om improvisation. Han er ikke typen, der planlægger for meget. Han arbejder på det, han har ved hånden – og det redskab vil han give videre. Mantraet er, at der ikke findes fejl.
”Jeg viser, hvordan man kan gøre en dumpet studentereksamen til en fordel. Enhver fejl kan vendes til en ikke-fejl. Når jeg holder foredrag, plejer jeg at spille en forkert tone på et klaver, hvor jeg med specifikke teknikker sørger for, at netop den tone nu bliver den essentielle.”
Ud i verden
Niels Lan Doky sagde ja til jobbet som tutor, fordi han kunne få lov at præge de unge i en tid, hvor film er blevet et meget vigtigt medie i samtiden. Måske vigtigere end nogensinde, siger han.
”I begyndelsen var film måske primært lavet til at underholde, men nu om dage er film et spejlbillede af verden, og vi er nået til et stadie, hvor det både er underholdende, kunstnerisk poetisk og reflekterende.”
Efter workshoppen under Cph:Dox bliver de unge instruktører inviteret ud til filmmarkeder i Rotterdam, Göteborg og Hong Kong for at rejse flere penge. Året efter bliver filmene vist på den danske dokumentarfestival.
Den mest succesfulde film fra Cph:Lab er Olmo and The Seagull, som har vundet Junior Jury Award for bedste film på Locarno Film Festival.
Cph:Lab
Giver hvert år en række talentfulde instruktører vejledning og penge til at lave nye dokumentarfilm.
Har eksisteret siden 2009.
Over ti workshopdage udvikler danske og internationale instruktører – ti par af to instruktører – idéer til dokumentarfilm.
De ti idéer bliver præsenteret foran filmbranchen den 10. og 11. november i Cph:Dox-teltet i Kongens Have.
Kommentarer