Filosoffen Slavoj Žižek i Ekko
, der også har skrevet et essay til det nye nummer.
”At sidde i biografmørket og vente på, at filmen skal begynde, er som at stirre ned i toiletkummen og vente på, at noget skal stige op fra kloakken.”
Ordene stammer fra Slavoj Žižek i Sophie Fiennes’ film The Pervert’s Guide to Cinema: Part 1 (2006), som for første gang udgives på dansk dvd med det nye nummer af Filmmagasinet Ekko.
Forbudte fantasier
Žižek er en af kulturteoriens excentriske superstjerner, og hver gang han sætter sig til tasterne, kommer der nye vinkler på alt mellem himmel og jord: politik, filosofi, Hollywood-film, Kinder-æg og toiletvaner.
I The Pervert’s Guide to Cinema giver han en guidet tur gennem filmhistorien.
Og hvilken tur!
Heftigt gestikulerende vader Žižek bogstavelig talt ind og ud af klassikere som Hitchcocks Fuglene (billedet) og Lynch’ Blue Velvet, mens han med sin slovenske shrink-accent forklarer, hvordan film viser vores inderste, forbudte fantasier – fantasier, vi ikke kan udleve, men heller ikke leve foruden.
”Filmkunsten er den ultimative perverterede kunstart. Den giver dig ikke, hvad du begærer. Den fortæller, hvordan du skal begære,” som han siger.
Film på hjernen
Ekko præsenterer The Pervert’s Guide to Cinema: Part 1 i forbindelse med magasinets tema: Film på hjernen.
Lektor Lilian Munk Rösing giver en introduktion til Žižeks tanker, og filosoffen selv bidrager med et eksklusivt essay, hvor han går i clinch med den skjulte ideologi i Hollywood-film som The Dark Knight og I Am Legend.
Den psykoanalytiske tilgang til filmforståelsen, som Žižek repræsenterer, står i dag ikke alene. Den har fået konkurrence af den evolutionære og kognitive filmteori, som bakkes op af vores hjemlige filmprofessor Torben Grodal.
Ifølge denne teori ligger trangen til at se action og romantik, komedie og melodrama, ikke i drifternes mørke kloak, men – som Grodal forklarer i Ekko #44 – i den menneskelige hjerne og dens udviklingshistorie.
Det ultimative mind-trip
Den sidste artikel i temaet er skrevet af kritikeren Lars Movin. Han fører læserne tilbage til en tidslomme omkring nitten hundrede og syre-og-tres, hvor en række avantgardefilm ikke bare visualiserede sindsbevægelser og ændrede bevidsthedstilstande, men ligefrem forsøgte at påvirke hjernefunktionen hos publikum.
Kort sagt, det ultimative mind-trip!
Det nye nummer er på gaden og kan købes i 230 kiosker over hele landet.
Kommentarer