Nyhed
31. maj 2010 | 13:57

Flot åbningsweekend for Armadillo

Krigsdokumentaren har med næsten 23.000 solgte billetter gjort sig godt i de danske biografer.
Af Jannie Dahl Astrup

22.282. Så mange har løst billet til Janus Metz’ meget omtalte krigsdokumentar, Armadillo, siden premieren i torsdags.

Over weekenden er filmen gået direkte ind på førstepladsen på filmhitlisten, hvor den har slået blockbusteren Prince of Persia af pinden.

”Det er et rigtigt flot tal i en åbningsweekend for en dokumentar,” udtaler Kim Foss, direktør for Grand Teatret og distributionsselskabet Camera Film.

Filmens producer Ronnie Fridthjof er glad for de flotte tal.

”Vi havde i forvejen høje forventninger oven på festivalen i Cannes, men de her tal overstiger dem faktisk.”

En sjælden succes
Ekko var tidligt ude og gjorde allerede i februar opmærksom på Armadillo med et stort interview med instruktøren Janus Metz. I seneste nummer har forfatter Carsten Jensen skrevet et stort essay om filmen.

Det hører til sjældenhederne, at en dokumentarfilm sælger mere end 10.000 billetter.

Den suverænt bedst sælgende er Anders Østergaards Gasolin, der i 2006 solgte 222.418 billetter. Mens andenpladsen indtages af Anders Riis-Hansens Blekingegadebanden, der sidste år nåede op på 73.175 billetter. De to kom ud i henholdsvis 41 og 49 kopier.

Armadillo er ude i 56 kopier landet over.

Fremskyndet premiere
Armadillo s premieredato var oprindelig fastsat til den 8. juli, men efter filmens succes ved Cannes Filmfestival, hvor den vandt Grand Prix i sidekonkurrencen Semaine de la Critique, blev premieredatoen fremskyndet hele seks uger til den 27. maj.

Det har vist sig som et klogt valg for Fridthjof Film og Nordisk Film Distribution.

Under sidste års Cannes Festival blev premieren på Lars von Triers Antichrist ligeledes rykket en uge frem af distributøren Nordisk Film. Den opnåede med kun sytten kopier et samlet billetsalg på 82.634.

Kim Foss peger også på den fremskyndede premieredato for Armadillo som baggrund for filmens gode åbningsweekend.

”Den har selvfølgelig nydt godt af nyhedseffekten fra Cannes og den megen omtale herhjemme,” siger han. ”Men spørgsmålet er, hvor længe den effekt så kan holde. Det er jeg mere i tvivl om.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko