Per Fly-film går snart i optagelse
Efter den svenske spillefilm Monica Z tager Per Fly – kendt for sin Danmarks-trilogi – nu for alvor skridtet ud i den internationale filmkunst.
Backstabbing for Beginners er på vej i produktion ifølge Det Danske Filminstituts produktionsoversigt over kommende film.
Det bliver Per Flys første engelsksprogede film, og der er tale om en ganske stor produktion i dansk målestok. Som det fremgår af Filminstituttets årsberetning er filmens budget på 53,9 millioner kroner, hvoraf Det Danske Filminstitut støtter med tretten procent.
”Vi er stadig i gang med at caste filmen og regner med at indspille filmen sidst på sommeren,” skriver producer Lars Knudsen i en e-mail.
Politisk thriller
Backstabbing for Beginners bygger på en erindringsbog af danske Michael Soussan.
Heri beskriver han sin tid i FN’s hovedkvarter i New York, og resultatet er en politisk thriller fyldt med korrupte diplomater, spioner og lobbyister.
Filmen bygger på Soussans historie, men har en fiktiv hovedperson. Per Fly har haft rettighederne til og udviklet projektet i mange år. Om filmen sagde Fly til Politiken i 2013:
”Det starter med, at man ser igennem fingre med nogle små ting i det små, men pludselig tager det overhånd. Kunsten er at finde ud af, hvornår man skulle have sagt fra. Derfor er den interessant. Hvornår skal man sige stop – hvornår skal man whistleblowe. Det er sindssygt aktuelt.”
Creative Alliance
Backstabbing for Beginners bliver den første film i et storstilet dansk instruktørsamarbejde kaldet Creative Alliance.
Det er en gruppe bestående af landets førende filmskabere, der tæller Per Fly, Thomas Vinterberg, Ole Christian Madsen, Lone Scherfig, Janus Metz og islandske Dagur Kári.
De seks instruktører i Creative Alliance har slået sig sammen med fire producere. To producere i København og to i New York skal arbejde for at skabe instruktørerne bedst mulige rammer for en international karriere.
Målet er at skabe et kreativt fællesskab, hvor de kan sparre om hinandens projekter, der skal være engelsksprogede og internationalt producerede.
Ole Christian Madsen sagde dengang til Ekko om fællesskabet:
”Den store udfordring i dansk film for øjeblikket er, at der ikke er særligt mange penge at udvikle filmene for. Man kan gå et halvt år uden at tjene penge på en film – og så bliver den måske ikke til noget. Vi vil prøve at sikre, at instruktøren får så meget til udviklingen, at man ikke behøver belåne sit hus eller sin bil hver gang.”
Kommentarer