”Fru Clinton som præsident betyder mere død”
”Stol ikke på USA.”
Advarslen kommer fra selveste Oliver Stone.
For tiden rejser den amerikanske instruktør rundt for at skabe opmærksomhed omkring sin nye film Snowden, som har dansk premiere på torsdag og er et portræt af verdenshistoriens største whistleblower Edward Snowden.
Og selv om han tydeligvis er træt efter dagevis fyldt med interviews – og sikkert enslydende spørgsmål – taler han ufortrødent videre om det amerikanske overvågningssamfund her på Hotel SP34 i København, hvor fire danske journalister har sat ham i stævne.
Armene vifter frem og tilbage, mens han forklarer om satellitter, der overvåger os fra rummet, mobiltelefoner, der følger hver af vores bevægelser, og om den globale overvågningsmaskine, der kun bliver mere og mere skruppelløs.
”Jeg elsker mit land, men jeg er bekymret. Jeg stoler ikke på den amerikanske regering, og jeg stoler ikke på amerikanske virksomheder,” siger Oliver Stone.
Pengefikserede filmstudier
De stoler heller ikke på ham, kunne man tilføje. Oliver Stone havde i hvert fald ikke held til at lave Snowden i USA, hvorfor filmen er optaget i Tyskland for europæiske midler.
Den 70-årige Oscar-vindende instruktør bag klassikere som Platoon, JFK og Født den 4. juli er ellers lidt af et klenodie for amerikanerne. Men lige netop filmprojektet Snowden var for ømtåleligt til at kunne realiseres i USA.
”Jeg begyndte at overveje, hvordan jeg skulle finansiere filmen, da jeg havde fået afslag fra de forskellige amerikanske filmstudier. Nej, vent. Jeg burde ikke kalde dem filmstudier. Det er virksomheder. Kæmpe, kapitalistiske virksomheder, som kun har én ting for øje: Penge,” siger instruktøren.
Rettigheder og liv hænger sammen
Til at starte med havde Oliver Stone ellers god grund til at være optimistisk. Filmfolkene mente, at manuskriptet var godt, at besætningen af skuespillere lød lovende, og at budgettet også så fornuftigt ud.
”Vi kan li’ det. Vi vender tilbage,” sagde producerne.
”Det var i 2014, og på det tidspunkt var den amerikanske befolkning ret entydigt imod Snowden. Det er en kompliceret sag, og jeg er sikker på, at mange ikke rigtigt vidste, hvad Snowdens sag egentlig handler om. Nogle siger, at regeringen vil os det bedste med al deres overvågning. ’Mit liv er vigtigere end mine rettigheder,’ siger de.”
Oliver Stone ryster på hovedet.
”Som om det skulle legitimere den massive overvågning. Men det er noget vås. Vores liv hænger sammen med vores rettigheder. Har du ingen rettigheder, har du intet liv.”
Det var Stones’ tyske producer, som foreslog at flytte produktionen til Tyskland. Her ville det være muligt at lave filmen uden risiko for, at den amerikanske sikkerhedstjeneste, NSA, ville blande sig.
I George Bush’ spor
Oliver Stone mener, at tyskerne var lydhøre over for Snowden-filmen på grund af deres bitre erfaringer med overvågning – før, under og efter Anden Verdenskrig.
”Der er en helt anden forståelse i Tyskland end i USA. Tyskerne ved, at overvågning i værste tilfælde kan føre til Stasi-lignende tilstande, hvor ingen tør ytre sig om noget. Derfor er der mere respekt for Snowden i Tyskland, end der er i USA. Amerikanerne lever tværtimod i en fantasiverden.”
Obama har kun gjort overvågningssamfundet værre, mener Stone. Den venstredrejede instruktør stemte ellers på ham i både 2008 og 2012, men Stone har indset, at Obama er fortsat i George Bush’ spor og har skabt mere overvågning.
– Har Obama i dine øjne fejlet sit præsidentembede?
”Nej, han har været en succes, en stor succes” svarer Oliver Stone overraskende, men tilføjer så: ”Altså han er en succes for det, vi i 50’erne kaldte ’The Power Elite’. Det vil sige lederne i militæret, Wall Street, sikkerhedstjenesten og så videre,” siger Oliver Stone.
Dukken Anders Fogh
Der kommer et spørgsmål ind fra højre, men han afbryder vedkommende og fortsætter sit svar.
”Men Obama betyder ikke noget. Han har bare vundet en popularitetskonkurrence. Han har gjort lige præcis det, The Power Elite ønskede af ham, nemlig at øge USA’s magt og via overvågning sørge for, at militæret og virksomhederne kan tjene flere penge.”
”Det er kapitalisme i sin allermest koncentrerede form. Og I har jo de samme typer i Danmark. Hvad er det, han hedder? Anders Fogh? Han er en jo en dukke, som er i lommen på amerikanske interesser,” siger Stone og henviser til den tidligere danske statsminister, som i den nye bog Viljen til at lede argumenterer for, at USA er landet, som i sidste ende skal redde verden.
”Jeg tror ikke, at den mand har studeret historie,” siger Oliver Stone spydigt og lægger ikke skjul på, at de mange krige, som USA igennem tiderne har involveret sig i, kan retfærdiggøres.
– Vil det kommende valg i USA ændre på situationen?
Oliver Stone ryster på hovedet og kigger ned i bordet.
”Jeg kan ikke sige, om det bliver bedre, men jeg tvivler. Både Hr. Trump og Fru Clinton er opsat på mere af det samme. Mere overvågning, mere krig, mere vold ... mere død. Jeg tror dog ikke et sekund på, at Trump vinder. Men se på Clinton! Se på alle hendes tidligere handlinger. Hun bifaldt Irak-krigen, hun syntes, det var fint, at USA blander sig i både Libyen og Syrien. Så ja, jeg er bange for, hvad fremtiden bringer.”
Trailer: Snowden
Ekko #73
Det nye nummer kan købes i kiosker eller bestilles her.
Læs mere om magasinets indhold her.
Oliver Stone
Født 1946 i New York, USA.
Amerikansk soldat under Vietnam-krigen.
Filmuddannet fra New York University i 1971.
Værker om præsidenterne John F. Kennedy, Richard Nixon og George W. Bush.
Har vundet tre Oscars, heriblandt bedste instruktør for Platoon og Født den 4. juli.
Står bag dokumentarserien Oliver Stones USA-historie (2012-13).
Udvalgte film
Snowden, 2016
W., 2008
World Trade Center, 2006
Nixon, 1995
Natural Born Killers, 1994
JFK, 1991
Født den 4. juli, 1989
Talk Radio, 1988
Wall Street, 1987
Platoon, 1986
Kommentarer