Guldpalmen går til fransk filmmirakel
Normalt er det instruktøren, der bliver hædret og kaldt på scenen, når Guldpalmen uddeles i Cannes.
Men da årets priser blev overrakt i Grand Théatre Lumière her til aften, valgte præsident Steven Spielberg og hans jurykolleger usædvanligt at give Guldpalmen til hele tre kunstnere, der tilsammen har lavet et uforligneligt mesterværk: det lesbiske drama La vie d’ Adèle – chapitre 1 & 2, der også var Ekkos favorit til at vinde Guldpalmen.
Både den fransk-tunesiske instruktør Abdellatif Kechiche og de to altdominerende hovedrolleskuespillere Adèle Exarchopolos og Léa Seydoux blev således kaldt på scenen i Cannes, og de to unge skuespillere, som har været med til at udvikle historien, kunne ikke holde tårerne tilbage.
Filmen er blevet fremhævet som festivalens store åbenbaring, men der herskede tvivl, om Spielberg ville være for bornert til de vovede, homoseksuelle sexscener – en frygt, han altså bragte til skamme.
Voldsfilm blev hædret
Andenprisen, Grand Prix, tilfaldt Coen-brødrene for deres folkmusiker-portræt Inside Llewyn Davis. Prisen blev uddelt af den 80-årige Kim Novak, der modtog stående bifald i salen, hvor Amelie–stjernen Audrey Tatou var vært.
Juryens pris – en slags bronzemedalje – gik Hirokazu Kore-edas Soshite Chichi Ni Naru (Like Father, Like Son) om to familier, hvis børn er blevet forbyttet ved fødslen. Med sin elegante fortællestil og enkle familietematik havde mange forudset, at den ville falde i Steven Spielbergs smag.
To meget voldelige film, der delte vandene på festivalen, fik priser for instruktion og manuskript. Kinesiske Jia Zhangke fik overrakt prisen for bedste manuskript for sin samfundskritiske Tian Zhu Ding (A Touch of Sin).
Og den relativt unge, mexicanske Amad Escalante fik overraskende instruktørprisen for Heli om en familie, der hvirvles ind i den mexicanske bandekrig.
Danskere forbigået
Prisen for bedste mandlige hovedrolle gik til Bruce Dern for sin rolle i Alexander Paynes sort-hvide roadmovie Nebraska. Han spiller en ældre, halvdement mand, som med sin søn rejser gennem det halve USA for at indløse milliongevinsten for en lottokupon, alle andre kan se er falsk.
Bedste kvindelige hovedrolle gik til Bérénice Bejo for sin rolle i Asghar Farhadis familiedrama Le Passé. Hun var også en kandidat forrige år for sin rolle i The Artist og tog meget rørt mod prisen i hjemlandet. Le Passé fik ikke andre priser med hjem, selvom den kunne have fortjent prisen for bedste manuskript.
Juryen prøver som oftest at fordele priserne til så mange film som muligt, og det gjorde sig også gældende i år, hvor mange af de film, der i forvejen var udpeget som favoritter, fik noget med hjem.
Dog var der én markant undtagelse: Paolo Sorrentinos virtuose satire over det kulturelle etablissement La grande bellezza (The Great Beauty), som i lang tid var de fleste af de danske anmelderes Guldpalmefavorit.
Heller ikke Michael Douglas’ meget omtalte præstation som den flamboyant homoseksuelle entertainer Liberace i Steven Soderberghs Behind the Candelabra var tilsyneladende stærk nok i juryens øjne.
Og juryen delte heller ikke Ekkos kærlighed til den hollandske outsider Borgman.
Da danske kandidater Mads Mikkelsen og Nicolas Winding Refn blev som ventet også ignoreret af juryen, der til gengæld gav ”hædrende omtale” til Gudmundur Arnar Gudmundsson dansk-islandske kortfilm Hvalfjordur.
Vinterberg uddeler priser
Priserne i Un Certain Regard – hovedkonkurrencens lillebror – blev uddelt i går, lørdag, med juryformand Thomas Vinterberg i spidsen.
Hovedprisen gik til den usædvanlige L'Image Manquante (The Missing Picture), en historisk dokumentarfilm som med hundredvis af lerfigurer fortæller om de begivenheder i 70’ernes Khmer Rouge-plagede Cambodja, som førte til drabet på den fransk-cambodjanske instruktør Rithy Panhs egen familie.
Juryens pris gik til Hany Abu-Assads palæstinensiske Omar – årets eneste arabiske bidrag i festivalens officielle program – om en ung mand, der på Vestbredden kæmper mod de israelske bosættelser.
Instruktørprisen i Un Certain Regard gik til Alain Guiraudie for det erotiske drama L' inconnu du lac (Stranger by the Lake), der især har vakt opsigt på grund af dens eksplicitte bøssesex-scener.
Usentimentalt og poetisk
Det samlede cast i Diego Quemada-Diez’ La Jaula De Oro – om tre teenagere, der flygter fra Guatemala til USA – blev tildelt Talentprisen, mens Ryan Cooglers amerikanske Sundance-vinder Fruitvale Station fik Avenir-prisen, der også gives til et særligt talent.
Thomas Vinterberg takkede i en officiel statement festivalleder Thierry Frémaux for mange gode oplevelser i programmet.
”Udvalget var insisterende usentimentalt og stadig poetisk. Det var politisk, særledes originalt, nogle gange forstyrrende, forskelligartet og først og fremmest meget ofte uforglemmeligt.”
ÅRETS CANNES-VINDERE
ÅRETS CANNES-VINDERE
Palme d’Or
La vie d’ Adèle – chapitre 1 & 2 (instr. Abdellatif Kechiche, medv. Adèle Exarchopolos og Léa Seydoux)
Grand Prix
Inside Llewyn Davis (Joel og Ethan Coen)
Prix du Jury
Soshite Chichi Ni Naru (Hirokazu Kore-eda)
Bedste instruktør
Amat Escalante (Heli)
Bedste manuskript
Jia Zhangke (Tian Zhu Ding)
Bedste mandlige skuespiller
Bruce Dern (Nebraska)
Bedste kvindelige skuespiller
Bérénice Bejo (Le Passé)
Camera d’Or:
Ilo Ilo (Anthony Chen)
Guldpalmen for bedste kortfilm
Safe (Moon Byoung-Gon)
Special mention, kortfilm
Hvalfjordur (Gudmundur Arnar Gudmundsson)
UN CERTAIN REGARD
Un Certain Regard-prisen
L'Image Manquante (Rithy Panh)
Juryens Pris
Omar (Hany Abu-Assad)
Instruktørprisen
Alain Guiraudie (L'inconnu du lac)
Talentprisen
Hele skuespillerensemblet i La Jaula de Oro (Diego Quemada-Diez)
Avenir-prisen
Fruitvale Station
Kommentarer