Cannes 2024
25. maj 2024 | 19:01 - Opdateret 25. maj 2024 | 21:41

Guldpalmen går til Sean Baker

Foto | Cre Film

Mark Eydelshteyn spiller den forkælede rigmandssøn, der slår sig løs med sexarbejderen Anora, som Mikey Madison spiller med både pondus og elegance i Sean Bakers Guldpalmevinder.

Den amerikanske independent-instruktør triumferer i Cannes med den meget morsomme og rørende dramakomedie Anora.

Af Claus Christensen

Efter næsten to ugers film er Cannes-festivalen i Sydfrankrig slut med den traditionelle afslutningsceremoni.

Og det er den amerikanske instruktør Sean Baker, der løber med festivalens største pris, Guldpalmen. Han får prisen for sin morsomme, rørende og hele vejen igennem underholdende dramakomedie, Anora.

Sean Baker var så rørt, at han rystede, da han skulle give sin takketale. Han sagde, at det var det her, han havde stræbt efter hele sit liv. ”Så hvad skal jeg gøre nu?” spurgte han, men skyndte sig at love, at han vil fortsætte med at lave film.

Filmen handler om en sexarbejder, der pludselig kommer ind i en rig oligarkfamilie. Og Baker benyttede lejligheden til at takke alle sexarbejdere, i fortiden, nutiden og fremtiden.  

Den rette vinder? Der var intet historisk mesterværk a la Amour eller Parasite i år, så en række film kunne vinde Guldpalmen. Det afspejler Ekkos internationale kritikerpanel, hvor kun det nye medlem, Nicolás Medina fra Uruguay, havde peget på Anora som vinder.   

To priser til fransk musical
Tre kritikere havde franske Jacques Audiards musical Emilia Péres som deres favorit. Den fik to priser af juryen, nemlig juryens pris samt den kvindelige skuespilpris, der usædvanligt blev givet til hele det kvindelige cast.

Juryen syntes ikke, at det var fair at vælge én på de andres bekostning. Men ved prisoverrækkelsen holdt Karla Sofía Gascón så lang en takketale, at man blev i tvivl om, hvorvidt det var gået op for hende, at det var en delt pris.

Festivalens næststørste pris, Grand Prix, går til den første indiske film i hovedkonkurrencen i 30 år. All We Imagine as Light er en poetisk skildring af tre sygeplejersker og samtidig et portræt af storbyen Mumbai.

Instruktøren Payal Kapadia sagde i sin fine takketale, at hun ikke håber, at der skal gå lige så længe, før indisk film får adgang til hovedkonkurrencen. Lee Marshall fra Screen og Ekko havde All We Imagine as Light som sin Guldpalmefavorit.

Den kryptiske portugisiske instruktør, Miguel Gomes, får instruktørprisen for Grand Tour. Det handler om en ulykkelig kærlighedsaffære, men Gomes blander tiden i starten af 1900-tallet og i dag, så man skal holde tunge lige i munden for at følge med.

Jesse Plemons fra Yorgos Lanthimos’ Kinds of Kindness får prisen for bedste mandlige skuespiller. Juryen fremhævede hele skuespillerens karriere, men forbigik dermed den mere oplagte kandidat, Ben Whishaw, der leverer en tour de force-præstation i Limonov – The Ballad.

Endelig går prisen for bedste manuskript til det forrygende, franske hævnhorror-sci-fi-drama The Substance. Her forpassede juryen chancen for at hædre hovedrolleindehaveren Demi Moore og dermed i filmens ånd sende et tydeligt signal om, at kvindelige skuespillere over 40 år ikke skal betragtes som færdige. 

Vinderne Cannes 2024

 

Guldpalme
Anora, instr. Sean Baker

Grand Prix
All We Imagine as Light, instr. Payal Kapadia

Juryens pris
Emilia Péres, instr. Jacques Audiard

Instruktør
Miguel Gomes, Grand Tour

Specialpris
The Seed of the Sacred Fig, instr. Mohammad Rasoulouf

Mandlig skuespiller
Jesse Plemons, Kinds of Kindness

Kvindelig skuespiller
Adriana Paz, Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón, Selena Gomez, Emilia Pérez

Manuskript
Coralie Fargeat, The Substance

Camera d’Or (debutfilm)
Armand, dir. Halfdan Ullmann Tøndel

Kortfilm
The Man Who Could Not Remain Silent, instr. Nebojša Slijepčević

Kommentarer

Claus Christensen

Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for sekstende gang Cannes-festivalen.

Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos stjernebarometer.

Går på opdagelse efter perler i sidekonkurrencen Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Directors’ Fortnight og Critics’ Week.

Årets festival løber fra 16. til 27. maj.

© Filmmagasinet Ekko