Nyhed
21. maj 2010 | 15:20

Hævnen hitter i Cannes

Susanne Biers kommende film solgt til foreløbig 30 lande, deriblandt USA.
Af Jannie Dahl Astrup

Det er slet ikke til at få hænderne ned, hvis man er dansker i Cannes.

I går aftes løb både krigsdokumentaren Armadillo og kortfilmen Berik med prestigefyldte priser.

Og nu forlyder det så, at Susanne Biers Hævnen begejstrer internationale filmkøbmænd over en bred kam.

Der gik længe rygter om filmen, der er produceret af Zentropa Productions, ville blive udtaget til årets hovedkonkurrence i Cannes.

Det skete ikke, men i stedet er den blevet præsenteret på lukkede markedsvisninger og i en ikke-færdig udgave. Og det er lykkedes distributøren TrustNordisk - der sælger filmen internationalt - at afsætte filmen over hele verden.

Foreløbig har hele 30 lande købt Hævnen, deriblandt nøgleterritorier som Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Japan og endelig USA.

I USA er filmen solgt til Sony Pictures Classics. Selskabet har tidligere stået bag internationale kæmpesucceser som Howards End, Alt om min mor, Tiger på spring, drage i skjul og Volver.

Over al forventning
”Salget af Hævnen er gået absolut over al forventning i Cannes. Vi satsede ved at vise en endnu ikke færdig kopi af filmen, og vi ramte helt rigtigt,” udtaler Rikke Ennis, direktør for TrustNordisk, til Ekko.

Hun sammenligner salget af Hævnen med en anden af Biers film, Efter brylluppet.

”Trods finanskrise overstiger Hævnen det salg vi havde af Efter brylluppet. Det viser at der er stor tiltro til Bier og hendes film.”

Fast manuspartner
Hævnen, der har Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen og svenske Mikael Persbrandt i hovedrollerne, handler om Anton, der er udsendt til Afrika som læge.

Men oplevelserne i det krigshærgede land påvirker både Anton og familien, da han vender hjem til Danmark på orlov.

Filmen er skrevet af Anders Thomas Jensen, der også stod bag manuskripterne til Susanne Biers Elsker dig for evigt, Brødre og Efter brylluppet.

Hævnen
har verdenspremiere i Danmark den 26. august.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko