Han sætter Vejle på dansk films landkort
Stefan Kjær Olsens Blodbrødre indledes med et billede af en taxa, der kører gennem et billedskønt jysk landskab med Vejlefjordbroen i baggrunden.
Kortfilmen ligger for anden uge i træk nummer et på Ekko Shortlist. Vi er taget til Jylland – over selvsamme bro – for at tale med instruktøren på en cafe i Aarhus.
”Men bare lige for at slå det fast, så er det altså en vejlensisk film – ikke en aarhusiansk!” pointerer han hurtigt.
37-årige Stefan Kjær Olsen efterlader da heller ingen tvivl: Han er meget glad for sin fødeby, og han har et mål om at sætte den på dansk films landkort.
Tilbage til fødebyen
”Jeg er nok lidt en Spielberg-type. Det er ikke en David Lynch-film, jeg laver, det er jeg udmærket klar over,” forsikrer den hurtigtalende vejlenser, som formentlig er i stand til at overtale mange med sin ligefremme ærlighed.
Blodbrødre handler om brødrene Michael og Johnny. De har haft en hård barndom med en voldelig og drikfældig far. Johnny er mærket af fortiden og endt i en ond spiral af gæld og vold. En dag ringer han på døren hos Michael. Han har brug for hjælp og penge.
”At det lige blev en gangsterfilm, var sådan set mest for at gøre den underholdende. Der er jo en grund til, at man ikke ser ret mange film om revisorer,” siger Stefan Kjær Olsen med et smil.
Instruktøren har studeret i Aarhus, hvor han også lavede kortfilm på Aarhus Filmværksted. Og det blev han ved med, da han flyttede hjem til sin fødeby.
”Jeg flyttede tilbage til Vejle for fem år siden, og der troede jeg egentlig, det var slut med at lave film. Men så viste det sig jo, at det slet ikke var umuligt at lave film i Vejle. Der er masser af dygtige folk i byen.”
Postbude om postbude
Blodbrødre er både skrevet og optaget i Vejle.
Hjemstavnsfilm kredser ofte om erindringer – om noget, instruktøren har oplevet på egen krop. Men sådan er det ikke med Stefan Kjær Olsens kortfilm.
”Nogle mener, at hvis man skal lave en film om postbude, så er det mest interessant at høre den fortalt af et postbud. Sådan har jeg det slet ikke. Og hvis alle film skulle være baseret på noget, man selv har oplevet, ville der ikke blive lavet særlig mange science fiction-film.”
Stefan Kjær Olsen bruger gangsterverdenen som ramme for sin historie. Men for ham er forholdet mellem de to brødre det vigtigste.
”Hvor langt vil man gå for sin familie? Ville jeg selv hjælpe min bror uanset hvad? Det var den slags tanker, der fik mig til at lave Blodbrødre,” fortæller han.
Ugens tilbud fra Lidl
Blodbrødre er delvist finansieret af product placement.
Stefan Kjær Olsen faldt en dag over hjemmesiden skjultreklame.dk. Det er et firma, der specialiserer sig i at placere kendte produktmærker i film, uden at publikum bemærker det.
”Vi valgte at optage en scene ved en Uno-X benzintank, og vi spurgte bagefter ejerne, om de ville sponsorere filmen. På den måde er det ikke noget, der har påvirket filmens handling,” forklarer Stefan Kjær Olsen.
Bjarne Henriksen spiller med i filmen, og hans kostume er leveret af modefirmaet Cottonfield. Og i en skovscene kan den opmærksomme seer spotte en pose fra supermarkedskæden Lidl.
”Men det er jo ikke sådan, at skuespillerne pludselig begynder at snakke om ugens tilbud fra Lidl,” forklarer instruktøren. ”Reklamen skal indgå på en naturlig måde.”
Det er ikke svimlende beløb, Stefan Kjær Olsen har skaffet i sponsorstøtte, men han vil også fremover finansiere sine projekter med hjælp fra private firmaer.
”Næste gang overvejer jeg, at sponsorerne skal fungere mere som investorer. Så de kan få noget tilbage, hvis det går filmen godt. For nogle gange er det bare lidt nemmere at skaffe pengene privat.”
Blodbrødre har dog også fået hjælp fra Aarhus Filmværksted, som leverede udstyr til optagelserne.
Tag telefonen og ring!
En del af filmens succes på Shortlist kan forklares ved, at den befolkes af tre kendte ansigter fra tre forskellige miljøer.
Den folkekære skuespiller Bjarne Henriksen, rapperen Emil Simonsen (også kendt under rap-aliasserne Orgi-E og Klamfyr) og digteren og natradioværten på Radio24syv, Keith Thomas Lohse, er alle med.
Særligt ét af navnene var en stor hjælp, da der skulle findes sponsorater.
”Bjarne Henriksens navn er jo kendt over hele landet, også af dem, der har eget firma. Dem, der kender Emil, har ingen penge. Og dem, der kender Keith, lider af søvnløshed,” griner Stefan Kjær Olsen.
Stefan Kjær Olsen har tidligere lavet film med både Ole Ernst og Ole Thestrup. Hemmeligheden bag de mange kendte navne er ligetil.
”Jeg tager simpelthen bare telefonen og ringer til dem. Mange tror, det er meget sværere end som så. Men det er det altså ikke.”
Soundtracket er også produktet af et par friske telefonopkald. Musikken er lavet af Emil Simonsens rapgruppe Suspekt og rockbandet The Floor is Made of Lava.
Mavepuster af en spillefilm
Da Stefan Kjær Olsen ringede rundt for at få finansieret Blodbrødre, fik han på et tidspunkt fat i eventfirmaet Idefabrikken.
De to entreprenante vejlensere bag firmaet – Preben Steen Nielsen og Claus Thomsen – valgte at gå med ombord på Olsens projekt. Og de står i dag krediteret som producere.
De tre har siden fortsat samarbejdet, og målet er at skabe et filmmiljø i Vejle. Næste projekt bliver at udvide Blodbrødre til en spillefilm.
”Det er de samme personer, det er de samme to brødre. Samme barndom, og der skyldes igen nogle penge. Men så sker der nogle andre ting,” fortæller Stefan Kjær Olsen.
”Denne gang vil jeg gerne have, at filmen bliver endnu mere rørende. Man skal virkelig føle for karaktererne, det skal virkelig være en mavepuster. Det har folk også sagt om kortfilmen, men det skal slå endnu hårdere i spillefilmen.”
Ingen krigserklæring
Indtil videre drømmer Stefan Kjær Olsen ikke om at få spillefilmen i landsdækkende biografdistribution. Den skal i stedet skabe noget opmærksomhed om både ham selv og om Vejle.
Trekløveret bag Blodbrødre har etableret Vejle Short, som skal være en platform, hvor man kan eksperimentere med kortfilmgenren i Vejle. Men det jyske projekt er dog ikke en åben krigserklæring mod dansk films københavneri.
”Nej, for det ville være en krig, vi aldrig kunne vinde,” slår Stefan Kjær Olsen fast.
”Film bliver normalt lavet i København, og det har jeg ikke ingen problemer med. Men engang imellem er det meget rart at kunne lave noget, som har en lokal forankring. Folk bliver altså begejstret, når de kan genkende deres nærmiljø i en biografsal.”
Derfor er den vejlensiske instruktør begejstret for at gøre sin fødeby synlig på film.
”Før vi startede, har der ikke været meget om Vejle i dansk film. Nogle scener fra Mord i mørket med Michael Falch er blevet optaget her i 80’erne. Der er Jacob Bitsch’ afgangsfilm fra Filmskolen, Der er ingen ende på Vejle,og Mads Erichsens Nemesis – og det er alt! Så nu forsøger vi at sætte Vejle på landkortet.”
Kritik rammer forbi
Forholdene for talenterne i dansk film er et evigt diskussionsemne herhjemme. Og selv om Stefan Kjær Olsen, der født i 1976, ikke ser sig selv som en del af et talentmiljø, har han alligevel en opsang til de mange kritiske røster i debatten.
”Der er rigtig meget kritik af filmbranchen i øjeblikket. Jeg hører mange, der konstant brokker sig over dansk film. Kritikken er ofte rettet mod miljøet i København.”
”De siger, at danske film er uoriginale. Men hør nu lige her: Vi er fem millioner mennesker! Vi kan jo ikke bare forvente, at der udklækkes en ny Trier hvert eneste år,” mener Stefan Kjær Olsen.
Han er endda imponeret over niveauet i tidens danske kortfilm.
”Der er aldrig nogensinde blevet lavet så mange gode kortfilm, som man ser i de her år. Talentarbejdet bliver jo også udskældt, men et eller andet må være blevet gjort rigtigt.”
Stefan Kjær Olsen
Født 1976 i Vejle.
Har studeret Medievidenskab på Aarhus Universitet og læst til socialrådgiver, dog uden at færdiggøre nogle af studierne.
Blodbrødre (2013) er støttet gennem Aarhus Filmværksted.
Gennem Aarhus Filmværksted har han instrueret Hans (2004) med Ole Ernst, Timing (2004) med Ole Thestrup og Stalker (2010).
Har etableret produktionsinitiativet Vejle Short sammen med eventfirmaet Idefabrikken.
Planlægger at udvide Blodbrødre til en spillefilm.
Kommentarer