Nyhed
06. feb. 2012 | 10:32

Hassing får hovedrolle hos Greenaway

Foto | Kasander Film
Goltzius and the Pelican Company

Den danske skuespiller Anne Louise Hassing kaster sig ud på dybt vand i den engelske mesterinstruktørs nye film, der både byder på incest og nekrofili.

Af Jacob Ludvigsen

Danske skuespillere som Mads Mikkelsen, David Dencik og Ulrich Thomsen har de seneste år faret mod Hollywood for at skabe sig et navn i drømmenes by.

Men nu får en dansk skuespiller en særlig international chance så langt fra alfarvej, som man kan komme – i en film, der lyder mere som mareridt end drøm.

Anne-Louise Hassing skal nemlig spille en bærende rolle i den britiske mesterinstruktør Peter Greenaways nye film, Goltzius and the Pelican Company, der umiddelbart fremstår som et katalog over seksuelle tabuer: Greenaway lover nemlig voyerisme, incest, utroskab, pædofili, prostitution og nekrofili.

Filmen foregår i 1600-tallet, hvor den hollandske trykker Hendrik Goltzius for at skaffe penge til en ny trykpresse opfører nogle stærkt erotiske scener baseret på Det Gamle Testamente.

Et tillidsspørgsmål
Den 44-årige danske skuespiller spiller rollen som Susannah, der indgår i teatertruppen, og her får Hassing rigeligt brug for sin fine sans for at blande en pirrende seksuel udstråling med sylespidst vid, som hun tidligere har vist i film som Nils Malmros’ Kærlighedens smerte og Lars von Triers Idioterne.

Hovedrollen i Greenaways film spilles af den hollandske skuespiller og poet Ramsey Nair, mens Murray F. Abraham – særligt kendt for sin rolle som den skinsyge Salieri i Amadeus – også har en hovedrolle.

”Det er meget fantastisk at få lov til at arbejde med så stor en kunstner som Peter Greenaway. Det har været nogle intense, lærerige, og utroligt spændende uger, og jeg føler, at det her er et af højdepunkterne i min karriere,” fortæller Anne Louise Hassing i en pressemeddelelse.

Skuespillerens agent fik indført en klausul, der sætter rammerne for hendes nøgenhed i filmen.

”Men derudover er det bare at springe ud på dybt vand, når man arbejder med Peter. Det er i den grad et tillidsspørgsmål, for han arbejder meget intuitivt. Men hvem ville ikke gerne ’vove skindet’ for ham, han er jo genial,” siger hun.

Kannibalistisk fortid
Peter Greenaway trådte i 80’erne frem som en af filmverdens mest originale og indflydelsesrige instruktører med postmoderne, legesyge film som Tegnerens kontrakt og Drowning by Numbers. Hans film trækker som oftest på klassisk malerkunst og foregår i barokke universer båret af egensindig visuel symmetri.

Det vil heller ikke være første gang, han beskæftiger sig med mennesket i sin mest excessive udgave. I den morsomme Kokken, tyven, hans kone og hendes elsker laver kokken et udsøgt måltid ud af tyvens kones elsker.

Greenaways betydning er dalet i det nye årtusind, men måske bliver Goltzius and the Pelican Company hans store comeback. Filmen, der er tredje værk i hans trilogi om hollandske kunstnere, ventes at få premiere på Cannes-festivalen til maj.

Instruktøren er også i gang med en film om den russiske stumfilmlegende Sergei Eisenstein.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko