Hellere tredje Guldpalme end en Oscar
Ruben Östlund tilhører en meget eksklusiv klub.
Han er blandt de få instruktører – der tæller Francis Ford Coppola, Michael Haneke, Ken Loach, Bille August og Dardenne-brødrene – der har vundet Guldpalmen to gange, nemlig med The Square i 2017 og Triangle of Sadness i 2022.
I år er han formand for hovedkonkurrencens jury på Cannes-festivalen. Sammen med de andre jurymedlemmer skal han på lørdag i næste uge uddele Guldpalmen og de andre priser.
”Det her sker ti år for tidligt,” var den 49-årige svenskers spontane reaktion, da han blev ringet op af festivalen og tilbudt jobbet. Men efter at have tænkt over det et døgn takkede han alligevel ja.
”Det er en fremragende øvelse for en instruktør at være i Cannes og se film efter film for at forstå, hvordan dynamikken fungerer med et publikum,” forklarede han på juryens pressemøde tirsdag.
Højt til loftet
Ruben Östlund satiriserer i The Square over det kulturelle establishment, og under pressemødet blev han spurgt om, hvordan en film med titlen The Jury ville se ud.
”Det er altid interessant at være i en jury, fordi der er så megen gruppedynamik. Så filmen ville sandsynligvis handle om det,” svarede han med et glimt i øjet.
”I juryer sker der tit det, at folk prøver at være kloge og forsøger at overgå hinanden intellektuelt. En person har en stærk stemme og tager føringen, og så følger de andre bare efter.”
Herefter redegjorde Ruben Östlund for sin tilgang til jobbet.
”Det gælder om at skabe en atmosfære, hvor der er højt til løftet. Alle har noget at bringe til bordet. Jeg vil ikke acceptere, at nogle læner sig tilbage.”
”Og vi skal følge vores første instinkt og ikke væres bange for at sige noget dumt. Hvad er vores mavefornemmelse, når vi lige har set filmen? Det må vi ikke glemme, vi skal ikke prøve at være smarte.”
Ruben Östlund lovede også at, der ikke ville slippe noget ud fra juryarbejdet undervejs i festivalen.
”Det her bliver det første år i Cannes-festivalens historie, hvor publicister ikke vil have nogen rygter at fortælle til hinanden. Dette år vil vi holde vores mund totalt lukket.”
Europæisk filmkultur
Triangle of Sadness skulle ikke lanceres som en smal arthouse-film, men som en populær mainstream-blockbuster, var Ruben Östlunds besked til de danske plakatdesignere, som vi talte med i Ekko #93.
Instruktøren har da også indtaget verdens største scener med sine film, der er blevet Oscar-nomineret, men ikke har vundet nogle af de amerikanske priser.
Efter to Guldpalmer må næste mål for den svenske instruktør vel være at vinde en Oscar, spurgte en journalist Ruben Östlund.
”Jeg startede på den svenske filmskole i 1995, og lærerne talte altid om filmskabere i Cannes. Jeg ser mig selv som en europæisk instruktør, jeg er en del af en europæisk tradition, når det handler om at skabe film. Og den rolle, som film spiller i den europæiske kultur, er noget, jeg er parat til at kæmpe for,” svarede Ruben Östlund.
”Så i min opfattelse er Guldpalmen den største filmpris i verden. Oscar-prisen har et større brand, ikke mindst i forhold til almindelige publikummer, men for mig er det et nemt valg, hvis jeg skal vælge mellem Guldpalmen og en Oscar.”
”Jeg vil hellere have en Guldpalme mere end en Oscar!”
Claus Christensen
Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for sekstende gang Cannes-festivalen.
Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos stjernebarometer.
Går på opdagelse efter perler i sidekonkurrencen Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Directors’ Fortnight og Critics’ Week.
Årets festival løber fra 16. til 27. maj.
Kommentarer