Her er de nye magtfulde filmkonsulenter
Det har været en offentlig hemmelighed, at Det Danske Filminstitut har haft svært ved at finde kvalificerede ansøgere til de to vigtigste poster i dansk film: spillefilmkonsulenterne, der egenrådigt bestemmer, hvilke kunstneriske film der skal støttes (i modsætning til markedsordningen, hvor et udvalg af branchefolk uddeler støtte til kommercielle film).
En magtfuld, men også belastende stilling, hvor man får flere fjender end venner i den danske filmbranche.
Producent og Ekko-blogger Regner Grasten meddelte tidligt, at han havde søgt stillingen. Alligevel var Filminstituttet så misfornøjet med de indkomne ansøgninger, at man besluttede sig for at forlænge ansøgningsfristen.
Her kom Regner Grasten til jobsamtale, men han blev sorteret fra og nåede ikke til den afgørende test, hvor ansøgeren skal gennemføre et rollespil, hvor han agerer konsulent i en samtale med en filminstruktør – spillet af én fra ansættelsesudvalget.
Med i dansk nybølge
Det kommer derfor som en positiv overraskelse, at det er lykkedes Det Danske Filminstitut at overtale den erfarne og højt respekterede, 51-årige Hanne Palmquist til at vende hjem til Danmark midt i en flot karriere i udlandet.
Hanne Palmquist var med i den nye danske bølge i midten af 90’erne, hvor hun arbejdede for Zentropa. Hun kommer fra en stilling som programbestiller for spillefilm og tv-drama på SVT i Stockholm, hvor hun blot har været halvandet år. Tidligere var hun i en årrække direktør for Nordisk Film & TV Fond, hvor hun uddelte støtte til nordiske spillefilm. Det gav hende en plads som nummer atten på Ekkos Filmmagten top 25 i 2011. I den forbindelse skrev vi profetisk i #55:
”Hanne Palmquist betegnes som arbejdsom og dygtig, og hun vil være et godt bud på en spillefilmkonsulent, når hun en dag pakker koklokkerne og myseosten og vender hjem til Danmark.”
Den anden ansættelse er et spændende, men også mere usikkert kort. Det er 42-årige Mikkel Munch-Fals, der har en baggrund som kontroversiel filmanmelder ved DR2’s Premiere – en stilling, han forlod efter mindre end et år for at instruere sin første spillefilm, fletværksfortællingen Smukke mennesker.
Men filmen fik blandede anmeldelser og floppede ved billetlugerne. Siden har Munch-Fals haft en flaksende færd. Han har lavet flere tv-programmer og var med til at skabe tv-serien Heartless, som det var tanken, at han skulle instruere, men han sprang fra.
Vækker undren
Der er ingen tvivl om, at Det Danske Filminstitut håber på kombinationen af den driftssikre Hanne Palmquist og den viltre Munch-Fals, der ”er en del af en ny generation” og har ”et skarpt blik på udviklingen af dansk film”, som Claus Ladegaard udtaler i Filminstituttets pressemeddelelse.
Men ansættelsen af Munch-Fals vækker undren. Han har tidligere udtalt, at hans drøm er at være instruktør, og for blot otte dage siden udsendte SF Film en pressemeddelelse om, at Munch-Fals netop var startet optagelserne på sin anden spillefilm, komedien Swinger.
Ganske vist skal de nye konsulenter først tiltræde stillingen 1. september, men Munch-Fals skal til januar 2016 lancere sin spillefilm, der produceres af Meta Film og er afgørende for hans videre instruktørkarriere. Samtidig skal han fungere som filmkonsulent.
En svær dobbeltrolle, og umiddelbart synes ansættelsen at være i direkte strid med Filmlovens paragraf 6, stk. 2: ”Konsulenterne må ikke være repræsentanter for eller ansat i eller økonomisk interesseret i virksomheder for produktion, udlejning eller forevisning af film eller have filmfaglige tillidsposter.”
At være i gang med en spillefilm må vel betyde, at man har en økonomisk interesse i et filmselskab? Og hvordan kan Munch-Fals behandle ansøgninger fra Meta Film, hvor han selv har arbejde?
Man må håbe, at Det Danske Filminstitut har tjek på juraen, og det skal under alle omstændigheder blive spændende at følge det nye makkerpar, der afløser de succesfulde Steen Bille og Kim Leona.
Det Danske Filminstitut
Har tre forskellige støtteordninger på spillefilmområdet: konsulent- og markedsordningen samt New Danish Screen.
Konsulentordningen støtter med egne ord ”den gode fortællekunst”.
To konsulenter behandler ansøgninger til spillefilm, mens en tredje har fokus på film til børn og unge.
Markedsordningen ”støtter film med særligt publikumspotentiale”.
Filmene udvælges af to repræsentanter fra Filminstituttet samt tre eksterne repræsentanter fra filmbranchen.
New Danish Screen støtter udviklingen af filmens formsprog og fortælling for at fremdyrke talenterne i dansk film.
Kommentarer