Cannes 2018
15. maj 2018 | 13:12

Trier skaber afsky og jubel i Cannes

Foto | Christian Geisnæs
En kvinde (Uma Thurman) sætter sig ind i Jacks (Matt Dillon) bil i Lars von Triers The House That Jack Built. Det skulle hun ikke have gjort.

Lars von Triers seriemorderfilm The House That Jack Built deler pressen i dem, der finder den ulækker, og andre, som kalder den et provokerende og personligt livsværk.

Af Nicki Bruun

Det forlyder i branchemediet Variety, at omkring 100 mennesker udvandrede fra salen, da der i går aftes var gallapremiere på Lars von Triers The House That Jack Built.

En del af dem var angiveligt i chok og væmmelse over den voldsomme historie, hvor seriemorderen Jack i fem hændelser, som han kalder dem, fortæller om sit mål med at skabe det perfekte kunstværk gennem bestialske mord.

Her til morgen er instruktørens seriemorderfilm blevet vist for den forsamlede presse.

Også ved den visning var der enkelte, som udvandrede, men under rulleteksterne – morsomt akkompagneret af sangen Hit the Road Jack – var en gensynsglæde med den danske instruktørs vilde påfund at spore i salen.

Det til trods for, at Lars von Trier får sin morder til både at dræbe børn og skære brysterne af en kvinde.

”Det er Triers mest brutale og sadistiske film, men den er også morsom og emnet taget i betragtning ironisk nok måske hans mest moralske værk til dato,” siger Ekkos chefredaktør Claus Christensen.

”Den burde være blevet vist i hovedkonkurrencen i Cannes, men festivalen har åbenbart ikke helt tilgivet Trier for den tåbelige sag om Hitler-udtalelserne, hvor instruktøren dybest set forsøgte at sige det samme, som han gør i denne film: At ondskaben bor i alle mennesker.”

Provokation frem for undskyldning
The House That Jack Built
foregår i 1970’ernes nordvestlige USA, hvor Jack myrder løs, mens politiet efterhånden kommer tættere på at fange ham.

Han møder over en periode på tolv år en række kvinder – spillet af blandt andre Uma Thurman og Sofie Gråbøl – der bliver ofre for hans stadig mere sadistiske tendenser.

Ligesom i Nymphomaniac lader Lars von Trier hovedpersonen selv fortælle historien. Denne gang til den mystiske hr. Verge, spillet af Bruno Ganz, der er kendt for sit portræt af Adolf Hitler i Der Untergang – næppe en tilfældig casting med Triers Hitler-udtalelser på Cannes-festivalen i 2011 i baghovedet.

De store branchemedier, der så The House That Jack Built til gallapremieren, har anmeldt filmen, og de har ligeledes Triers seneste besøg i Cannes i baghovedet.

”Trier vender tilbage med en film, der hylder tyske Stuka-bombefly. Han siger ikke undskyld, men prøver at provokere sit publikum,” skriver The Hollywood Reporters David Rooney, der ser filmen som en meget selvforelsket historie om kunst og skabelse fra instruktøren.

”Det er fint at forsøge at fremprovokere reaktioner, men bliver et problem, når man som tilskuer i stedet for at føle sig krænket og indigneret bare trækker på skuldrene.”

En passende slutning
Også The Guardians filmanmelder Peter Bradshaw er kritisk og giver kun The House That Jack Built to ud af fem stjerner. Han understreger dog, at filmen får en smule frelse til sidst, hvor Jack bliver konfronteret med sine handlinger.

”Slutningen giver hele filmen en struktur og rytme som en uhørt ambitiøs vittighed,” skriver den engelske anmelder, som dog ikke kan se meningen med de mange vederstyggelige billeder.

Det kan til gengæld Indiewires anmelder Eric Kohn, der kalder filmen provokerende episk og et dybt personligt værk af instruktøren.

”Hvis von Trier aldrig laver en film igen, er The House That Jack Built en passende opsummering på hans karriere,” skriver Kohn i sin begejstrede anmeldelse.

”Hvis man møder filmens på dens egne præmisser og accepterer, at den danser rundt på moralske grænser, er det en eminent film om følelsen af være fanget af alle sine svagheder uden nogen mulighed for frelse.”

The House That Jack Built står til at få dansk biografpremiere den 29. november.

Trailer: The House That Jack Built

Kommentarer

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 71 og løber fra 8. til 19. maj 2018.

© Filmmagasinet Ekko