Nyhed
10. aug. 2024 | 16:38

House of Real stopper som produktionsselskab

Foto | House of Real

Jesper Jack er en erfaren producer med mange imponerende dokumentarer bag sig, men i 2023 blev arbejdspresset for meget for ham, og kroppen sagde fra. 

”Det er ikke bæredygtigt at fortsætte, som vi gjorde,” siger producenten Jesper Jack, der har været sygemeldt med stress efter en periode med dårlig økonomi og hårdt arbejdspres.

Af Frederik Hoff

Dansk film har længe stået stærkt inden for personlige dokumentarfilm, og et af de produktionsselskaber, der har bidraget til det høje niveau, er House of Real.

Selskabet blev stiftet i 2014 af de erfarne producere Jesper Jack og Anna J. Ljungmark. Det har stået bag en lang række opsigtvækkende film om den virkelige verden.

Så sent som i marts havde den velanmeldte Balomania, om illegal ballonkultur i Brasilien, premiere i hovedkonkurrencen på Cph:Dox-festivalen. Ved samme festival blev den dystopiske dokumentar om sociale medier, Can’t Feel Nothing, vist i en sidekonkurrence.

Ved sidste års Ekko Shortlist Awards blev kortfilmene Wild Wounded Animals og Study of af Fight nomineret til prisen for bedste dokumentar.

Men trods de vellykkede film har selskabet siden sidste år haft alvorlige problemer.

Nye karrierespor
I et Facebook-opslag fra februar skriver Jesper Jack om den hårde tid, som selskabet og han personligt er gået igennem.

Han blev i 2023 ramt af behandlingskrævende stress efter flere års tiltagende arbejdspres og dårlig økonomi i kølvandet på covid-pandemien.

”Jeg er endelig rask igen og står nu i en situation, hvor vi planlægger at sætte vores ti år gamle selskab, House of Real, på hvileblus, mens jeg forfølger nye og mere bæredygtige karrierespor.”

Midt i krisen lykkedes det House of Real at skabe Balomania, ifølge Jesper Jack med stor hjælp fra produceren Marie Schmidt Olesen.

Men selskabet var ikke i stand til selv at færdiggøre Can’t Feel Nothing, der ikke var klippet, da Jesper Jack blev syg. Derfor måtte selskabet Snowglobe Film gøre den færdig.

De seneste år har en alvorlig krise hærget den danske filmbranche – hvilket er temaet i Ekko #95 – og i 2023 gik usædvanligt mange produktionsselskaber konkurs.

”I fremtiden vil jeg selv producere mindre og arbejde mere som udvikler og konsulent for andre selskaber, som jeg har gjort for The New York Times. Jeg underviser også stadig på New York University og studerer psykoterapi med stor lyst og energi,” skriver Jesper Jack i opslaget fra februar.

Hul i likviditeten
Siden Cph:Dox i marts har der været stille omkring House of Real, der heller ikke har fået støtte fra Det Danske Filminstitut til nye projekter siden 2022.

Nu bekræfter Jesper Jack over for Filmmagasinet Ekko, at selskabet ikke kommer til at fortsætte som tidligere.

”Vi er ved at ændre forretningsplanen, så vi holder op med at producere i eget regi. Jeg ved ikke, om vi opretholder selskabet for at bruge det til at lave konsulentarbejde og lignende på freelancebasis. Men det er i hvert fald ikke bæredygtigt at være i branchen på den måde, vi har været – med fokus på talentudvikling og ret store egenfinansieringer,” siger producenten.

”House of Real kom udmærket ud af covid, men der opstod efterfølgende økonomiske problemer, fordi en fransk tv-kanal ikke ville betale for en film, de var gået ind i, da den skiftede retning. Det efterlod os med et stort hul i likviditeten,” siger Jesper Jack.

”Samtidig havde vi ikke været i stand til at udvikle som hidtil under covid-krisen og måtte på grund af den generelle krise i branchen løbe hurtigere og hurtigere for de samme penge. På et tidspunkt kunne mit nervesystem ikke mere, og jeg besluttede mig for at sadle om.”

Mental sundhed
I løbet af sin karriere har 55-årige Jesper Jack, der blev uddannet på Den Danske Filmskole, været producer hos de i dag hedengangne selskaber Cosmo Doc og Fridthjof Film. I en periode var han også dokumentarkonsulent for Det Danske Filminstitut.

Nu har han tre år tilbage af sin uddannelse som psykoterapeut og håber i fremtiden at kunne bruge den til at bedre filmbranchens mentale sundhed.

”Jeg vil gerne hjælpe både filmarbejdere og medvirkende med at sikre en etisk standard under det forøgede pres i branchen. Mange producere og instruktører har også problemer med det psykiske helbred. De har brug for hjælp og supervision. Det vil jeg gerne være en del af,” siger Jesper Jack.

Efter eget udsagn har han det bedre end nogensinde. Han står op klokken fem hver dag og mediterer, går til yoga seks dage om ugen og har haft forældreorlov med sine børn for første gang.

Samtidig har han formået at redde de igangværende produktioner.

”Under min sygemelding kunne vi have gået konkurs, men i stedet har vi kæmpet for at få alle vores projekter givet videre til andre, så de sidste film, vi har udviklet, stadig kommer ud,” siger producenten.

Heftig systemkritik
Jesper Jack glæder sig især til dokumentarfilmen Janniks vej, som færdiggøres af Northern Souls og produceren Marie Schmidt Olesen.

”Den debuterende instruktør Camilla Arlien har i en række år fulgt en mand, der sad i fængsel for mordforsøg. Hun skildrer hans resocialisering og fald gennem kriminalforsorgen og psykiatrien, indtil han ulykkeligvis begår selvmord,” fortæller Jesper Jack.

”Det er en voldsom historie med heftig systemkritik, som er lavet i tæt samarbejde med de pårørende. Det er en af de vigtigste film, jeg har lavet. Det bliver en prisvinder, der forhåbentlig vil føre til forandringer i samfundet.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko