Hvem bliver udvalgt til filmkunstens VM?
Om en uges tid bliver det offentliggjort, hvilke film der skal konkurrere ved VM i filmkunst – bedre kendt som Cannes-festivalen, som løber af stablen fra 17. til 28. maj.
Traditionen tro bliver der spekuleret voldsomt i, hvem der er selvskrevne og outsidere til at være blandt de normalt tyve instruktører, som dyster i hovedkonkurrencen.
Både The Hollywood Reporter og Indiewire er enige om, at det sikreste kort er Michael Haneke og hans nye Happy End. Den foregår hos en velbjerget familie i Nordfrankrig, som slet ikke lægger mærke til flygtningekrisen i havnebyen Calais få kilometer derfra.
Haneke vandt Guldpalmen for sine to seneste film – Amour i 2012 og Det hvide bånd i 2009 – så der er i hvert fald ingen tvivl om, at Cannes elsker instruktøren. Det skader nok heller ikke, at festival-darlingen Isabelle Huppert er på rollelisten.
Et andet godt bud er den næste film af Todd Haynes, der begejstrede festivalen i 2015 med 1950’er-seksualitetsdramaet Carol. Hans nye hedder Wonderstruck og er en filmatisering af forfatteren Brian Selznicks parallelhistorie om to høreskadede børn i henholdsvis 1977 og 1927.
Det lyder knap så komplekst som Carol, men Wonderstruck er delvist optaget som en stumfilm og vil dermed nok lege med formen på en måde, der tiltaler feinschmeckerne i Cannes.
Også navne som Sofia Coppola, Guldpalme-vinderen Abdellatif Kechiche (Adeles liv), Yorgos Lanthimos, Carlos Reygadas og Hirokazu Koreeda bliver nævnt som gode bud.
De dygtige naboer
Tager vi de nordiske briller på, må vi nok for en gangs skyld se os slået af vores skandinaviske naboer.
Branchemediet Deadline Hollywood skriver godt nok, at Jens Dahls 3 ting er i spil til at komme på festivalen, men filmen – der har dansk premiere 18. maj – er nok for meget mainstream til en særligt prominent plads i programmet.
Så er der nok større chancer for Shortlist-instruktøren Annika Berg (Sia), der laver sin debutspillefilm Forever 13 hos producer Katja Adomeit, som sidste år vandt i Cannes med Wolf and Sheep.
Annika Berg er pt. et af de mest excentriske talenter herhjemme, og Cannes er altid på udkig efter debutanter, der forsøger at skubbe filmkunsten i nye retninger.
Det bliver dog næppe i hovedkonkurrencen. Her spås Sverige og Norge til gengæld særdeles gode chancer.
Svenske Ruben Östlund er på vej med sin engelsksprogede debut The Square, hvor danske Claes Bang spiller en hovedrolle som ambitiøs museumsdirektør. Östlund vandt juryens pris i Un Certain Regard for Force Majeure i 2014, og det skader bestemt ikke hans muligheder, at han har en amerikansk stjerne, Elisabeth Moss, der vil gøre glæde hos fotograferne på den røde løber i Cannes.
Også den danskfødte nordmand Joachim Trier står til en plads i hovedkonkurrencen, hvor han i 2015 debuterede med sin første engelsksprogede film, Louder Than Bombs.
Trier vender tilbage til Norge i Thelma, der beskrives som en romantisk sci-fi-thriller om en kvinde, der forelsker sig og opdager, at hun har overnaturlige kræfter. Det er nye toner for Joachim Trier, men forhåbentlig kan eksperimenterne igen give ham en plads i hovedkonkurrencen.
Woody Allen for fjerde gang?
Når titlerne bliver offentliggjort den 13. april, kan vi forvente at finde et bredt udvalg af film fra hele verden. Men der er også et helt konkret spørgsmål: Skal Woody Allen åbne festivalen igen?
Den amerikanske instruktør scorede hattrick sidste år, da hans Café Society var åbningsfilm i Cannes, ligesom Midnight in Paris var i 2011 og Hollywood Ending i 2002.
Woody Allen holder dampen oppe med en film om året, der altså ofte får premiere i Cannes.
Hans næste, Wonder Wheel, er et drama i 1950’ernes New York med Kate Winslet i hovedrollen, men om filmen er færdig på nuværende tidspunkt, vides ikke.
Hvis den er, kan man nok forvente at se gamle Woody på Croisetten igen. Han bryder sig dog notorisk ikke om at konkurrere, hvorfor hans film altid bliver vist uden for konkurrence.
Kommentarer