Hvidstengruppen hitter i Jylland
Rasmus Heide gjorde det med Blå mænd og Alle for én. Niels Arden Oplev gjorde det med Drømmen og To verdener. Men derudover er det de færreste forundt: at besidde evnen til at trække jyderne i biografen.
Nu har Heide og Oplev dog fået selskab af Anne-Grethe Bjarup Riis, hvis Hvidstengruppen har åbnet flot med 87.725 solgte billetter i åbningsweekenden, 100.497 inklusive forpremierer.
Filmen er dog også ude i hele 111 kopier, men det er den største åbning af en dansk film siden Klovn, og det er ikke mindst publikum i provinsen, der har trukket billetsalget i opadgående retning.
Rekord i Randers
Mange danske film går primært rent ind blandt et københavnsk storbypublikum, men hvis en film virkelig skal storhitte, er provinspublikummet altafgørende.
Hvidstengruppen har solgt omkring 60 procent af sine billetter i Jylland, fortæller filmens producent Regner Grasten.
”Den har klaret sig formidabelt i Jylland og i det hele taget i provinsen og omegnsbiograferne. Og selvfølgelig har den slået rekord i ét sted: Randers. Her har den solgt 1.200 billetter om dagen, hvilket er helt vildt.”
Hvidstengruppen foregår netop i nærheden af Randers og handler om den vestjyske modstandsgruppe centreret omkring Familien Fiil. Og filmen er da også fuld af jysk folklore og drilske kommentarer rettet mod de tåbelige københavnere.
Stærk word of mouth
Men filmen har faktisk hurtigt ædt sig ind på resten af landet også, siger Regner Grasten.
”Det er et meget usædvanligt forløb. Den er blevet lanceret i forstæderne og provinsen, og så har den ædt sig ind i centrum. Den ligger nummer ét i Falkoner Bio på Frederiksberg og vokser i Grand i København hver dag.”
”Jeg har aldrig set noget lignende før. Jeg opfattede den slet ikke som en film, der ville brage igennem i åbningsweekenden på den måde – den har jo ikke Mads Mikkelsen i hovedrollen eller stor tjubang-action. Jeg havde regnet med, den ville bygge sig langsomt op, men word of mouth må have været kolossalt stærk,” mener Regner Grasten.
Han påpeger, at en storsælgende film som Hævnen blot solgte 53.000 i åbningsweekenden og endda havde Biografklub Danmark i ryggen.
Går efter 350.000
Hvidstengruppen blev første gang vist ved en gallapremiere i Randers den 19. februar, og siden har Grasten og Bjarup-Riis rejst rundt i 25 danske byer for at lancere filmen.
Filmen er desuden blevet markedsført via store reklamer i primetime på TV 2.
Den er lavet for et budget på cirka 23,5 millioner kroner, og Grastens oprindelige mål var at sælge 250.000 billetter. Det har han dog nu opjusteret – stadig forsigtigt, ifølge ham selv – til 350.000. Men hvad er det, der har gjort filmen til en så stor succes?
”Den er blevet det, jeg vil kalde en community-film. Folk samler sig på tværs af generationerne og går sammen i biografen,” siger Regner Grasten, der efter et par skæverter med film som Bølle Bob – Alle tiders helt og Winnie og Karina – The movie igen kan kalde sig dansk films uofficielle mester i at sælge billetter.
Kommentarer