Hvilke lavbudgetfilm får succes i USA?
Er lavbudgetfilm dansk films fremtid eller et hovedløst forsøg på nytænkning?
Debatten har været i gang, siden Filmaftale 2015-2018 blev lanceret. Her blev det proklameret, at der i perioden skal produceres mellem tolv og 24 lavbudgetfilm.
På Ekkos hjemmeside har to bloggere tegnet fronterne i diskussionen. Formand for Danske Biografer, Kim Pedersen, er meget forbeholden over for tiltaget, mens producent Regner Grasten har udtrykt begejstring.
I USA har analytikerne Stephen Follows og Bruce Nash undersøgt, hvilke lavbudgetfilm der opnår økonomisk succes. Undersøgelsen kan være relevant for diskussionen herhjemme – med det vigtige forbehold, at der naturligvis er forskelle på det danske og amerikanske filmmarked.
Follows og Nash har set på film fra 2000 til 2015 med et budget på 500.000 til 3.000.000 dollars (3,3 millioner til 19,9 millioner danske kroner), altså produktioner med højere budgetter end dem, man i Danmark vil kalde ”lavbudget”.
Dernæst har de indsnævret feltet ved kun at inkludere de film, der har tjent mere end 10 millioner dollars (66,5 millioner danske kroner).
Det gav 63 film i alt, og ifølge analytikerne kan puljen af succesfulde lavbudgetfilm inddeles i fire grupper:
1. Horror
De succesfulde horrorfilm med lave budgetter er titler som Insidious, The Devil Inside og Paranormal Activity 2.
Fælles for denne gruppe er, at filmene ofte får dårlige anmeldelser. Selv publikum bedømmer dem ikke særligt højt på IMDb.
46 procent af horrorfilmenes indtjeningen kommer fra Nordamerika.
I Danmark har horror det ofte sværere ved billetlugerne. En af forklaringerne er ganske simpel. Horror er en nichegenre, og der bor over 300 millioner flere mennesker i USA.
En af de succesfulde film fra den amerikanske undersøgelse, The Purge, solgte under 10.000 billetter i danske biografer.
2. Dokumentarer
Dokumentarer, der allerede har et publikum gennem sit emne, og dokumentarer, som fortæller en stærk historie, kan hitte ved billetlugerne.
Både kritikere og publikum kvalitetsbedømmer denne gruppe af økonomisk succesfulde lavbudgetfilm væsentligt højere end horrorfilmene. Herhjemme har film som Exit Through the Gift Shop, Bowling for Columbine og En ubekvem sandhed også modtaget gode anmeldelser.
For at en dokumentar skal opnå succes, skal den enten handle om noget velkendt eller besidde en særlig høj kvalitet. Ideelt opfyldes begge krav.
Anders Østergaards dokumentar Gasolin’ – om et band, de fleste danskere kender – modtog begesjtrerede anmeldelser, da den havde premiere i 2006, og filmen solgte imponerende 222.418 billetter i biograferne herhjemme.
3. Religiøse film
Denne gruppe af film produceres der nærmest ingen af i Danmark. Men i USA er der et forholdsvis stort marked for værker med religiøse budskaber.
Film som God’s Not Dead og Courageous har været gode forretninger.
De succesfulde religiøse film har i gennemsnit fået endnu dårligere kritik end horrorfilmene, og de henvender sig formentlig kun til dem, der fra start er enige i det budskab, de forkynder.
Kvaliteten af filmene betyder med andre ord mindre.
Undersøgelsen peger på, at disse film stort set kun tjener penge i Nordamerika. Kun ti procent af pengene kommer fra udlandet.
4. Dramaer af høj kvalitet
Det kan synes som et banalt råd: Vil du have succes med en lavbudgetdramafilm, skal den være god.
Ikke desto mindre peger den amerikanske undersøgelse på, at gode anmeldelser har stor betydning for en dramafilm – i modsætning til horror og religiøse film.
Den dårligst bedømte film i dramapuljen blev bedre anmeldt end den bedst bedømte blandt horrorfilmene.
Velansete lavbudgetfilm som Fruitvale Station, Sin nombre og Half Nelson har altså haft en god indtjening i USA.
Nicher er ligeglade med anmeldelser
Kvaliteten af en film er altså vigtig inden for drama og dokumentarfilm, mens det ikke spiller en større rolle, når det gælder gysere og religionsfilm.
Det kunne tyde på, at går man efter den brede befolkning, så har kritikernes bedømmelse betydning, mens man lytter markant mindre til anmelderne i specifikke nicher.
Som nævnt kan undersøgelsen næppe overføres direkte til danske forhold. Det giver sig selv, at nicherne indeholder markant færre personer herhjemme. Den typiske danske genre er desuden drama.
Men flere af pointerne fra Follows og Nash er bestemt interessante.
Det er altid spændende at se på, hvilke typer af lavbudgetfilm der ikke opnår økonomisk medvind.
I undersøgelsen optræder ingen komedier, actionfilm eller thrillere. Og så er der stort set ingen store stjerner med i de 63 film, der indtjente mere end 10 millioner dollars.
Kommentarer