Oscar: Hvilket sprog taler statuetten?
Uddelingen af Oscar-statuetter har ændret karakter.
Hvor man i 2000’erne helst skelede til storfilm med fuldt kulisseudtræk og basuner under manuskriptet, blev 2010’erne et årti, hvor mindre film med større kunstnerisk værdi og alternative fortællinger fik plads ved bordet, når der skulle uddeles priser til de bedste film.
The Artist, 12 Years a Slave, Birdman, Spotlight og Moonlight må være de mest tydelige eksempler på den tendens.
Samtidig gjorde Netflix sit indtog i det forgange tiår. Streamingtjenesten står da også stærkt i 2020’ernes første opløb, men hele opmærksomheden stjæler binge-prædikanten nu ikke.
For Oscar-akademiet er både blevet udvidet og forynget. Derfor er der i år film i spil i hovedkategorien, som slet ikke ville blive nævnt for bare fem år siden.
Havde man i 2015 sagt, at en sydkoreansk filmperle om ulighed i samfundet ville ligge lunt i svinget til at vinde for bedste film ved den normalt så amerikanske Oscar-uddeling, ville de fleste filmproducenter nok have fået cigarrøgen galt i halsen.
Ikke desto mindre kunne 2020 godt blive året, hvor hovedprisen går til et værk, der ikke er dyrket med engelsksprogede penge.
Men der er selvfølgelig også meget andet end statuetten for bedste film at holde øje med. Så her følger vores bud på, hvem der nomineres i de vægtigste kategorier, når akademiet på mandag afslører, hvem der skal op ad den røde løber ved den 92. Oscar-uddeling 9. februar i Dolby Theatre, Los Angeles.
Bedste film
Ser man på de nomineringsindikatorer, der normalt er mest standhaftige – Directors Guild of America Awards (DGA), Producers Guild of America Awards (PGA) og Screen Actors Guild Awards (SAG) – tegner der sig et tydeligt billede i år.
Mange af medlemmerne ved de tre prisuddelinger er således også en del af Oscar-akademiet. Derfor kan vi allerede nu tyde, hvad det er, de kan lide. Således bliver Quentin Tarantinos Once Upon a Time in Hollywood, Martin Scorseses The Irishman, Taika Waititis Jojo Rabbit og sydkoreanske Bong Joon-hos Parasite med sikkerhed nomineret i hovedkategorien.
Tager vi den engelske BAFTA-pris med i ligningen – og det bliver vi nødt til, eftersom der kommer flere og flere briter med i det ekspanderende Oscar-akademi – er der heller ingen tvivl om, at Sam Mendes’ 1917 skal dyste med om den største af priserne.
Og mon så ikke Noah Baumbachs Marriage Story og Todd Phillips’ Joker også kommer med? De blev begge forbigået ved den helt afgørende SAG-pris for bedste ensemble, så de vinder ikke hovedprisen i år, men kan snildt blive nomineret.
Det var syv film i en kategori, der kan have op til ti nomineringer. Derfor bliver der nok også plads til Greta Gerwigs Little Women og måske også Jay Roachs Bombshell – Opgørets time, der formåede at blive nomineret til netop SAG’s ensemblekategori.
Om begge kommer med eller bliver overhalet af James Mangolds Le Mans ’66, er svært at vide, men muligvis kommer de alle med, så vi får en tætpakket kategori her i 2020.
Især fordi bookmakerne i de senere dage har peget på, at Rian Johnsons Knives Out – var det mord? har den udefinerbare buzz i Hollywood, der gør, at den måske sniger sig med i sidste øjeblik.
Vi tror dog, at buzzen er kommet for sent, og at bussen med Oscar-nominerede for bedste film i 2020 derfor kører op til den røde løber med følgende ti film: Once Upon a Time in Hollywood, The Irishman, Jojo Rabbit, Parasite, Marriage Story, Joker, 1917, Little Women, Le Mans ’66 og Bombshell – Opgørets time.
Bedste instruktør
Skulle man være lidt frisk, kunne man sige, at kategorien virker ret sikker.
Quentin Tarantino for Once Upon a Time in Hollywood, Martin Scorsese for The Irishman, Bong Joon-ho for Parasite og Sam Mendes for 1917 bliver nomineret.
Men hvem får så den femte og sidste plads?
Det ligner en kamp imellem Noah Baumbach for Marriage Story, Todd Phillips for Joker og Taika Waititi for Jojo Rabbit. Men tør Oscar-akademiet virkelig sende fem mænd ind i kategorien uden en eneste kvinde?
Det er jo Hollywood, men Greta Gerwig for Little Women kunne være en outsider her, hvis da ikke der virkelig kommer en overraskelse og spanske Pedro Almodóvar snyder både bookmakere og os og kommer med for sin populære Smerte og ære.
I skrivende stund står der nu Taika Waititi på den femte plads.
Bedste kvindelige skuespiller
Renée Zellweger ligner favoritten for Judy, mens Scarlett Johansson for Marriage Story og Charlize Theron for Bombshell – Opgørets time kommer formentlig også med.
Det efterlader to pladser, og den første går nok til Saoirse Ronan for Little Women, mens den sidste kan gå flere veje.
Enten til Awkwafina for The Farewell, Lypita Nyong’o for Us eller Cynthia Erivo for Harriet. Det er enormt tæt imellem de tre, og når det er det, skal man normalt skele til bookmakerne, der ved, hvad der spilles ekstra meget på i disse dage.
De fleste af dem siger Awkwafina for The Farewell. Så det gør vi også.
Bedste mandlige skuespiller
Joaquin Phoenix for Joker, Adam Driver for Marriage Story og Leonardo DiCaprio for Once Upon a Time in Hollywood ligner sikre bud her.
Det samme gør Antonio Banderas for Smerte og ære efterhånden, og dermed er der kun en enkelt plads tilbage. Om den går til Eddie Murphy for Dolemite is My Name, Robert De Niro for The Irishman, Christian Bale for Le Mans ’66 eller Taron Egerton for Rocketman er svært at gisne om.
Mange ville nok forvente Christian Bale her, men skuespilleren har nærmest ikke ført kampagne for sin film op til nomineringsugen. Det har Taron Egerton til gengæld, og derfor kunne han godt overraske parnasset og finde en Elton John-fjerboa frem til aftenen. Reelt er det ren fifty-fifty her, men vi går med den gamle kending Christian Bale, som en bred skare i Oscar-akademiet normalt ser op til.
Bedste kvindelige birolle
Laura Dern ligner en storfavorit i kategorien for sin rolle i Marriage Story, og meget tyder også på, at Jennifer Lopez kommer med for Hustlers.
Herfra åbner kategorien op, men i øjeblikket er der virkelig meget god buzz omkring Scarlett Johansson for Jojo Rabbit. I så fald vil hun være nomineret i begge kvindelige skuespilkategorier, og det må jo siges at være lidt af en præstation i sig selv.
Meget tyder på, at Margot Robbie også godt kan regne med en nominering for Bombshell – Opgørets time, og det efterlader en enkelt plads i feltet.
Den går formentlig enten til Florence Pugh for Little Women, Zhao Shuzhen for The Farewell eller Annette Bening for The Report.
Annette Bening er virkelig populær i Hollywood. Derfor tror vi, at hun napper den femte plads i kategorien.
Bedste mandlige birolle
Den vinder Brad Pitt formentlig for Once Upon a Time in Hollywood, så han bliver jo i hvert fald nomineret.
Det samme bliver Al Pacino for The Irishman, og meget kunne tyde på, at netop den film får to nomineringer her. For Joe Pesci ligner også en mand, der kan komme med for sin birolle i Scorsese-filmen.
De fleste Oscar-spekulanter ovre på den anden side af Atlanten forventer at se Tom Hanks i kategorien for sit spil i A Beautiful Day in the Neighborhood, men han får hård kamp af Anthony Hopkins fra The Two Popes.
Men hov, de kan vel begge komme med?
Nej, den går ikke i år, for der skal være plads til sydkoreanske Song Kang-ho fra Parasite. Bliver han nomineret, er den sydkoreanske film pludselig i spil til at nappe hovedprisen også, og det tror vi, at han bliver.
Det efterlader femtepladsen i kategorien til den folkekære Tom Hanks.
Bedste originale manuskript
Det går kun én vej for Parasite og Once Upon a Time in Hollywood for tiden. Det er op.
De to er stensikre her, og det samme lader det til, at Marriage Story er.
Men kategorien er også kendt for nogle gedigne overraskelser, og derfor står de to resterende pladser umiddelbart imellem tre, man måske ikke lige på forhånd ville have troet på.
The Farewell, Knives Out – var det mord? og Smerte og ære.
Akademiet har det med at hylde store kunstneriske bedrifter i manuskriptkategorien, så vi gætter på, at Smerte og ære kommer med.
Det samme gør Knives Out – var det mord?, der noget overraskende blev nomineret ved PGA og dermed kunne være overraskelsen her.
Bedste manus baseret på andet forlæg
The Irishman, Jojo Rabbit, Little Women og Joker kan godt finde galla-tøjet frem.
Det efterlader en enkelt plads, og den står umiddelbart imellem The Two Popes og A Beautiful Day in the Neighborhood. Her tror vi, at Netflix-effekten slår igennem, fordi folk simpelthen har set filmen. Dermed drøner der to styk paver ind på femtepladsen i kategorien.
Bedste fotografering
Der er ikke meget opmærksomhed til 1917 ud over hovedprisen, men i de tekniske priser skal krigsfilmen nok komme til at boltre sig. Den bliver stensikkert nomineret her, og det samme må man sige om og Once Upon a Time in Hollywood.
The Irishman kommer også med, og for tiden er der også en hel del hype omkring Joker og dens 1970’er-inspirerede billeder.
Det efterlader en enkelt plads, og den står umiddelbart imellem Parasite, Le Mans ’66 og The Lighthouse. Vi tror, at den sydkoreanske dominans fortsætter, og at Parasite derfor kommer med her.
Bedste animationsfilm
Det vil være lidt af en overraskelse, hvis ikke Toy Story 4 og Frost 2 kommer med her. Og det gør de da også.
Efter dem følger Sådan træner du din drage 3, og på den måde er originaliteten jo ikke til at få øje på i førerfeltet.
Men Mysteriet om Hr. Link lader nu også til at snige sig med, og det samme gælder franske I Lost My Body, der dog kan blive overhalet af japanske Weathering With You.
Men netop nu har den franske film bookmakerne i sin hule hånd – og dermed også os.
Bedste dokumentar
Dokumentarkategorien er ofte svær at forudsige, men det lader til, at Apollo 11 og American Factory kommer med.
Den anmelderroste og danskproducerede The Cave – der virkelig bliver diskuteret i Hollywood for tiden, efter det er kommet frem, at instruktør Feras Fayyad er blevet nægtet indrejse i USA, fordi han er syrisk statsborger – er tredje kandidat i kategorien, mens Honningland også ligner et oplagt bud i denne kategori.
Dermed er der en enkelt plads tilbage.
Den står imellem For Sama og One Child Nation.
Vi tror, at fortællingen om en kvinde midt i en krigszone appellerer til Akademiet, og derfor kommer For Sama med her.
Bedste udenlandske film
Her blev Dronningen ikke engang shortlistet, så vi får ingen dansk kandidat i år. Men den havde nu heller ikke haft en reel vinderchance.
For 2020-uddelingen vil blive domineret af især Parasite, ja, det vil faktisk være en gedigen overraskelse, hvis den ikke vinder kategorien.
Men den skal jo have nogle konkurrenter, og det bliver formentlig Smerte og ære fra Spanien og franske Les Misérables.
Så mangler der to, og her kan der meget vel blive skrevet Oscar-historie. Senegalesiske Atlantics bliver nok den fjerde film, og det vil i så fald være første gang i landets historie, at der kommer en nominering i Dakar – men det er nu også kun anden gang, Senegal officielt indstiller en film.
Den sidste plads kunne umiddelbart gå til hver eneste af de resterende film på shortlisten. Men vi har – ligesom flere og flere lokale eksperter i Hollywood – fidus til ungarske Those Who Remained. Også selv om bookmakerne ikke helt har opdaget det endnu.
Men det bliver jo i den grad et anderledes Oscar-år på flere fronter, og derfor må man også tage lidt gætte-chancer hist og her.
Oscar 2020
Oscar-priserne uddeles for 92. gang.
Der dystes i 24 kategorier.
Showet bliver uden en vært ligesom i 2019.
Uddelingen finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles 9. februar 2020.
Se Parasite gratis
Tegn abonnement på Ekko og vælg mellem at få tolv biografbilletter til halv pris eller én gratis billet.
Sådan kan du se mesterværket Parasite gratis eller til halv pris.
Et abonnement på Ekko koster kun 395 kroner.
Læs mere om det gode tilbud.
Kommentarer