DR bringer Filminstituttet i skudlinjen

DR-dokumentaren Grønlands hvide guld fortæller historien om Danmarks udvinding af mineralet kryolit i Grønland, men flere kritikere mener, at dokumentaren tegner et overdrevent eller decideret misvisende billede af kolonialistisk udnyttelse.
I dag meldte DR ud, at de vil ”igangsætte en grundig gennemgang af processen bag de eksternt producerede dokumentarer, herunder særligt dokumentarer helt eller delvist finansieret af Det Danske Filminstitut, med henblik på fremtidig læring”.
Udmeldingen kommer i kølvandet på kritikken af dokumentaren Grønlands hvide guld.
Kritikerne mener, at dokumentaren tegner et overdrevent eller decideret misvisende billede af, at Danmark groft har udnyttet Grønland økonomisk. Flere mener, at det skal have konsekvenser for de ansvarlige DR-redaktører, der tæller Thomas Gade, dokumentarchef Mikala Krogh og chefredaktør Thomas Falbe.
Kulturministeren har afkrævet en reaktion fra DR’s nyhedsdirektør Sandy French. Den kom så i dag, men pressemeddelsen har vakt undren i dele af den danske film- og tv-branche.
Man føler, at DR forsøger at tørre skandalen af på Filminstituttet og bruge skandalen til generelt at så tvivl om de eksternt producerede dokumentarer.
Grønlands hvide guld er produceret af selskabet Wintertales og støttet af Norddok II ved Filminstituttets daværende konsulent, Frank Piasecki Poulsen, der har givet 2,8 millioner kroner.
Men de andre eksterne DR-produktioner, der i de seneste år har mødt hård kritik – Spies og morgenbolledamerne og Forfulgt af politiet? – er ikke støttet af Det Danske Filminstitut.
Filminstituttet har heller ikke støttet to andre kritiserede dokumentarer, Hvis grise kunne tale og De superriges privatfly – sidstnævnte har DR selv produceret.
Ansvaret er ikke vores
Filminstituttets dokumentarchef Ane Mandrup udtaler til Ekko, at ansvaret for en films kvalitet ligger hos den private filmproducent og i sidste instans DR.
”Filminstituttets rolle er at støtte projekter på baggrund af indkomne ansøgninger fra uafhængige producenter. Det er producentens ansvar at finansiere og producere de støttede projekter samt sikre deres distribution ved blandt andet at indgå aftaler om visning med DR eller TV 2,” skriver Ane Mandrup i en mail.
”Det er således de uafhængige producenter, der ejer og har det fulde ansvar for de støttede produktioner, herunder ansvaret for at overholde gældende lovgivning. På samme måde er det producenters opgave at overholde for eksempel DR’s etiske retningslinjer til produktioner, som DR har købt visningsrettigheder til. Og som det i sidste ende er DR’s vurdering at bedømme overholdelsen af.”
Tættere på processen
Ekko har spurgt Sandy French, hvorfor hun har valgt at pege på Det Danske Filminstitut. Fralægger DR sig ikke noget af ansvaret? Og hvorfor Filminstituttet, når flere af de kritiserede dokumentarer intet har med Filminstituttet at gøre?
”Det er vigtigt for mig at understrege, at DR er utroligt glade for samarbejdet med Det Danske Filminstitut,” skriver hun i en mail til Ekko og fortsætter:
”Det har haft stor betydning for dansk dokumentarfilms store succes, at DR og Filminstituttet sammen har lavet en række store og betydningsfulde film og serier igennem en årrække. Når det kommer til de undersøgende dokumentarer, der laves med Filminstituttets støtte, vil det fremover være vigtigt for DR at være tættere på den redaktionelle proces.”
Kommentarer