I Venedig gælder ingen regler
Regnen hænger over vandbyen Venedig, men på Lidoen er årets italienske filmfest allerede ved at komme i omdrejninger.
Den næste uges tid forvandles den fashionable turistby til den internationale filmbranches ubetingede epicenter – i hvert fald indtil filmjetsettet flyver videre til Toronto, hvor branchens næste vigtige festival starter den 7. september.
Set med danske øjne er det naturligvis Nikolaj Arcels comeback i hovedkonkurrencen, det historiske drama Bastarden med Mads Mikkelsen i hovedrollen, som er årets hovedfilm.
Men jeg glæder mig også til Yorgos Lanthimos’ skæve komedie Poor Things, Wes Andersons Roald Dahl-filmatisering The Wonderful Story of Henry Sugar, Sofia Coppolas biopic om Elvis’ første hustru, Priscilla, og Drive My Car-instruktøren Ryusuke Hamaguchis Evil Does Not Exist.
For da slet ikke at tale om de to lejemorderfilm, The Killer og Hit Man af henholdsvis David Fincher og Richard Linklater, Michael Manns længe ventede Ferrari, Bradley Coopers biopic over Leonard Bernstein, Maestro, og den franske absurdist Quentin Dupieux’ gakkede film om Salvador Dali, Daaaaaali!
Se liste over alle konkurrencefilm!
Filmfestivalen i Venedig er verdens ældste, men var længe en undermåler sammenlignet med filmkunstens hovedkonkurrence i Cannes.
Det har ændret sig under festivalleder Alberto Barbera, der har gjort en indsats for at tiltrække amerikanske blockbusters som Gravity, Arrival, Joker og The Shape of Water, der ligesom forrige års Nomadland gik videre til at vinde Oscar’en for bedste film.
Stjerner får lov at komme med
I optakten til festivalen har mange bidt negle over, om Hollywoods største navne ville trodse de vedvarende forfatter- og skuespilstrejker for at posere på den røde løber.
Allerede på Cannes-festivalen i maj vakte det debat, da instruktører som Wes Anderson og Martin Scorsese, der selv har skrevet henholdsvis Asteroid City og Killers of the Flower Moon, gav interviews for at promovere deres nye film.
Og mange frygtede det værste, da Luca Guadagninos tennis-trekantsdrama Challengers med Zendaya i hovedrollen måtte udskiftes som åbningsfilm med Edoardo De Angelis’ Comandante.
Filmfestivaler er en fejring af filmkunsten, men de er også en marketingmaskine, der afhænger af celebre fotos og nyhedshistorier.
Derfor kunne branchen drage et lettelsens suk, da amerikanske skuespilleres fagforening Screen Actors Guild i sidste uge gav dispensation til en række film, så stjerner som Adam Driver, Caleb Landry Jones og Jessica Chastain alligevel kan flyve til Venedig for at møde den internationale filmpresse.
At Mads Mikkelsen kan gøre det samme, skabte også overskrifter i udlandet, selv om Dansk Skuespillerforbund ikke har nedlagt arbejdet.
Og selv om den særordning kom for sent for mange produktioner, er der ingen grund til at frygte en kedelig festival. For ud over at præsentere nogle af efterårets mest imødesete film, sparker festivalleder Alberto Barbera også til tidsånden ved at invitere tre #MeToo-anklagede instruktører med i årets program.
Kontroversielle instruktører
Sidste år fandt han plads til den sidste film af den afdøde sydkoreaner Kim Ki-duk, hvis eftermæle er plettet af voldtægtsanklager. Og i år er der nye film af Roman Polanski, Woody Allen og Luc Besson på programmet.
”Jeg forstår ikke problemet,” siger Alberto Barbera i et nyligt interview med den engelske avis The Guardian og forklarer, at han ser alle tre sager som lukkede.
Roman Polanski har været på flugt fra det amerikanske retssystem, siden han afsluttede sin Hollywood-karriere sidst i 1970’erne. Han stak af fra en fængselsstraf for at voldtage en trettenårig pige. Siden er han blevet tilgivet af sit offer.
Woody Allen blev lagt på is forud for premieren på A Rainy Day in New York, da Dylan Farrow, hans adoptivdatter med skuespilleren Mia Farrow, atter anklagede ham for at have misbrugt hende seksuelt, da hun var barn.
De fornyede anklager kom i kølvandet på de afslørende historier om Harvey Weinstein, der blandt andet blev skrevet af Woody Allen og Mia Farrows søn, Ronan Farrow. Men som Alberto Barbera påpeger, blev Woody Allen ad flere omgange efterforsket og frifundet af myndighederne i 1990’erne.
Og Luc Besson har længe stået øverst på listen over anklagede overgrebsmænd i den franske filmbranche, men blev pure frifundet ved en domstol i juni.
Dermed er alle tre frikendt til filmfest i Venedig, hvor Roman Polanskis overklassesatire The Palace og Woody Allens 50. og sidste spillefilm Coup de chance dog vises uden for konkurrence.
Man kan være enig eller ej i festivallederens vurdering af, at de tre mænd er rehabiliteret i filmøjemed. Men det ville være et alvorligt slag for #MeToo-bevægelsen, hvis Damien Chazelles jury giver Luc Besson Guldløven for Dogman.
Det ville også være en gedigen overraskelse, fordi instruktører som Jane Campion, Laura Poitras og Mia Hansen-Løve også sidder med i juryen. Men først og fremmest fordi den franske instruktør af Léon og Det femte element ikke har lavet en god film, siden jeg gik i børnehave.
Men i Venedig ligger intet fast på forhånd.
Trailer: Bastarden
Niels Jakob Kyhl Jørgensen
Filmmagasinet Ekkos udsendte på Venedig-festivalen.
Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.
Festivalen blev grundlagt i 1932 og er verdens ældste.
Løber i år fra 30. august til 9. september.
Kommentarer