I vikingetiden havde de også følelser
”Vi ville ikke lave en tør vikingefilm om pilespidser,” fortæller instruktør Tor Fruergaard om sin nye animationsvikingefilm, der er lavet i samarbejde med illustrator Sune Elskær.
”Vi var meget optaget af Rumrejsen år 2001 og havde lyst til at lave en spacy vikingeudgave af den,” siger de begge og tilføjer, at selv om filmen var et bestillingsopgave fra Kroppedal Museum i Taastrup, så fik de nærmest totalt frihed til at skabe en film efter deres eget hoved.
”Første gang vi var ude på gravpladsen, gik der et sug igennem maven. Dér gik det op for mig, at det var en rigtig menneskeskæbne, som vores vikingehovedperson skulle tage udgangspunkt i,” fortæller Tor Fruergaard.
”Vi havde et vildt spændende udviklingsforløb med Kroppedal, hvor vi i fællesskab fandt frem til en masse elementer og idéer, vi kunne bruge i fortællingen,” siger Sune Elskær.
Resultatet kan ses på Ekko Shortlist, hvor År 805 på fjerde uge indtager Top 10.
Ingen anger
Den eneste betingelse fra museets side var, at historien – skrevet af Thomas Howalt – skulle tage udgangspunkt i fire grave på en vikingegravplads ved Snubbekorsgård i Høje-Taastrup.
”Der var ikke noget, som var forbudt. Vi kunne lave torden med pink lys, hvis vi ville. Museet stolede fuldt ud på os, og det forpligtede os til at lave det ypperligste, vi overhovedet kunne,” siger Tor Fruergaard med et smil.
Museet måtte dog alligevel trække i bremsen, da filmskaberne præsenterede en idé om, at vikingerne led af posttraumatisk stresssyndrom, PTSD.
”Vikingerne var uden tvivl machoagtige, når de kom hjem og havde dræbt og plyndret i England. Men de må da have haft nogle mareridt fra deres oplevelser,” siger Tor Fruergaard og fortsætter:
”Det mente arkæologerne dog ikke. Vikingerne havde følelser, men at dræbe og plyndre var simpelthen hverdag for dem.”
Svæver over fortællingen
År 805 fortæller om vikingernes hverdagsliv. Historien tager udgangspunkt i fire grave, blandt andet med en næsten to meter høj viking, hvilket var usædvanligt højt for den tid.
”Vi undrede os over, hvad han laver i en grav ved Kroppedal. Han burde være død på slagmarken,” siger Sune Elskær og fortæller, at den høje viking havde filet dybe ridser i sine fortænder.
”Måske var det en slags gangstertatoveringer for vikinger,” griner Sune Elskær.
I filmen hedder vikingen Erik. Han har valgt at lægge krigen bag sig for at blive købmand. Han møder enken Astrid, som han gifter sig med, og sammen får de sønnen Halfdan og datteren Sif. I mange år går det godt for familien, men en dag, hvor Erik og Halfdan er ude i en snestorm, tager Eriks vrede overhånd, og der sker en ulykke.
Historien fortælles med farverige, skarpe tegninger, som glider sammen til én lang fortælling om vikingefamiliens liv. I tegningerne er der indimellem elementer, som bevæger sig. I en sekvens, hvor der er sneboldskamp, skaber den dalende sne og Eriks ånde bevægelse.
”Filmen er sin egen lille oplevelse, hvor man skal følge godt med. Selv om vi benytter en fortællerstemme (Sonja Richter, red.), så er der en del detaljer, som kun fortælles på billedsiden,” forklarer Tor Fruergaard.
Instruktøren er især glad for filmens overgange mellem billederne. En snestorm bliver til øjet på en sort ravn, og blodårene i en fod glider over i at være rødder i jorden.
”Historien bevæger sig flydende. Det skal føles, som om man svæver over fortællingen,” fortæller Tor Fruergaard. ”Jeg var meget interesseret i, hvordan stillestående billeder kan lave bevægelse, og hvordan hjernen selv kan lægge bevægelser indimellem. Det er sådan lidt tegneserieagtigt.”
Team player
Filmen er båret af en slags elektronisk syremusik komponeret af tonemesteren Jess Wolfsberg. Musikken leder tankerne hen på både Rumrejsen år 2001 og Netflix-serien Stranger Things.
”Vi prøvede først med vikingetrommer og derefter med nogle strygere, men det gik slet ikke” forklarer Tor Fruergaard, mens Sune Elskær supplerer.
”Med Tor skal der altid være noget skævhed i det. Ellers bliver det for kedeligt,” siger han.
Tor Fruergaard og Sune Elskær mødtes første gang til Tors optagelsesprøve på Filmskolen, hvor han skulle vise, at han kunne samarbejde med en storyboardtegner.
”Der var ingen tvivl hos ledelsen om, at Tor skulle ind på skolen,” fortæller Sune Elskær. ”Han er en team player. Han har ingen nykker og forsøger ikke at være Den Store Instruktør.”
Alt det praktiske
Tor Fruergaard er et kendt navn på Ekko Shortlist med Venus og Vokseværk, der med humor og indsigt handler om seksualitet og parforhold. Sune Elskær er en af Danmarks førende storyboardtegnere, der blandt andet har arbejdet på mange af Lars von Triers film og på Ali Abbasis biografaktuelle Grænse.
På År 805 arbejdede Tor og Sune meget tæt sammen.
”Jeg står som instruktør, men meget af filmen er Sunes fortolkning af manuskriptet,” forklarer Tor Fruergaard, hvortil Sune Elskær siger:
”Men jeg kan kun tænke i sekvenser. Dem kan jeg hjerne ud i, men det er Tor, som kan se, om det bliver fedt.”
Elskær fortæller, at han er perfektionisten i samarbejdet, mens Tor Fruergaard er rock’n’rolleren. På År 805 var der ingen producer, så de to kreative hjerner skulle selv tage sig af alt det praktiske og administrative. Og det var en udfordring, indrømmer de.
”Der er vist en grund til, at nogle er kreative, mens andre tager sig af producer-arbejdet,” siger Sune Elskær, mens Tor Fruergaard nikker.
Både instruktør og illustrator er dog klar igen, hvis muligheden byder sig.
”Vi vil meget gerne lave flere projekter med det her medie og den her teknik. Men ikke lige med vikinger igen,” siger Tor Fruergaard med et smil.
Sune Elskærs storyboardtegninger til År 805:
Tor Fruergaard
Født 1980 i Aarhus.
Uddannet fra Den Danske Filmskoles animationslinje i 2010 med Venus.
Vokseværk fra 2014 er den film, han er gladest for at have lavet.
Arbejder i øjeblikket på tegneserien Betsy and the Mutant Scouts, der handler om en overvægtig pige, som må redde verden fra muterede spejdere.
Aktuel på Ekko Shortlist med vikingefilmen År 805.
Sune Elskær
Født 1975 i Gentofte.
Dimitteret fra Danmarks Designskole i 2000.
Arbejder som illustrator og storyboardtegner på tegnestuefællesskabet Gimle på Nørrebro.
Har tegnet storyboard til mange af Lars von Triers film og den biografaktuelle Grænse.
Sif i År 805 har han tegnet efter sin elleveårige datter Olivia.
Kommentarer