Ildsjæl bliver ny spillefilmkonsulent
Hvis man skal have et projekt igennem hos Danmarks nye spillefilmkonsulent, skal man skrue ned for charmen og op for manuskriptarbejdet.
Kim Leona, der overtager stillingen fra Molly Malene Stensgaard fra 1. november, er kendt som den empatiske og målrettede, men yderst bestemte konsulent fra New Danish Screen-puljen, der støtter nye danske filmtalenter.
Her har hun blandt andet har støttet Nicolo Donatos debutspillefilm Broderskab, Heidi Maria Faissts Velsignelsen og Omar Shargawis dokumentarfilm Fra Haifa til Nørrebro. Smalle film, men med noget på hjerte.
Leonas baggrund som manuskriptforfatter, ikke mindst for Per Fly, gør, at man ikke kommer til at kunne charme sig ind med et godt pitch og en fiks idé. Hun vil kræve grundig research, dybe karakterer og en troværdig miljøbeskrivelse.
Leonas udfordringer
Kolleger fremhæver, at hendes udfordring som spillefilmkonsulent bliver, at hun skal acceptere, coach-rollen fylder mindre som konsulent for spillefilm end på talentudviklingsordningen New Danish Screen. Leona er kendt for gerne at ville have fingrene helt ned i materialet.
Hun kan også - fremhæver de kreative - have svært ved at lægge et projekt ned, selv om hun egentlig ikke tror på det. Hvilket kan give nogle lange og opslidende udviklingsforløb.
Endelig skal hun være rummelig over for idéer, der ikke har et socialrealistisk udgangspunkt.
Kim Leona selv har kaldt filmmediet for vor tids bedste talerør og har ikke lagt skjul på, at hun i sit arbejde ofte tager udgangspunkt i en social indignation.
”Kan man sige, at du er fascineret af rendestensmennesker?,” blev Kim Leona spurgt, allerede da hun for femten år siden var til optagelsessamtale på Filmskolens manuskriptforfatterlinje.
Med et strejf af klassisk drama har hun givet socialrealismen en renæssance med manuskripterne til Per Flys trilogi om de tre samfundslag i Danmark, Bænken, Arven og Drabet, og Anders Gustafssons hårdføre ungdomsdrama Bagland.
I stram trikot med technoband
Kim Leonas egen baggrund lyder som et manuskript, hun selv kunne have skrevet.
Selv om hun nu føler sig fuldstændig dansk, er hun født i USA og adopteret af en dansk mor og en amerikansk far. Hendes adoptivforældre bliver skilt, da hun er to år gammel, og hun flytter med sin alkoholiserede mor til Amager, da hun er syv.
Som ung pige i København forsøger hun at blive skuespiller. Hun har en rolle som gunwoman i en undergrundsfilm og optræder som gogo-danserinde i stramt trikot til koncerter med et dansk techno-band.
Hendes drøm er at komme ind på Teaterskolen, men det vil ikke lykkes. Vendepunktet kommer, da skuespilleren og filminstruktøren Jens Arentzen på et skuespillerkursus opfordrer Leona til at forsøge sig som manuskriptforfatter.
Kæmper med næb og klør
På Filmskolen i midten af 90’erne står den på amerikanske klassikere som Scorsese og Cassavetes og fransk nybølge. Socialrealisme er et fyord.
Men den unge Leona føler sig mest beslægtet med de engelske realister Mike Leigh og Ken Loach, og da hun efter uddannelsen på Filmskolen bliver introduceret for Per Fly, begynder et frugtbart samarbejde.
Mellem Fly og Leona er der ingen klar arbejdsdeling - hun deltager i alt fra research til skuespillerimprovisation.
Bænken møder undervejs kraftig modstand, men Leona kæmper med næb og kløer for projektet, der ender med at blive en overraskende succes med over 220.000 solgte billetter.
Filmen bliver også et signal om en ny tid, både for realismen i Danmark og for rollen som manuskriptforfatter, der fra en teknisk håndværker bliver opgraderet til instruktørens kunstneriske sparringspartner.
Styrke i broget baggrund
Leonas alsidige baggrund kan være guld værd i en branche, hvor de fleste kommer fra områder nord for København.
Desuden har hun siddet på begge sider af konsulentbordet. Som skuespiller og manuskriptforfatter har hun en forståelse for filmprocessens detaljer, der i hendes arbejde som konsulent på New Danish Screen betød, at hun kunne gå ind i nært samarbejde med talenterne på detaljeniveau.
Som spillefilmkonsulent er Kim Leona et kompetent valg. Hun brænder for filmen som medie, og med sit indgående branchekendskab kompletterer hun Filminstituttets anden spillefilmkonsulent, Steen Bille, der primært har en baggrund som kulturjournalist.
Som spillefilmkonsulent afløser Leona klipperen Molly Malene Stensgaard. Hun tiltræder 1. november 2010.
Kommentarer