sundance 2020
02. feb. 2020 | 13:32

Immigrantportræt vinder på Sundance-festivalen

Foto | Plan B Entertainment
I Minari forsøger faren Jacob (Steven Yeun) sammen med sønnen David (Alan Kim) og resten af den koreanske kernefamilie at starte en farm i Arkansas.

Både juryen og publikum giver hovedprisen til den amerikansk-koreanske Minari på Sundance-festivalen, hvor Peter Madsen-dokumentar bliver forbigået ved prisceremonien.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Sundance-festivalen skyder filmåret i gang, og med lørdagens store prisfest en bustur væk fra Park City er vi nået til vejs ende. 

Årets helt store vinder er Lee Isaac Chungs følsomme immigrantportræt Minari, der løber både med juryens og publikums hovedpriser i kategorien U.S. Dramatic. 

Det er ikke hvert år, publikums smag flugter med juryens, men det er heller ikke en sjældenhed. Det samme skete for Whiplash, The Birth of a Nation, Me and Earl and the Dying Girl og Fruitvale Station, for nu blot at nævne dobbeltvinderne fra det forgangne årti. 

Og det smukke drama om en koreansk familie, der i 1980’erne kæmper for at starte en farm i Arkansas, er en velfortjent vinder. Ikke blot, fordi den med få virkemidler skaber en oprigtigt medrivende historie. Men også fordi filmen helt i den politisk korrekte Sundance-ånd skaber større forståelse for en amerikansk minoritet. 

Benådet foran publikum
Juryprisen for bedste ikke-amerikanske film går til det iranske drama Yalda, A Night for Forgiveness. Historien handler om et autentisk, iransk tv-show, hvor dødsdømte for mord kan blive benådet live foran publikum – hvis deres offers familie tilgiver dem!

Publikum har i stedet valgt den mexicanske Identifying Features, om en mor, hvis søn forsvinder på vej til et bedre liv i USA.

I den såkaldte NEXT-kategori – innovative film, der overskrider rammerne for independent-produktioner – vinder I Carry You With Me to priser: publikumsprisen og en innovationspris til filmens instruktør Heidi Ewing, der blander virkemidler og billedsprog fra fiktion og dokumentar.

Det er en skam, for det er nemlig ikke nogen specielt god film.

Pris til norsk dokumentar
Set med nordiske øjne er der også en smule at fejre, selv om vi ikke gentog succesen fra sidste år, hvor både Mads Brüggers Cold Case Hammarskjöld og May el-Toukhys Dronningen vandt store priser.

Der er hverken priser til Peter Madsen-dokumentaren Into the Deep eller Amanda Kernells Charter, men norske Benjamin Rees dokumentar The Painter and the Thief får til gengæld en pris. Filmen handler om en tjekkisk kunstner, der bliver venner med den tyv, der har stjålet to af hendes malerier.

Sammenlignet med de store priser fra Berlin, Cannes og Venedig er en sejr på Sundance måske nok mere et skulderklap end en blåstempling til en verdensomspændende succes.

Man skal således stadig have været på festivalen i 2018 for at have set det års hovedvinder Burden.

Men det er der ingen, der har fortalt de lykkelige prisvindere her i den filmglade, lille bjergby, hvor man tro mod mormonstaten Utah fester vildt igennem – helt til klokken et!

Vindere Sundance 2020

 

U.S. Grand Jury Prize – Dramatic
Minari, Lee Isaac Chung

U.S. Grand Jury Prize – Documentary
Boys State, Jesse Moss and Amanda McBaine

U.S. Dramatic Special Jury Award for Auteur Filmmaking
Josephine Decker, Shirley

U.S. Dramatic Special Jury Award for Neorealism
Eliza Hittman, Never Rarely Sometimes Always

World Cinema Grand Jury Prize – Documentary
Hubert Sauper, Epicentro

Waldo Salt Screenwriting Award
Edson Oda, Nine Days

Directing Award: U.S. Dokumentary
Garrett Bradley, Time

Directing Award: U.S. Dramatic
Radha Blank, The 40-Year-Old Version

Alfred P. Sloan Feature Film Prize
Tesla

Adobe Mentorship Award for Editing
Carla Guttierez and Affonso Gonçalves

Producers Award
Huriyyah Muhammad, Farewell Amor

Short Film Grand Jury Prize
So What If the Goats Die, Sofia Alaoui

NEXT Audience Award
I Carry You With Me, Heidi Ewing

NEXT Innovator Award
I Carry You With Me, Heidi Ewing

World Cinema Documentary Special Jury Award for Editing
Softie, Mila Aung-Thwin, Sam Soko, and Ryan Mullins

World Cinema Documentary Special Jury Award for Cinematography
Acasa, My Home, Mircea Topoleanu and Radu Ciorniciuc

World Cinema Documentary Special Jury Award for Creative Storytelling:
The Painter and the Thief, Benjamin Ree

Directing Award: World Cinema Documentary
Iryna Tsilyk, The Earth Is Blue as an Orange

World Cinema Dramatic Special Jury Award for Acting
Ben Whishaw, Surge

World Cinema Dramatic Special Jury Award for Visionary Filmmaking
Lemohang Jeremiah Mosese, This Is Not a Burial, It’s a Resurrection

World Cinema Dramatic Special Jury Award for Best Screenplay
Fernanda Valadez and Astrid Rondero, Identifying Features

Directing Award: World Cinema Dramatic
Maïmouna Doucouré, Cuties

Kommentarer

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmmagasinet Ekkos udsendte på Sundance-festivalen i Utah.

Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.

Sundance blev grundlagt i 1978 og er den største independent-festival i USA.

Som eneste danske medie dækker Ekko festivalen.

Løber fra 23. januar til 2. februar.

© Filmmagasinet Ekko