Shortlist: Mødet mellem sex og kærlighed
To mænd deler den mest intime oplevelse mellem mennesker i et mørkt rum. Men hvad sker der, når den enes ungdommelige kærlighed bare bliver mødt af den andens liderlige lyst?
Det er spørgsmålet i Ekko Shortlist-hittet Mørke rum, der følger den unge Sebastians forelskelse i den ældre Jakob, der ikke gengælder de stærke følelser.
Filmen sprang direkte ind på listens topplacering i de første to uger, før den i denne uge har måttet se sig overhalet af en anden film om ødelagt kærlighed mellem to mænd, Karsten Geisnæs’ Nomansland.
Modsat mange af de andre talenter på Ekko Shortlist kommer instruktøren bag Mørke rum, 31-årige Peter Ahlén Lavrsen, hverken fra Filmskolen, Super16 eller en af de andre filmuddannelser rundt omkring i landet. Han rejste i stedet fra Skovlunde til Sao Paulo i Brasilien som sekstenårig, hvor han måtte lære at begå sig først på tegnesprog og siden portugisisk, da hverken familien, han boede hos, eller elever og lærere på skolen talte engelsk.
Fra romantik til mørkt drama
Vi møder Peter Ahlén Lavrsen på Zentropa, hvor han snart har gennemført den berømte og berygtede småtteuddannelse.
Det er to dage før, at grundlæggerne Lars von Trier og Peter Aalbæk Jensen holder fælles fødselsdagsfest, og landets mest succesrige filmselskab i nyere tid er på den anden ende i forberedelserne til den store dag.
Alligevel er Ahlén roen selv, når han fortæller om, hvad han kalder sin ”første rigtige kortfilm”.
”Jeg gik i mange år med idéen til Mørke rum, men den ændrede sig også meget fra første idé til endelig film,” fortæller Peter Ahlén Lavrsen.
”Da vi startede, var det en historie om gensidig kærlighed, der handlede om kontrasten mellem kærlighed og de ydre rammer. Det var en meget mere romantisk fortælling om ægte kærlighed på et uventet sted.”
Siden forvandlede filmen sig til et mørkt coming-of-age-drama. Ligesom den seksuelle debut kan kaste nogle helt særlige udfordringer af sig, var det heller ikke uden problemer, at den filmiske mødom blev taget.
”I andet forsøg fik vi støtte fra Filmværkstedet af konsulent Christina Rosendahl, men kunne ikke finde en producer til filmen. Jeg gik på et tidspunkt hele branchebogen igennem og skrev ud til 3-400 mennesker, men der var ingen, som kunne, havde lyst eller turde.”
Flirt med manusforfatter
Peter Ahlén Lavrsen fik endelig kontakt til to småtter på Zentropa, Anders Wøldike (vinder af Shortlist Prisen sidste år for Flyvere i natten) og Kasper Dissing, som blev hovedproducer på Mørke rum. Dernæst kom optagelserne hurtigt i gang, men derefter gik projektet på ny i stå, mens der blev ledt efter en dygtig tonemester til at forløse filmens vigtige lydside.
Nemmere, men også mere alternativt, var mødet med medforfatteren Jakob Holtet Stridbæk.
”Vi mødtes i et S-tog, hvor han sad over for mig med en kammerat, og der var lidt øjenflirt mellem os. På et tidspunkt vendte han sin telefon ud mod mig, hvor der stod et nummer, som jeg skrev ned. Så var vi på en date nogle dage senere. Det blev aldrig til mere, men senere skrev jeg til ham igen, om vi ikke skulle arbejde på det her projekt sammen.”
”Igennem et halvt år sad vi én gang om ugen og skrev. Det vil sige, for det meste sad vi og snakkede, udvekslede erfaringer og idéer. Vi er jo begge homoseksuelle, så den udspringer af vores snakke om den første gang.”
Triers diller-attrap
De stærkeste scener i Mørke rum, og dem, som Peter Ahlén Lavrsen også selv er gladest for, er de intime scener mellem de to mænd i sexklubbens mørke rum.
De blev optaget over en weekend, der var lige dele hyggelig og nervepirrende, og som startede med, at instruktøren viste sine skuespillere sig selv i et eller meget privat øjeblik.
”Da jeg gik på højskole, lavede jeg en kunstinstallation, hvor der er indstilling af mig, der onanerer på et badeværelse. Det startede jeg med at vise dem for at nedbryde nogle grænser mellem os. ’Om lidt skal jeg se jeres dillere, og nu har I set min,’ var tanken.”
Den diller publikum ser i filmens begyndelse, hvor Sebastian onanerer på sit værelse, er til gengæld en attrap fra en Lars von Trier-film.
Alle sexscenerne var ellers planlagt ned til mindste detalje, men under optagelserne begyndte tidsplanen at skride. Derfor blev scenen, hvor Sebastian og Jakob dyrker fuldbyrdet sex hektisk filmet på ti minutter, som dog kun har gjort scenen bedre ifølge instruktøren.
”Uanset hvor behageligt man prøver at gøre det, bliver det lidt akavet, når to heteroseksuelle fyre står nøgne over for hinanden og skal til at snave. Men fordi vi havde øvet scenen meget og pludselig fik travlt, blev deten oplevelse alle var trygge ved, samtidig med at den fik en naturligt urolig og impulsiv stemning.”
Nicolas Wang Wollesen og Mads Hjulmand var blevet vagt til at spille henholdsvis den unge Sebastian og den ældre Jakob. Det stod hurtigt klart, at de havde den perfekte kemi.
”I det kreative rum mellem os tre var det godt, at der var en erfaren skuespiller, der havde styr på det, og jeg ved også, at Nicolas senere har brugt Mads som mentor.”
Ingen adgang for kvinder
Det er ikke gået Peter Ahlén Lavrsens næse forbi, at det er to film fra det homoseksuelle miljø, der lige nu kæmper i toppen af Ekko Shortlist.
”Det er jo et superlille miljø, så vi kender alle de samme mennesker,” fortæller han og afslører, at både Mørke rum og Nomansland har scener fra den samme sexklub, hvor der er adgang forbudt for kvinder.
”De havde det ikke engang godt med, at der var kvinder derinde, som var en del af filmholdet,” siger instruktøren med et smil.
Lige nu er han ved at skrive manuskript til en spillefilm, Ødegård. ”Det bliver en mærkelig og ond thriller i stil med Hanekes Funny Games,” siger Peter Ahlén Lavrsen, der arbejder sammen med Flemming Klem, som har skrevet Nomansland og var ekstern konsulent på Mørke rum.
Han håber, at den kan blive realiseret gennem lavbudget-puljen og se dagens lys til næste år. Inden da har han planer om at lave endnu en kortfilm – Monster – på Zentropa i samme dystre genre som Mørke rum.
Man krummer tæer
Peter Ahlén Lavrsen har et bud på, hvad fascinationskraften er for disse historier.
”Jeg tror, at folk er mættede af helt almindelige hverdagsdramaer. Det er den her jo også på sin vis, men fordi det er et andet miljø og en anden seksualitet, giver det lidt ekstra.”
Og så er der selvfølgelig noget meget universelt i historien om den første – og i dette tilfælde ugengældte – kærlighed, som man kan genkende, hvad enten man er homo- eller heteroseksuel.
”Der er jo nogle gange i filmen, hvor vi trækker den et sekund mere, end det næsten er lovligt. Det var for at få en følelse af, at man krummer tæer, fordi det er akavet, men som også bringer noget ægte ind. Sådan har det været på alle de blind dates, jeg har været på.”
Reaktioner på Facebook
Mørke rum har været vist på en lang række festivaler fra Spanien til Sydkorea og vundet prisen for bedste LGBTQ-film på Hollywood International Moving Pictures Film Festival. Men lige så meget betyder de mange tilkendegivelser, der strømmer ind på Facebook, efter at filmen er kommet på Ekko Shortlist.
”En pige skrev til Nicolas, at selv om filmen handlede om to fyre, havde den virkelig ramt nogle følelser, hun kunne forholde sig til.”
”Det var også målet. Det skulle ikke kun være en film for et homoseksuelt publikum, men berøre alle uanset seksualitet. At rammerne er to mænd på en sexklub er underordnet, og hvis vi også har talt til heteroseksuelle, er målet i hvert fald nået.”
Peter Ahlén Lavrsen
Født 1985 i Herlev.
Rejste efter 9. klasse et år til Brasilien, som han har besøgt regelmæssigt siden.
Autodidakt instruktør, hvis eneste filmskoling tæller relevante HF-enkeltfag og et ophold på Odder højskole.
Fra 2013 til efteråret 2016 småtte på Zentropa.
Mørke rum har vundet prisen for bedste LGBTQ-film på Hollywood International Moving Pictures Film Festival GBTQ-film.
Se Mørke rum på Ekko Shortlist.
Kommentarer