Nyhed
16. mar. 2012 | 01:34

Ingen hædersfest til Oscar-vinder

Foto | Uoplyst
Ashgar Farhardi

De iranske myndigheder vil ikke tillade to prominente filmorganisationer at fejre Asghar Farhadis Oscar-triumf med Nader og Simin – en separation.

Af Christina Nejsig

Bedst som man troede, at det iranske regime var stolt af at have vundet en Oscar med Asghar Farhadis Nader og Simin – en separation, har piben fået en anden lyd.

To af Irans mest prominente filmorganisationer, instruktørerne og producernes foreninger, havde forberedt en fest til ære for Farhadi.

Men ifølge Iranian Labor News Agency kan arrangørerne ikke få den tilladelse fra myndighederne, som ethvert offentligt arrangement kræver i Iran.

”Vores intentioner var helt enkelt at sige tak til Asghar Farhadi for det store resultat, han har givet Iran og iransk filmkultur,” skriver arrangørerne ifølge The Guardian til Fahardi.

”Men de kulturelle tilsynsførende lod os ikke gennemføre arrangementet. Vi beklager dette dybt.”

Symbolsk sejr over Israel
Irans ledere kunne ellers glæde sig over, at Nader og Simin vandt Oscar’en over blandt andet den israelske Footnote, som også var nomineret i kategorien ”bedste ikke-engelsksprogede film”.

Men det er øjensynlig faldet magthaverne for brystet, at filmen viser en mor, der ønsker at forlade Iran, fordi hun ikke mener, at landet kan tilbyde hendes datter en ordentlig fremtid.

”Det beskidte billede, som Nader og Simin tegner af vores samfund, er det, Vesten ønsker at se,” har forfatteren Masoud Ferasati sagt i et tv-interview.

Forbud mod at filme

The Guardian tilføjer, at Asghar Farhadi tidligere har været i regimets søgelys.

I september 2010 fik han således forbud mod at optage Nader og Simin, fordi han havde udtrykt sin støtte til instruktør-kollegerne Jafar Panahi og Mohsen Makhmalbaf, som er henholdsvis fængslet og drevet i eksil.

Først da Farhadi undskyldte, fik han lov til at genoptage sit arbejde.

I sin Oscar-takketale fremhævede han sit lands fredelige kultur i en tid med ”krig, trusler og aggression”.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko