Nyhed
28. aug. 2024 | 13:28

Ingen smalle fiktionsserier på TV 2

Foto | Henrik Ohsten

I den kommende TV 2-serie Sosu spiller Iben Hjejle og rapperen Tessa hovedrollerne som hjemmehjælpere på Vestegnen. 

Fiktionschefen for TV 2 satser nu udelukkende på bredt favnende serier, mens DR’s dramachef stadig tror på potentialet i de smallere idéer.

Af Frederik Hoff

Under Copenhagen TV Festival i mandags mødtes fiktionscheferne fra DR og TV 2 til den årlige snak om public service-stationernes strategier for fiktionsserier.

Begge viste trailers fra deres nyeste og kommende serier.

TV 2 diskede op med smagsprøver på Thomas Vinterbergs ventede klimaserie Familier som vores,der netop har udgivet en trailer.

Man viste desuden sammenklip fra socialarbejderserien Sosu, hvor rapperen Tessa spiller over for Iben Hjejle, og De bedste år, hvor Stephania Potalivo og Magnus Millang giver den som presset forældrepar.

DR annoncerede, at anden sæson af fængselsdramaet Huset kommer til at følge fire fanger i et kvindefængsel.Og der blev også vist klip fra opfølgeren til julekalenderen Tidsrejsen og Emma Anna Haudals kommende, visuelt prægnante dramaserie Generationer.

Haudal står bag DR3-ungdomsserien Doggystyle og har denne gang bedrevet et mystisk drama om en bedstemor, der afslører en omvæltende hemmelighed, som hendes datter og børnebørn ikke ved, om de skal tro på.

Generationer får premiere på DR til foråret.

Plads til dansk landbrug
Henriette Marienlund fra DR løftede også sløret for en ny stor søndagsserie, der først kommer til 2026. Høst bliver instrueret af Martin Zandvliet, der senest brillerede med filmen Toves værelse,og handler om generationsskifte i et dansk landbrug.

”Martin pitchede den som Yellowstone blandet med Dallas. Det kommer det ikke til at ligne, men godt forsøgt,” sagde dramachefen og grinede.

Ifølge hende er Høst et eksempel på DR’s strategi for fiktion.

”Vi vil gerne have et stort publikum, men vi skal huske, at alle miljøer er interessante, og derfor er det utroligt, at vi ikke har lavet Høst før. I dansk fiktion er landbrug normalt enten Morten Korch eller deprimerende, men vi er jo et landbrugsland, så det skal tages seriøst.”

Både Marienlund og TV 2’s fiktionschef Mette Nelund er enige om, at det er vigtigt at repræsentere hele landet i deres serier, og det gælder også den etniske diversitet, som den prisbelønnede kampagne Et Større Billede gjorde opmærksom på sidste år.

Begge fiktionschefer mener, at det skal løses ved at inkorporere diversitet tidligt i udviklingen af manuskriptet, så det bliver en organisk del af produktionerne, i stedet for at caste sig ud af det senere i processen.

”Vi arbejder systematisk på at løse problemet og har indført, at vi på hver serie starter med at stille det store spørgsmål ’hvordan afspejles hele Danmark i den her serie?’,” sagde Mette Nelund.

Bedst i det brede
70 procent af DR’s produktioner er egenproduktioner, mens de resterende 30 procent laves af eksterne producenter. Henriette Marienlund opfordrer producenterne til at tage chancer med de idéer, som de pitcher til DR.

”Der er krise i branchen, så mange har været bange og er gået lidt sikkert til værks. Det kan jeg virkelig godt forstå, men måske er tiden kommet til, at vi bliver lidt mere satsende.”

Siden TV 2 gik i luften i 1988, har den almene opfattelse været, at de stod for mere folkelige løsninger på public service-opgaven, mens DR har en dannende tilgang.

Det lader til at holde stik i forhold til fiktion, hvor Mette Nelund vil fokusere på at cementere TV 2’s position omkring de bredt favnende serier, som inviterer mange danskere ind.

”Vi har for nylig lavet en præcisering af vores strategi, hvor vi altså primært går efter de brede, samlende fortællinger. Smallere fortællinger til et mindre publikum falder igennem på nuværende tidspunkt. Der er et stort udbud af serier for tiden, og vi gør os bedst i det brede,” sagde hun.

DR’s Henriette Marienlund er enig i, at de store publikumstal er vigtige, og at smalle serier ikke er et mål i sig selv – heller ikke for DR.

”Men jeg tror, vi skal være åbne over for, at ting, der forekommer smalle, ikke nødvendigvis er det. Huset er en hård historie, der kunne skræmme mange væk, men den er nået bredt ud. Jeg tror, man kan slippe afsted med meget, hvis man kan finde ud af at gøre idéerne relevante for danskerne,” sagde dramachefen.

Trailer: Familier som vores

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko