Nyhed
16. aug. 2024 | 14:30

Instruktør skal lede New Danish Screen

Foto | Tommy Frost

Efter at have instrueret to spillefilm og mange serieafsnit skal Heidi Maria Faisst nu lede Det Danske Filminstituts talentstøtteordning. 

Heidi Maria Faisst, der har instrueret serier som Arvingerne og Elvira, overtager for Mette Damgaard-Sørensen, som i over ti år har ledet Filminstituttets talentstøtteordning.

Af Frederik Hoff

1. september får Det Danske Filminstituts talentstøtteordning New Danish Screen en ny leder efter ti år med Mette Damgaard-Sørensen ved roret.

Aftageren bliver Heidi Maria Faisst, der har en lang karriere som instruktør og manuskriptforfatter bag sig.

Hun var selv et lovende talent, da hun blev uddannet instruktør fra Den danske Filmskole i 2003 med afgangsfilmen Pagten, som blev udtaget til talentprogrammer på Cannes-festivalen og Sundance.

I 2007 vandt hun en Robert for bedste kortfilm med det kammerspilsagtige familiedrama Liv.

Siden har hun lavet to spillefilm, dramaet Velsignelsen og ungdomsfilmen Frit fald, og hun er konceptuerende instruktør på serierne Arvingerne, Norskov og Elvira.

Desuden er hun instruktør på DR’s kommende dramadokumentarserie Storfyrstinden, baseret på Trine Engholm Michelsens bog om modstandskvinden Jutta Graae.

Nysgerrig og chancevillig
Nu skal Heidi Maaria Faisst primært koncentrere sig om at hjælpe de danske talenter med at få deres første spillefilm lavet. Eller være den hårde stemme, som siger nej til de filmprojekter, hun ikke mener er gode nok.

”Heidi Maria Faisst kommer med præcis dét, New Danish Screen har brug for fremadrettet for fortsat at være en ordning, der rummer og stimulerer det nyskabende, det udforskende, det modige, det kunstneriske,” udtaler Filminstituttets fiktionschef Malene Blenkov i en pressemeddelelse.

”Heidis kombination af nysgerrighed, chancevillighed og ro i sin dybe faglige forankring vil være et stort aktiv i en proces, som er alt andet end det sædvanlige – i dialog og i energisk samarbejde med Danmarks nye lovende filmtalenter,” tilføjer fiktionschefen.

Største fire succeser
I 2020 sammenlignede Ekko alle de film, der var kommet ud af lavbudgetinitiativet fra Filmaftalen 2015-2018 ud fra parametrene salgstal, priser og anmeldelser. Og undersøgelsen tyder på, at Mette Damgaard-Sørensens mangeårige arbejde har båret frugt.

De fire klart største succeser var nemlig Den skyldige, Vinterbrødre, Charmøren og En frygtelig kvinde – alle støttet og hjulpet på vej af New Danish Screen under Mette Damgaard-Sørensens ledelse.

Alligevel har det mødt kritik, at Damgaard-Sørensen nåede at sidde mere end ti år på den vigtige post.

I et udspil sidste år skrev fagforeningen Danske Filminstruktører, at New Danish Screen har udviklet sig til at være den eneste måde at få støtte til sin første spillefilm som instruktør i talentlaget.

”Det skal ikke opfattes som en personlig kritik, men ti år er for lang tid i en så magtfuld stilling. Uanset hvem der har posten,” sagde forpersonen Rasmus Kloster Bro til Ekko i den forbindelse.

Plads til at være sig selv
Mette Damgaard-Sørensen kom frem som filmanmelder på TV 2 i 90’erne og blev Ekkos første redaktør, indtil hun i 2002 blev ansat som børne- og ungdomsfilmkonsulent på Filminstituttet.

Heidi Maria Faisst har ingen erfaring som statslig konsulent, men i modsætning til Damgaard-Sørensen har hun praktisk filmerfaring.

I pressemeddelelsen udtaler hun, at hun har en klar mission med sin nye rolle.

”Vi lever i en vild tid. Der blæser nye vinde i verden, som værdimæssigt trækker mennesker ud på yderkanterne. Det får konflikter til at blusse både globalt og i de nære mellemmenneskelige relationer. Der er vigtigt og intenst stof at fortælle om, og det kalder i mine øjne på kunstnerisk mod, åbenhed og inklusion.” siger hun og fortsætter:

”Jeg glæder mig til sammen med ansøgerne at nære en ordning, der oser af nysgerrighed og ambitioner og samtidig rummer menneskerne og det menneskelige. Jeg tror på, at vi præsterer bedst, når der er plads til præcis den, vi er, og til den forskellighed, vi har, både som mennesker, i projekterne og i måden vi arbejder med dem på.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko