Nyhed
28. apr. 2007 | 09:14

Jakob Høgel leder af New Danish Screen

Produceren af Den hemmelige krig skal stå i spidsen for udvikling af talenter og fornyelsen af dansk film.
Af Claus Christensen

Han ligner ikke ligefrem en leder, snarere forsangeren i et psykedelisk rockband, og det er da også det skæve og grænsesøgende, som 40-årige Jakob Kirstein Høgel brænder for.

Jakob Høgel blev i går udnævnt til ny kunstnerisk leder af talentudvikling på Det Danske Filminstitut, New Danish Screen, hvor han den 1. juni skal afløse Vinca Wiedemann.

Han er uddannet i visuel antropologi på Manchesters universitet og var i perioden 1999-2004 konsulent for Kort- og Dokumentarfilm på Filminstituttet. Her støttede han blandt andre det autodidakte filmtalent Jeppe Rønde (The Swenkas) og Sami Saif og Phie Amboes Family, der vandt verdens førende dokumentarfilmfestival i Amsterdan.

Journalistik og filmkunst
Det er imidlertid som medstifter af og direktør i dokumentarfilmselskabet Cosmo Doc, at Jakob Høgel for alvor har markeret sig. Han producerede Anders Østergaards Gasolin', som er blevet den suverænt mest sete dokumentarfilm i danske biografer.

Han stod også bag Christoffer Guldbrandsens Den hemmelige krig, der går i clinch med Danmarks behandling af fanger i Afghanistan. Filmen er blevet beskyldt for at være "ræverød propaganda" og skabte en mindre krise mellem regeringen og DR, som medfinansierede og viste filmen.

Nogen rød propagandist er den intellektuelle og besindige Jakob Høgel dog langt fra. Og når han kom ud i uføre med Den hemmelige krig, er årsagen mere æstetisk end politisk. Høgel er nysgerrig efter at udforske grænselandet mellem dokumentar og fiktion, og ved flere lejligheder — blandt andet i EKKO — har han slået et slag for at forlene seriøs journalistik og samfundsanalyse med kunstneriske elementer som humor, poesi, tvivl, refleksion og personlighed.

Talenter uden for trenden
"Det er i kontaktfladerne mellem fiktion, animation og dokumentarfilm, at mange nybrud sker for tiden, og sådanne projekter har hidtil haft svært ved at opnå støtte i et genreopdelt støttesystem," udtaler Jakob Høgel i en pressemeddelelse. Over for EKKO tilføjer han: "Jeg er påpasselig med ikke at efterspørge bestemte typer af film.  Jeg synes, at jeg er god til at vurdere det, folk selv kommer med, og jeg er netop interesseret i talenter, der ikke følger gængse ideer om, hvad der er hot."

Talentudvikling for dokumentar og fiktion er netop blevet sammenlagt på Filminstituttet. Ansættelsen af Jakob Høgel som leder er et varsel om, at dokumentaren ikke, som ventet, kommer til at spille andenviolin.

Måske vil der rundt om i filmbranchen blive løftet et øjenbryn eller to over, at Jakob Høgel mangler erfaring med spillefilm, hvad stillingsopslaget ellers efterlyste. Men det kan Styregruppen for New Danish Screen i de næste måneder nå at råde bod på. Her skal man nemlig ansætte en projektredaktør, der supplerer Jakob Høgel.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko