Interview
17. aug. 2018 | 13:29 - Opdateret 17. aug. 2018 | 14:02

”Jeg er ikke bange for kultureliten”

Foto | Folketinget
Alex Ahrendtsen er som kulturordfører for Dansk Folkeparti blevet en af de mest markante stemmer i debatten om, hvilken vej dansk film skal gå i fremtiden.

Dansk Folkepartis kulturordfører Alex Ahrendtsen køber ikke argumentet om, at det vil svække dansk film at flytte Det Danske Filminstitut til Svendborg.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Dansk Folkeparti skabte endnu engang overskrifter, da regeringens støtteparti i går udsendte et udspil til de kommende filmforhandlinger.

Et af punkterne handler om at udflytte Den Danske Filmskole og Det Danske Filminstitut til Fyn.

Men ifølge Filminstituttet vil det svække kvaliteten og mangfoldigheden i dansk film. Det vil desuden tage en længere årrække at tjene pengene ind, da Dansk Folkepartis kulturordfører Alex Ahrendtsen ifølge Filminstituttet bruger forkerte tal, når han snakker om udgifter for 31,3 millioner kroner årligt for adressen på Gothersgade.

Filminstituttet mener, at der vil være langt færre penge at spare ved en udflytning.

– Alex Ahrendtsen, gør det en forskel for dig?

”Jeg har tallet fra Filminstituttets egen årsrapport, hvor der står 31,3 millioner kroner. Jeg vil nu bede ministeriet se nærmere på tallene. Men uanset hvad er der en masse penge at spare,” siger Alex Ahrendtsen, der faktisk også har fundet et muligt sted i Svendborg, hvor Filminstituttet kan flytte hen: Kogtved Søfartsskole, hvis 1.828 m2 kan erhverves for lige knap 50 millioner kroner, og hvor fællesudgifterne vil være langt færre.

– Det Danske Filminstitut tror ikke, at en udflytning vil øge mangfoldigheden i dansk film!

”Det er klart, at Filminstituttet kæmper imod med næb og kløer, og de vil selvfølgelig pege på alle mulige svagheder for at blive i hovedstaden. Det har vi også set ved andre udflytninger, men på sigt vil det øge mangfoldigheden, fordi man får lettere ved at rekruttere fra andre steder i landet. I dag skal man flytte til København for at være tæt på Filminstituttet, og det ville man ikke skulle, hvis det lå et andet sted.”

Tilsandet succesformel
Vicedirektør for Det Danske Filminstitut, Jakob Buhl Vestergaard, siger til Ekko, at der med 5000 møder om året på instituttet vil være en logisk udfordring, hvis man flytter til Svendborg.

Det meste af filmbranchen bor nemlig i København. Og så vurderer han, at omkring 80 procent af medarbejderne vil opsige deres job, hvis arbejdspladsen flyttes til Fyn.

– Kan du følge, at det svækker kvaliteten, fordi det vil blive sværere at få de bedste konsulenter, hvis adressen hedder Svendborg og ikke København?

”Det er altid et argument, som institutioner i hovedstaden finder frem, når de bliver stillet i udsigt at flytte: At man ikke har kompetente, kvalificerede folk uden for hovedstaden. Erfaringen med udflytning viser bare noget andet. Det bliver faktisk bedre, og der er masser kvalificerede folk. Så den køber jeg overhovedet ikke.”

”Og i sidste ende er der jo halvanden time til København fra Svendborg og omvendt. Det er jo ikke, fordi det er Thule eller Timbuktu. Så konsulenterne kunne også bo i København og arbejde to-tre dage i Svendborg. Der er mange muligheder.”

– Bliver det ikke meget rejseri, når de har 5000 møder om året?

”Jo, men i dag rejser mange den anden vej. Men når man skal rejse ud af København, er det pludselig et kæmpe problem. Der er åbenbart længere fra København til provinsen end fra provinsen til København.”

– Og det er selv om, som Filminstituttet siger, at 80 procent af filmbranchen befinder sig i København?

”Det er selvfølgelig ikke noget, vi kan gøre på en nat. Det er en omstilling, der tager tid, og der vil være en overgangsordning. Men der er også kompetente filmfolk på Fyn og i Aarhus.”

– Er det ikke en svær øvelse i en tid, hvor dansk film er presset fra alle ledder og kanter?

”Det her er for dansk films skyld. Efter min mening trænger Filminstituttet til at tænke nyt og frigøre nogle midler. De er sandet til i en succesmodel, der ikke længere fungerer. Mange penge bliver allokeret til alle mulige ordninger, der ikke trækker ret mange mennesker i biografen. Så vi bliver simpelthen nødt til at tænke nyt, og derfor spiller vi ud, som vi gør.”

Borgerliges hedeste drøm
Alex Ahrendtsen er kendt for sit store engagement i dansk kulturpolitik, men også for at være en mand med meget markante holdninger. Politikeren holdt sig heller ikke tilbage, da han præsenterede udspillet til avisen Danmark, der er ejet af Jysk Fynske Medier.

– Du har til avisen Danmark udtalt, at det ikke bare er et forslag, men et krav?

”Der er ikke forskel på krav og forslag. Vi har jo ikke veto-ret, men skal lave en aftale, hvor alle Folketingets partier bliver indkaldt. Jeg kan kun tale til regeringen og oppositionens gode vilje og sige, at vi er nødt til at gøre noget og bruge pengene rigtigere. Det bliver op ad bakke, for man vil helst ikke røre ved kultureliten i hovedstaden. Men det er nødvendigt.”

– Mener du, at dit forslag kan blive svært at komme igennem med i forhold til de andre partier?

”Jeg er optimistisk, for jeg synes, at jeg har gode argumenter. Men jeg ved, hvor svært partierne i Folketinget har ved at røre ved kultureliten. Det er jeg ikke bange for.”

– Onde tunger siger, at udflytningsprojektet er din hævn over kultureliten i København?

”Haha, det er sammensværgelsesteorien, der rider igennem Københavns natte- og kulturliv. Men nej, det er et forsøg på at finde ekstra penge, så vi kan få mere film til danskere på dansk i biografen og dermed styrke danske produktionsselskaber. Det handler om at styrke dansk film, ikke straffe den. Jeg elsker jo vores filmbranche.”

– Men du påstår, at kulturelite-københavnere sidder og giver støtte til kulturelite-københavnere!

”Det behøver vi ikke udtænke en sammensværgelsesteori om, for det kan vi se på tallene. Og det giver sig selv, når man ligger det meste i København. Københavnerne skal da bare være glade for, at folk fra provinsen også gerne vil have del i det, som de beskæftiger sig med. Så endnu flere kan nyde gavn af deres produkter.”

– Kravet om udflytning er altså ikke et ultimatum?

”Det er et udspil med en række forslag til, hvordan aftalen skal stykkes sammen. Der spiller vi ind med nogle væsentlige ting, og det eneste jeg kan håbe på, er, at de andre synes det er en god idé. Vi spiller ind i regeringens egen udflytningsdagsorden, vi spiller ind på den borgerlige økonomis dagsorden. Det må da være borgerliges hedeste drøm at få film, der spiller sig ind og sælger mange billetter.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko