Interview
07. aug. 2015 | 13:22

”Jeg er jo en meget velopdragen ung mand”

Foto | Carl August Jansson
Mathias Broe (th.) instruerer dansere i Ung mands dans i et sjældent smukt og udtryksfuldt arbejdsbillede.

Mathias Broes prisvindende Ung mands dans bobler på Ekko Shortlist og kridter danseskoene til en vals op mod topplaceringerne.

Af Anne Hjelm Sørensen

”Det er virkelig fedt, at du kunne komme så tidligt. Jeg havde altså lidt dårlig samvittighed, men jeg har brug for pengene.”

Klokken er 8.30 om morgenen, da 23-årige Mathias Broe åbner døren til sin stuelejlighed i hjertet af Nørrebro.

Sofaen er dækket af det fotoudstyr, der skal bruges til dagens arbejde på Copenhagen Fashion Week, hvor Mathias Broe har fået en freelanceopgave som fotograf. Det er et ”okay job”, som Mathias siger, men ikke så fedt som optagelserne til en modeserie i magasinet Cover dagen inden.

”Jeg skal jo have råd til at lave mine film,” siger han på klingende fynsk og tager plads ved det lille spisebord, som han har dækket med både croissanter, vindruer og stempelkaffe. Solen står ind gennem vinduet og danner en glorie om den lange, platinblonde manke.

Faderlige og seksuelle energier
Det er filmene, der er anledning til den tidlige morgenmadsinvitation. Mathias Broes kortfilm Ung mands dans er nemlig netop stødt til boblerne på Ekko Shortlist, hvor den venter på at blive stemt opad.

Den unge instruktør har mange jern i ilden, for ved siden af fotoopgaverne og filmprojekterne læser han Film- og medievidenskab på Københavns Universitet. Og så er han netop blevet optaget på den alternative uddannelse Super16.

Ung mands dans handler om en ung mand, Mattis, der føler sig overset af sin far og derfor søger opmærksomhed hos sin mandlige danselærer.

”Danselæreren udsender både faderlige og seksuelle energier, og når de to ting støder sammen, opstår dramaet,” siger Mathias Broe om filmen, der i juni måned indbragte ham prisen for bedste kortfilm på Durban Gay & Lesbian Film Festival i Sydafrika.

”Men Mattis er ikke nødvendigvis seksuelt interesseret i sin læremester. Han afprøver forskellige værktøjer for at se, hvordan han bedst får den opmærksomhed, han længes efter.”

En terapeutisk film
Forholdet mellem far og søn er ikke nyt terræn for Mathias Broe. I 2011 vandt han dokumentarfilmfestivalen Young Docs’ pris for dokumentaren Til far, der er en meget personlig fortælling om hans forhold til sin alkoholiske far.

”Det er en enormt vigtigt historie at fortælle, både for mig selv, men også for andre unge, der sidder i samme situation,” siger han og understreger, at filmen også skal opfattes som en kærlighedserklæring til faren.

”Efter at have givet ham dét havde jeg brug for at udforske mine egne reaktionsmønstre i en anden fortælling, og det blev så til Ung mands dans. Det har været meget terapeutisk for mig at lave den.”

Før spotlyset tændes
Historien er sat i dansekonkurrencernes farverige univers, og det skyldes blandt andet, at instruktøren selv har danset pardans på konkurrenceplan i ti år.

”Jeg kender den arena virkelig godt, og jeg synes, der er en særligt intens stemning i konkurrencesituationen. Denne her følelse af at stå i salens mørke i blanke sko og stift tøj og vente på, at spotlyset tændes. Og så træder man derind, hvor de farvede kjolers pailletter glitrer, så man næsten ikke kan se noget,” fortæller Mathias Broe.

Ung mands dans er kendetegnet ved en nærmest drømmeagtigt hypnotiserende atmosfære, der ligger i billedkomposition og den maleriske brug af lys og skygge.

”Vi havde en idé om, at stilen skulle være meget corny. Jeg ville gerne overføre danseturneringens glittede atmosfære til hele filmen. For dansen spiller naturligvis også en rolle for historiens subtekst,” forklarer Mathias Broe og henviser til Mattis’ dans gennem livet.

”Han leger jo lidt med sin seksualitet, mens han prøver grænser af i en form for gråzone,” siger Mathias Broe og holder en kort tænkepause, inden han fortsætter:

”Jeg selv har altid været en meget feminin dreng, og det kan være svært, hvis man nogle gange føler, man bør løbe ud og slå sig løs med en fodbold, ikke?”

Ingen kys
Selvom den tretten minutter lange kortfilm sitrer af homoerotiske undertoner, holder handlingen sig på tækkelighedens måtte.

”Jeg synes oftest, at situationen lige inden, der skal til at ske noget intimt, er langt mere spændende end selve kysset, akten eller hvad det ellers kunne være. Derfor fastholder jeg Mattis og danselæreren i det her spændingsfelt,” forklarer Mathias Broe.

Så smiler han pludselig skælmsk, mens han fortsætter:

”Men det er altså også, fordi jeg syntes, det var utroligt grænseoverskridende at instruere den slags intime scener. Jeg er jo en meget velopdragen ung mand, og jeg følte ikke rigtigt, at jeg evnede det. Det gør jeg nu, og jeg kunne godt tænke mig at presse mig selv og mine skuespillere lidt længere i kommende projekter.”

Perfekt timing
Efter sommerferien venter den treårige instruktøruddannelse på Super16, og Mathias Broe er både spændt og nervøs.

”Jeg er simpelthen så glad for timingen. Det er det helt rigtige tidspunkt for mig at blive samlet op på,” forklarer han.

”Jeg glæder mig sindssygt meget til at lære af en masse andre filmskabere. Men jeg er også lidt bange, for det er jo et mål, som jeg har sat mig, og nu er tiden her. Så er det bare om at udnytte den rigtigt!”

Mathias Broe fortæller, at han netop har færdiggjort et manuskript til en ny kortfilm, han håber at kunne producere som uddannelsens førsteårsfilm. Handlingen, der er centreret om en ung mand og hans kommunikationsproblemer med både sin far og mennesker i almindelighed, afslører stærke paralleller til de to foregående værker.

”Det er ikke, fordi jeg føler mig låst. Der er bare ét eller andet, der får mig til at vende tilbage til den grundfølelse. Jeg er ikke klar til at lægge tematikken fra mig endnu, men jeg blander den løbende med aktuelle tanker.”

Kommentarer

Mathias Broe

Født 1992 i Odense.

Læser Film- og medievidenskab på Københavns Universitet.

Er netop blevet optaget på Super16’s instruktørlinje.

Freelancer som modefotografassistent.

Vandt prisen for bedste film på Young Docs i 2011 med Til far.

Vandt kortfilm-prisen på Durban Gay & Lesbian Film Festival i 2015 med Ung mands dans.

Se Ung mands dansEkko Shortlist.

© Filmmagasinet Ekko