Interview
23. okt. 2020 | 10:01

Disney-legende forløser nyt afskedsprojekt

Foto | Netflix
Den unge pige Fei Fei bygger i Til månen og tilbage en raket og rejser med sin kanin ud i rummet, hvor hun håber at møde en mytisk månegudinde.

Efter Oscar for bedste kortfilm med den afdøde basketballstjerne Kobe Bryant føler Glen Keane det som en velsignelse at få lov at fortælle endnu et menneskes sidste fortælling i livet.

Af Astrid Maan Thomsen

Navnet Glen Keane vækker måske ikke genklang blandt så mange danskere.

Men når man nævner et lille udvalg af, hvad han har skabt gennem sin karriere, står det klart, at han er en vaskeægte Disney-legende.

Tangled, Tarzan, Pocahontas, Aladdin, Skønheden og Udyret, Den lille havfrue, Oliver & co., Mesterdetektiven Basil Mus og Mads og Mikkel er bare nogle af de elskede animationsklassikere, Glen Keane har hjulpet med at bringe til verden som animator for Disney-studiet.

Han arbejdede der i næsten 40 år, men nu har Glen Keane skiftet rollen som chefanimator ud med instruktørstolen. Han har instrueret animationsfilmen Til månen og tilbage, som har premiere på Netflix i dag.

For Glen Keane er der dog ikke den store forskel.

”I min oplæring hos Disney var det sådan, at hver animationschef fik en del af den samlede film at arbejde med,” fortæller Glen Keane i et eksklusivt telefoninterview med Filmmagasinet Ekko.

Han blev i 70’erne oplært af Disneys oprindelige animatorer, som kærligt fik øgenavnet ”de ni gamle mænd” af Walt Disney.

”Gennem mine 40 år hos Disney har jeg lavet sekvenser og faktisk instrueret dem i forhold til både historien, animationen og designet. Så det er jeg er blevet trænet til,” forklarer han.

Lær at elske igen
Til månen og tilbage er en amerikansk-kinesisk animationsfilm, som på bedste Disney-maner blander musik og eventyr.

Manuskriptet er skrevet af nyligt afdøde Audrey Wells – kvinden bag film som Guinevere og Under the Tuscan Sun – som filmen er dedikeret til.

Den dykker ned i den klassiske, kinesiske myte om gudinden Chang’e på månen.

I filmen vælger den unge pige Fei Fei at bygge en raket for at rejse til månen og bevise for sin far, at gudinden eksisterer, så han ikke gifter sig igen og dermed glemmer Fei Feis mor.

Pigen kommer på et eventyr fuld af magiske væsner.

”Audrey Wells fortalte mig, at alle hendes historier handler om at forlige sig med fortiden. Det viser sig især i to middage, som Fei Fei i filmen har med sin familie. Audrey Wells ville med denne film lære sin datter at elske igen,” siger 66-årige Glen Keane om sine følelsesladede samtaler med Audrey Wells, der døde af kræft i 2018.

”Audrey vidste, at at hun ikke ville leve længe nok til at se den færdige film, men hun ville give sin datter denne sidste besked.”

Pludselig død
For Glen Keane var det en overraskelse, da Audrey Wells kom og ville lave Til månen og tilbage sammen med ham. Men Keane så det som en kærkommen mulighed for at fortælle en dybfølt historie.

Det betød dog også, at han de seneste år har skullet forholde sig meget til døden i sit professionelle liv. I 2017 kom Kobe Bryant til ham, og sammen transformerede de basketballstjernens afskedsdigt til sporten om til en animeret kortfilm.

De vandt begge en Oscar for Dear Basketball i 2018, men tidligere i år døde Kobe Bryant pludseligt i en helikopterulykke.

Det har betydet meget for Glen Keane at få lov til at fortælle de to menneskers sidste projekter i livet.

”Det var en velsignelse at få lov til at lave Dear Basketball. Og det er det samme med Audrey Wells’ fortælling. Det gør én meget ydmyg, og vi tog hendes hensigt med historien meget seriøst,” fortæller Glen Keane.

”Det er et modent og voksent emne for små børn at se, men tænk på, hvor mange børn, som hver dag skal håndtere en skilsmisse mellem deres forældre og se den verden, de troede var sikker, bryde sammen. Denne film er en støtte til ethvert barn, som går igennem det.”

Broadway og K-pop
For Glen Keane har det været et spændende og anderledes skridt at gå fra Disney og til konkurrenten, streamingtjenesten Netflix.

”Hvis du arbejder for et selskab som Disney eller Dreamworks, er der en hus-stil. Og rigtigt meget afhænger af en enkel film og dens medfølgende merchandise,” fortæller Glen Keane.

”Netflix er blevet en global spiller, der nu også begår sig inden for animation. Vi var nogle af de første, som skulle lave animation for Netflix, og det har udviklet sig hurtigt fra vores lille team til omkring 800 mennesker, der arbejder med mange projekter.”

Det var vigtigt for Glen Keane, at Til månen og tilbage både favnede det moderne og det traditionelle i animationen. Også musikken er en sjov og fængende blanding af Broadway og K-pop. Specielt sangen, der introducerer månegudinden Chang’e, er som taget ud af en moderne popstjernes repertoire.

”Chang’e er for mig en overnaturlig udgave af Katy Perry eller Lady Gaga. En sand gudinde, som alle tilbeder og elsker,” siger Glen Keane med et smil.

Barndomsminde på film
Glen Keane bryder sig ikke om at kalde sig selv en Disney-legende, selv om han faktisk officielt fik udmærkelsen i 2013. Men tiden hos Disney gav ham vigtige livslektioner.

”De ældre Disney-legender, som oplærte mig, var ungdommelige. De var altid de yngste i et rum, selv om de måske var 90 år. De lærte mig at forstå ungdommen og forblive et barn på mange måder. Jeg har altid forsøgt at følge den vej,” siger Glen Keane.

”Da jeg læste Audrey Wells’ manuskript, tænkte jeg på min barndom. Jeg huskede et minde om mine forældre. De legede, at mine venner og jeg blev sendt afsted i en raket. Dengang tænkte jeg, at alt var muligt,” fortsætter instruktøren.

”Det er det, jeg gør nu. Jeg inviterer publikum tilbage til den dag, hvor jeg var syv år og rejste til månen.”

Trailer: Til månen og tilbage

Kommentarer

Glen Keane

Født 1954 i Philadelphia, USA.

Var 1974-2012 ansat som animator hos Walt Disney.

Har designet elskede figurer som Ariel i Den lille havfrue ogUdyret i Skønheden og Udyret.

Blev officielt erklæret en ”Disney Legend” i 2013.

Vandt i 2018 en Oscar for bedste korte animationsfilm med Dear Basketball, baseret på Kobe Bryants afskedsdigt til sporten.

Til månen og tilbage kan ses på Netflix.

© Filmmagasinet Ekko