Jodorowskys Dune på udstilling
Forfatteren Frank Herberts klassiker Dune går for at være umulig at filmatisere. Store instruktører som David Lean og Ridley Scott har forgæves forsøgt, mens det i 1984 spektakulært mislykkedes for David Lynch at overføre bogens komplekse historie til det store lærred.
Et af de mere interessante forsøg på en filmatisering stod den chilenske instruktør Alejandro Jodorowsky (El Topo og The Holy Mountain ) for i 1975.
Projektet kollapsede på grund af pengemangel og det eneste, der vidner om dets eksistens, er Jodorowskys gigantiske 300 sider lange, uoffentliggjorte manuskript og flere tusinde konceptuelle illustrationer. Materialet har siden midten af 1970'erne kun været tilgængeligt i uddrag.
Men nu gives der en hidtil uset mulighed for at se, hvad Jodorowsky havde i tankerne med Dune. London-galleriet The Drawing Room udstiller i perioden 17. september – 28. oktober 2009 mange af filmens produktionstegninger.
Imponerende designteam
”Udstillingen er en ekstraordinær blanding af mysticisme, filosofisk spekulation over hvad et forfatterskab betyder, kulturkritik og filmsladder fra 70'erne,” lyder det fra The Drawing Room, som også udstiller en række nye værker, der er inspireret af Alejandro Jodorowskys arbejde på filmen.
”Jeg ville udforme filmen på papiret, før den skulle filmes,” har Jodorowsky selv udtalt som grunden til det omfattende designarbejde.
Til at realisere sin designmæssige vision samlede Jodorowsky et imponerende hold af illustratorer.
Teamet bestod af ingen ringere end den schweiziske surrealist H.R. Giger, den engelske illustrator Chris Foss og grundlæggeren af det franske tegneserieblad Métal Hurlant (på amerikansk, Heavy Metal ), Jean Giraud. Sidstnævnte, der er bedre kendt under kunstnernavnet Moebius, bidrog efter Jodorowskys udsagn med mere end 3000 illustrationer.
Indflydelse på Alien
Til at koordinere filmens mange effekter hyrede Jodorowsky den unge amerikaner Dan O'Bannon, der netop havde lavet effekterne til John Carpenters Dark Star.
Selv om Jodorowskys Dune ikke blev til noget, fik designteamet stor indflydelse på en anden science-fiction-klassiker, nemlig Ridley Scotts Alien.
Dan O'Bannon skrev filmens oprindelige manuskript og H.R. Giger stod for designet af filmens ikoniske monster.
Dalí på lokum
Forproduktionen på Dune byder på mange anekdoter, der kan læses i Jodorowskys essay om filmens tilblivelse og kollaps.
Her fortæller Jodorowsky blandt andet om castingen af surrealisten Salvadore Dalí i rollen som den galaktiske Kejser.
I sine forhandlinger med Dalí blev Jodorowsky mødt af mange sære krav. Dalí forlangte 100.000 dollars i timen og ønskede, at kejseren skulle sidde på en gigantisk trone formet af to delfiner, der samtidig fungerede som toilet.
Derudover insisterede Dalí på, at man i filmen skulle se Kejseren benytte toilettet.
Forhandlingerne mellem Jodorowsky og Dalí foregik ved bizarre møder rundt omkring på parisiske restauranter, hvor Dalí ved én lejlighed sad og madede den italienske instruktør, Pier Paolo Pasolini.
Udstilling
Jodorowskys Dune
Kommentarer