Journal 64 sætter danmarksrekord
De tre første filmatiseringer af Jussi Adler-Olsens Afdeling Q-serie var alle store succeser. Kvinden i buret, Fasandræberne og Flaskepost fra P lokkede henholdsvis 694.796, 753.826 og 687.842 danskere i biografen.
Derfor kommer det næppe som en overraskelse, at også Zentropas fjerde omgang med Carl Mørck og co. er en succes.
Dog er det nok en glædelig nyhed for instruktør Christoffer Boe, hovedrolleindehaverne Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares samt alle andre involveret i filmen, hvor stor en succes Journal 64 allerede er.
Filmen har med 215.052 solgte billetter i åbningsweekenden – inklusive snigpremierer, der står for 65.000 billetter – sat danmarksrekord og blevet den bedste åbning nogensinde for en dansk film. Til sammenligning åbnede Flaskepost fra P med 207.669 billetter.
Med en snarlig efterårsferie i horisonten skal det blive spændende, om Journal 64 kan komme helt op i nærheden af Fasandræberne. For den tidligere artfilm-instruktør Christoffer Boe (Reconstruction) er det en ny måde at gøre succes op på.
”Nu træder jeg ind på en bane, hvor jeg forhåbentlig snart kan sige, at jeg har lavet nogle af de mindst sete film i Danmark og en af de mest sete nogensinde. Det er da i sig selv noget,” siger Christoffer Boe i det aktuelle nummer af Ekko.
Kan ses af alle
Også anmelderne har været overvejende glade for Journal 64.
”Christoffer Boes livtag med Afdeling Q er filmisk den mest interessante, spændende og sprælske,” skriver Ekkos anmelder Bo Tao Michaëlis om filmen, hvor det umage makkerpar Mørck og Assad skal opklare en sag om mumificerede lig i en københavnerlejlighed.
Det leder dem på sporet af en gammel sag fra en berygtet kvindeanstalt på Sprogø, hvor piger blev anbragt og udsat for forsøg med tvangssterilisering.
Det er den sidste Afdeling Q-film, som Zentropa skal producere. Herefter skal Nordisk Film overtage franchisen og finde nye skuespillere.
”Journal 64 er lavet, så den kan ses af alle, uanset om de har læst bogen eller set de tidligere film. Historien om to mænd, som er venner og kollegaer, er vedkommende for de fleste,” udtaler producer Louise Vesth i en pressemeddelelse.
Trods stor succes må Zentropa-produceren se filmserien glide sig af hænde efter offentlige skærmydsler med Jussi Adler-Olsen.
”De flotte åbningstal er en kæmpe nyhed for os, og vi er meget glade og taknemmelige. Tak til publikum for at anerkende det store arbejde fra alle foran og bagved kameraet,” lyder det fra Louise Vesth.
Kommentarer