Interview
14. apr. 2014 | 01:15

Æstetik på gadeplan

Foto | Jakob Løfberg
Ashkan Paydar spiller rollen som Sami i Jesper Isaksens No Exit-film. Ingen på rollelisten er uddannede skuespillere. De kender alle til det bandemiljø, som kortfilmene portrætterer.

Jesper Isaksen har ligget i de maksimale tretten uger på Shortlistens top 10 med No Exit 2. Vi kvitterer med et interview, hvor han fortæller om at forene et blockbuster-look med gadesprog og autentiske bad guys.

Af Jeppe Mørch

”Lad os tage ud og se på nogle damer og få noget kebab.”

Sådan taler de to kriminelle indvandrer Sami og Ahmed til hinanden i Jesper Isaksens to No Exit-film, der begge har været succeser på Ekko Shortlist.

Kortfilmene handler om narkohandel i den københavnske underverden og om de fatale konsekvenser, det kan have, hvis man ikke følger de udstukne regler fra bandemiljøets voldshungrende ledere.

No Exit 2 – Rise Against har netop ligget de maksimale tretten uger på top 10, og vi har sat den autodidakte instruktør bag filmene i stævne på en café for at høre, hvad der tænder ham ved det kriminelle bandemiljø.

”De første 22 år af mit liv så jeg nærmest ikke en indvandrer i levende live. Det var først, da jeg kom her til København, at jeg stødte ind i det miljø,” forklarer den 38-årige instruktør.

”Jeg er opvokset i Vestjylland, og for mig var det meget eksotisk at komme til storbyen. Der var noget interessant ved alting, og det ville jeg gerne fortælle om.”

Autentiske bad guys
Jesper Isaksen er uddannet skolelærer, og til dagligt arbejder han med kriminelle unge mellem fjorten og atten år.

Tøjstilsmæssigt falder han ikke uden for de miljøer, han både arbejder i og portrætterer på film. På cafeen sidder han med en hue trukket ned i panden iført en grøn dynevest, der afslører en del tatoveringer på armene.

”Jo længere tid man bor i København, jo flere facetter man oplever, jo mindre eksotisk bliver det hele selvfølgelig,” forklarer han med en svag, jysk dialekt.

På rollelisten finder man ingen uddannede skuespillere.

”Hvis man vil lave noget, der foregår i et kriminelt miljø, så skal man enten have nogle skuespillere, man får til at spille bad guys. Eller også skal man finde nogle rigtige bad guys, man får til at spille skuespil,” siger han og tilføjer, at ikke alle medvirkende er tidligere kriminelle, men de kender miljøet.

Den rigtige jargon
Det handler om at ramme miljøets autentiske tone.

”Det lykkes efter min mening sjældent, når skuespillere skal spille kriminelle i danske film. Det lykkedes i Pusher, men ofte falder folk igennem.”

Derfor er skuespillerne i Jesper Isaksens film også med inde over dialogen.

”Alle replikker er skrevet på forhånd, og manuskriptet kommer til at begynde med kun fra mit hoved – jyden, der kom ind med firetoget. Jeg forsøger at få det her gadesprog til at fungere, men der er masser af improvisation, når vi er først er ude på optagelse,” forklarer instruktøren.

”Hvis replikkerne ikke virker naturlige for de medvirkende, så får de lov at komme med bud, der føles mere ægte.”

Jagtens billeder er kedelige
Jesper Isaksen har selv stået for at finansiere No Exit, som kostede 70.000 kroner at lave. Ved No Exit 2 – Rise Against fik han nogle penge gennem sponsorater og crowdfunding, men også her måtte han betale langt størstedelen selv – denne gang over 200.000 kroner.

”Det er meget svært at tjene penge på kortfilm i Danmark. Og jeg endte da også med at måtte låne nogle penge for at kunne lave 2’eren,” fortæller instruktøren.

”Men når jeg først tænder på en ide, gider jeg ikke gå på kompromis. Da vi skulle låne udstyr, gik jeg ind og sagde: ’Jeg vil have det bedste kamera, man kan få i Danmark.’ Og så må vi kigge på økonomien bagefter.”

Jesper Isaksen er inspireret af film fra Hollywood og vil ikke lave noget, der ligner ethvert andet dansk, socialrealistisk drama.

”Der er utrolig mange danske film, der er enormt kedelige at se på. En film som Jagten er en god film. Jeg sad helt ude på kanten af sædet på grund af filmens temaer. Men hvis jeg bare kigger på filmens udseende, synes jeg den er helt vildt kedelig”.

Blockbuster på gadeplan
Jesper Isaksen var fra begyndelsen klar over, at hans ambition var at lave noget med et særligt udseende.

”Jeg ville gerne kombinere et blockbuster-look med det her gadesprog. Jeg ville tage noget meget æstetisk ned på et gadeniveau.”

”Film skal sanses. Det er ikke nok, at det bare er en god historie. Jeg vil forføres af en film med alle de virkemidler, som det indbefatter.”

Som autodidakt instruktør kan vejen til de forjættede støttekroner fra Det Danske Filminstitut synes længere, end hvis man kommer fra en af landets filmskoler.

Det forklarer Jesper Isaksen med en lignelse.

”Jeg ser den danske filmbranche som et stort bjerg, der har et fladt område oppe på toppen. Heroppe har du den etablerede danske filmbranche. Nede for foden af bjerget står en horde af folk, der gerne vil være med oppe på toppen.”

”De forsøger så at kravle op af bjergsiden. Men kommer man ind på Super16 eller Filmskolen, er det som at få lov at hoppe ind i en helikopter. Og så bliver du fløjet direkte op.”

– Men er der ikke også en energi i at skulle arbejde mod det etablerede?

”Jo, det er da helt klart en drivkraft. Man bliver meget fandenivoldsk og vil gerne vise alle sammen, at man kan lave noget, der er lige så godt.”

Anonyme ansøgninger
Ekko Shortlist har eksisteret i et år, og Jesper Isaksen er glad for, at hans to film – No Exit og No Exit 2 – Rise Against – har sat deres præg på listen og pt. ligger højt placeret på All Time Shortlist som henholdsvis nummer 20 og 8.

”Det er jo imponerende, hvor mange forskellige slags film man finder derinde. Når man kigger på de over 150 kortfilm, der indtil videre er tilgængelige, undrer man sig over, hvorfor der ikke er større diversitet i danske spillefilm.”

Isaksen mener, at mange af de film, der ligner hinanden, modtager støtte gennem konsulentordningerne på Det Danske Filminstitut. Og han har selv et bud på, hvordan man kunne lade unge, talentfulde instruktører komme til fadet.

”Det kunne være sjovt med et system, hvor man kunne sende sit manuskript anonymt ind, så konsulenterne udelukkende fokuserede på et manuskripts kvaliteter – ikke afsenderens cv.”

Hollywoods tunge drenge
No Exit-filmene har mange tematiske ligheder med Nicolas Winding Refns Pusher­-film. Og Isaksen betegner sig da også som stor fan af den trilogi.

Ellers er forbillederne amerikanske, og i 2012 fik den danske instruktør sågar vist No Exit frem for nogle af Hollywoods helt tunge drenge.

”Jeg deltog i en global, online-kortfilmkonkurrence, der foregik over Youtube. Jeg sendte min film ind – og det samme gjorde over 15.000 andre,” fortæller Jesper Isaksen.

”En dag får jeg så en mail om, at No Exit er blevet udvalgt til at dyste om en præmie på 500.000 dollar, som ville være øremærket til at lave en produktion i USA. Der var i alt 50 film, der slap gennem nåleøjet. Og de var blevet udvalgt af en jury, som blandt andet bestod af Tony og Ridley Scott og Michael Fassbender.”

I kontakt med Al Pacino
Jesper Isaksen vandt dog ikke konkurrencen. Men han kom ad omveje i kontakt med et af sine helt store idoler.

”På et tidspunkt i No Exit ser man en Scarface-plakat i baggrunden. Og arrangørerne gjorde mig opmærksom på, at den kun måtte optræde i filmen, hvis jeg fik officiel tilladelse til det.”

Så Jesper Isaksen måtte holde sig vågen en nat for at ringe til filmselskabet Universal Pictures i Los Angeles.

”Jeg fik at vide, at jeg skulle betale 250 dollar. Derudover skulle jeg selvfølgelig også lige have tilladelse af Al Pacino selv. Så måtte jeg finde frem til hans agentbureau, deres advokater og hele den der række af personer, der varetager hans interesser. Dagen inden konkurrencen gik i gang, fik jeg en mail fra en advokat, der skrev: ’Al Pacino har sagt okay til brugen af plakaten.’”

3’eren i Thailand
For tiden arbejder Jesper Isaksen på at gøre No Exit til en trilogi. Men der er stadig meget arbejde at gøre, før en 3’er kan realiseres.

”Jeg regner først med at optage filmen i sommeren 2015. I 3’eren er hovedpersonen gået under jorden i Thailand, og det giver nogle udfordringer.”

Denne gang vil Isaksen ikke finansiere hele filmen selv, så der skal først findes producent, før projektet for alvor kan tage form.

Når No Exit 3 så er lavet færdig, går han med planer om at sætte de tre kortfilm sammen til én spillefilm. Men heller ikke på dette punkt er planerne endnu videre konkrete.

I mellemtiden har den autodidakte instruktør mange andre filmiske jern i ilden. Han laver mange musikvideoer – han har blandt andet lavet en musikvideo for rapperen CAS med klip og interiør fra No Exit 2, som Ekko holder verdenspremiere på. CAS er tiltænkt en rolle i No Exit 3, ligesom han skal levere musik til filmen.

”Men jeg interesserer mig faktisk heller ikke kun for hårdkogte bandefilm. Jeg elsker sådan en film som Sideways. Jeg tror, jeg har set den 30 gange. Jeg ville elske at lave sådan en type indiefilm på et tidspunkt.”

CAS: Under Pres

Kommentarer

Jesper Isaksen

Født 1975 i Aarhus.

Opvokset i Vestjylland.

Uddannet skolelærer fra Blaagaard Statsseminarium.

Underviser i dag kriminelle unge mellem fjorten og atten år på en sikret institution.

Har stiftet selskabet 9mm Film, der producerer hans egne projekter.

Var i 2012 blandt de 50 bedste i Youtube-konkurrencen Your Film Festival.

Filmene No Exit og No Exit 2Rise Against kan ses på All Time Shortlist.

© Filmmagasinet Ekko