Shortlist: Kærlighedens brudstykker
”Det er jo en uhyre enkel historie. Næsten lidt ordinær,” siger jeg til instruktøren og fornærmer hende vist en lille smule.
Hun vælger det pænere ord ”universel”. Pige møder dreng, pige og dreng bliver glade for hinanden, dreng skal i krig, pige og dreng går fra hinanden.
Godt nok i rækkefølgen: Pige og dreng er glade for hinanden, dreng er taget i krig, pige og dreng er ved at glide fra hinanden, pige og dreng er glade for hinanden, pige og dreng mødes.
Det er ikke så forvirrende, som det lyder.
Ugens nye romantiske film på top 10 Nedtællinger springer omkring i kronologien og skildrer Marie og Runes stormfulde forelskelse og brud i fragmenter og øjebliksbilleder med overbevisende stærkt spil af Neel Rønholt og Jens Sætter-Lassen.
Formen er lidt a la (500) Days of Summer og Evigt solskin i et pletfrit sind. Og Memento for den sags skyld.
Lidt terapeutisk
”Når først vi har set, at forholdet går galt, kan vi bedre have øje for de mekanismer, der fører til bruddet,” forklarer instruktør Charlotte Brodthagen.
”Der var flere, som rådede mig til at lave den kronologisk, men det tror jeg havde været kedeligt. Strukturen skulle gerne give en ny dimension til en meget genkendelig historie.”
Hun lavede filmen i sommeren 2012 sammen med producer Sara Samsøe, som hun havde mødt på Den Europæiske Filmhøjskole i Ebeltoft.
”På det tidspunkt fyldte det meget i mit hoved. Det her med at folk opgiver kærligheden på grund små ting. Det blev lidt terapeutisk at skrive om det.”
Så ja, Charlotte har selv mistet en fyr, da han skulle ”af sted”.
Men filmen er ikke en-til-en-autentisk, fastslår hun, mens hun med et tvungent smil kigger ud af vinduet og former sine sætninger med lange kunstpauser ved de personlige spørgsmål.
Nedtællinger er et destillat af hendes erfaringer med kærlighed både til kærester, venner og familie.
Virkeligt skænderi
”Jeg havde svært ved at gå i skole og var udenfor. Men jeg havde én person, som jeg virkelig bandt mig til. Når man har sådan en person, så ramler hele verden sammen, hvis man mister ham eller hende,” fortæller hun.
”Det er forholdet og relationen mellem mennesker, der optager mig. Og så smerten, når man alligevel bliver revet fra hinanden. Noget går i stykker. Det er et tilbagevendende tema for mig.”
Andre elementer i filmen lægger sig endnu tættere op ad virkeligheden.
”Der er en scene på togstationen, hvor en pige afbryder parrets skænderi med et spørgsmål,” forklarer Charlotte Brodthagen.
”Den kommer af, at Sara og jeg engang stod på en togstation og havde en ubehagelig samtale. Pludselig hev en pige fat i min trøje og ville vide, hvor mange klip hun skulle bruge for at komme til Femøren.”
Sismofytter
Ekko har samlet det meste af holdet bag filmen i en kælder hos Nimbus Film på Frederiksberg. Charlotte Brodthagen, Sara Samsøe, Neel Rønholt og Jens Sætter-Lassen – og så hunden Amiga.
Den angler efter opmærksomhed og forsøger at grave sig et leje i den blege stofsofa og lægger sit gennemgnavede kødben lige op ad Neel Rønholts kjole.
”Mange af replikkerne er faktisk nogle, vi selv har sagt, eller som folk har sagt til os i virkeligheden. Og så har vi lige drejet dem og passet dem ind i den her fiktionsboble. Det er ikke sådan, at jeg ser filmen og tænker, at Neel spiller mig. Men det var alligevel et meget personligt projekt også for mig,” supplerer Sara Samsøe.
De sismofytter, som Jens Sætter-Lassens karakter plaprer om i filmen, er til gengæld aldeles uautentiske. Ingen af de fire kan lide de farvede bolsjer.
”I starten var det vingummibamser, men så mente konsulenten fra Filmværkstedet, at det var for nuttet. Sismofytter er også et sjovt navn, og det var ligesom mere huskværdigt end vingummibamser,” siger Charlotte Brodthagen.
Naturlig kemi
Charlotte Brodthagen og Sara Samsøe lavede flere film sammen under deres højskoletid.
På Filmværkstedsfilmen To kvinder var Brodthagen instruktør og Samsøe producer. De var også begge involveret i Ung for evigt, som kravlede op på andenpladsen på Ekko Shortlist sidste år.
På Ung for evigt lærte de skuespillerinden Lise Koefoed at kende. En dag mødte de hende og Neel Rønholt på en cafe på strøget, og bagefter sendte de en mail til Neel med deres manuskript.
Hun var med på ideen og foreslog sin egen kæreste Jens Sætter-Lassen som sismofyt-elskeren.
”Manuskriptet var i meget høj grad båret af relationen mellem de to, så det var vigtigt, at kemien var der. Så lå Jens lige for. Vi har masser af erfaring med at spille sammen fra teaterskolen. Professionelt fungerer vi også godt sammen,” siger Neel Rønholt.
”Vi ville gerne prøve at spille sammen på film, og jeg synes, der kom nogle rigtig gode ting ud af det. Jeg kunne godt tænke mig at få muligheden igen på et tidspunkt.”
Sofa som taxa
Neel og Jens stillede til prøvefilmning i Sara Samsøes lejlighed, hvor sofaen gjorde det ud for bagsædet af en taxa.
”Deres naturlige kemi skinnede straks igennem. Der var en fed energi i det hele lige fra starten. Vi klingede godt lige fra de første snakke, og det var med til at inspirere os alle sammen,” fortæller Sara Samsøe.
At Neel Rønholt og Jens Sætter-Lassen også dannede – og stadig danner – par, når kameraet var slukket, gjorde kun det hele mere lydefrit.
”Selvfølgelig er det lidt specielt, men det må man kunne forholde sig til i skuespillerfaget. Ikke mindst i den danske branche, der er så lille, at alle kender alle lidt. Det hjalp, at vi har fået så meget træning i at spille sammen på teaterskolen,” siger Jens Sætter-Lassen.
Følelsesbank af minder
”Vi skulle jo ikke være Neel og Jens,” forsætter Jens Sætter-Lassen.
”Men selvfølgelig vil folk, der kender os, sikkert kunne genkende et eller andet. Al skuespil kommer et eller andet sted fra egne erfaringer. Det er bare ikke altid noget, man er særlig bevidst om.”
Neel Rønholt tager over.
”Kunsten er at få noget positivt ud af, at man har den kemi væk fra kameraet. Det er jo en gave i sådan en rolle. Uanset opgaven er det godt at have noget af sig selv med,” siger hun og uddyber:
”Som skuespiller får man efterhånden opbygget en følelsesbank, hvor man kan lagre minder, tanker og oplevelser, der har bragt én i bestemte sindstilstande. Dem kan man så hive frem efter behov.”
Kuldegysninger
For Charlotte Brodthagen og Sara Samsøe var det lidt overvældende at stå i spidsen for en produktion med to færdiguddannede og kendte skuespillere.
”Det var ekstremt vigtigt for mig at være velforberedt og at have tænkt alle ting og scenarier igennem,” fortæller Charlotte.
”Det gav lidt kuldegysninger, og vi ville gerne vise, at vi havde styr på tingene,” tilføjer Sara Samsøe.
”Det hjalp, at det foregik på vores hjemmebane. Vi optog på Peter Bangs Vej Station, hvor Charlottes forældre bor, på Værnedamsvej, hvor vores fotograf boede, og i min gamle lejlighed, så vi følte os trygge og tilpasse i omgivelserne.”
Neel Rønholt synes nu, at de unge talenter klarede sig meget godt.
”Det vigtige var, at Charlotte, Sara og de andre ikke var bange for at sige, at der var noget, de ikke vidste,” forklarer hun.
”Charlotte var meget modtagelig over for vores forslag og for improvisation. Det gjorde det til et meget frigjort projekt, og der blev skabt en fælles arbejdsånd. Det er dejligt at have det medansvar som skuespiller,” siger Neel Rønholt.
Bornedals 1864
Jens Sætter-Lassen klinger, trods far Sørens efternavn, ikke velkendt hos de fleste. Inden Nedtællinger kunne han primært ses på teaterscenen.
Senere på året bliver han dog landskendt, når han spiller en hovedrolle i Ole Bornedals 1864, som handler om slaget ved Dybbøl og bliver Danmarks dyreste tv-serie nogensinde.
”Vi fik ikke så meget filmundervisning på teaterskolen,” siger han.
”Derfor har jeg så vidt muligt sagt ja til små filmprojekter, så jeg kunne udvikle mig og udforske filmmediet. Jeg har fundet ud af, at jeg befinder mig rigtig godt i filmens verden. Der er et lidt andet nærvær end på teatret, fordi man kan zoome ind på meget korte sekvenser og være 100 procent til stede i dem.”
Børne-roadmovie
”Det var en kæmpestor oplevelse at lave 1864 og en ekstremt lærerig proces for mig. Det er en drengedrøm at få lov at løbe rundt og skyde med geværer, og det var for fedt at arbejde sammen med en så erfaren instruktør som Ole Bornedal.”
– Vel ikke lige så stort som at arbejde sammen med Charlotte?
”Det var nok cirka det samme,” siger han og skraldgriner.
Mens han venter på at blive landskendt, går han også og venter barn med Neel Rønholt. Hun er lige nu aktuel på landsdækkende tv i Badehotellet.
Mens Sara Samsøe er blevet produktionsassistent på Antboy 2, laver Charlotte Brodthagen stadig værkstedsfilm.
Lige nu brygger hun på én med børn i hovedrollerne og Rasmus Botoft som lærer. Og så håber hun på, at hun en dag kan realisere den spillefilm, hun har i hovedet: en postapokalyptisk børne-roadmovie.
Den tager vi til den tid.
Charlotte Brodthagen
Instruktør, født 1991.
Har instrueret kortfilmene To kvinder og Nedtællinger.
Arbejder på endnu en kortfilm for Filmværkstedet med Rasmus Botoft som lærer.
Sara Samsøe
Producer, født 1991.
Har produceret kortfilmene 10:01, To kvinder og Nedtællinger.
Arbejder som produktionsassistent på Nimbus Film.
Neel Rønholt
Skuespiller, født 1984.
Uddannet fra Statens Teaterskole i 2011.
Medvirker i Råzone, Dig og mig og filmserien om Min søsters børn.
Aktuel i TV 2's serie Badehotellet.
Jens Sætter-Lassen
Skuespiller, født 1986.
Uddannet fra Statens Teaterskole i 2011.
Har spillet med i teaterstykker som Mågen og Tartuffe og flere julekalendere.
Kan snart ses i Ole Bornedals 1864 på DR1.
Kommentarer