Nyhed
17. sep. 2020 | 18:07

Kaj og Andrea til kamp mod YouTube

Foto | DR
Danmarks Radio og streaminggiganten YouTube kæmper om de mindste seere. Nu bringer DR de helt tunge skyts frem i forreste linje: Kaj og Andrea.

Genoplivningen af frøen og papegøjen skal sammen med en baby-app vinde de allermindste seere tilbage til DR.

Af Thea Torp

De håndholdte skærmtrolde, bramfri Kaj og fornuftige Andrea, har underholdt flere generationer af børn i Fjernsyn for dig på Danmarks Radio. 

Nu kan de yngste danskere igen se frem til at få deres egne Kaj og Andrea-afsnit, når 81-årige Kjeld Nørgaard og 80-årige Hanne Willumsen vender tilbage i forbindelse med deres 50-års jubilæum som pludrende dyrevenner. 

”De to legendariske og højtelskede figurer skal lave nyt indhold til Ramasjang, hvor de vil være præcis lige så legende, musikalske, fantasifulde og nysgerrige, som både børn og voksne kender og elsker dem,” lover DR i pressemeddelelse. 

Nostalgipøl
Dukkeparret kom til verden i 1970’erne og blev første gang genoplivet i årene 1996-2007.

De nye afsnit bliver tilgængelige på Ramasjang, hvor det også vil være muligt at dykke ned i en nostalgipøl af ældre afsnit.

De gamle dukker er vagt til live igen i forbindelse med DR’s relancering af børneområdet. Det kan ses som en oprustning mellem public service-klenodiets og YouTubes kamp om seerne.

”I en tid, hvor det udenlandske indhold til børn strømmer ud af skærmene som aldrig før, er der mere end nogensinde brug for dansk kvalitetsindhold til børn herhjemme,” siger generaldirektør i DR, Maria Rørbye Rønn.

”Ssh, der er app for dig!”
Omkring halvdelen af danske børn under tre år streamer ugentligt indhold fra DR og YouTube ifølge DR’s pressemeddelelse.

Nu bliver det muligt for forældre at underholde selv de helt mindste med kvalitetssikret DR-indhold, når Minisjang-appen åbner for skæg og læring målrettet de et-treårige.

Indholdet er udviklet i samarbejde med en kognitiv psykolog, så der bliver taget højde for børn udvikling, skriver DR i pressemeddelelsen.

”Vores særkende og berettigelse i markedet er, at vi vil være dem, der kender danske børn bedst. Ikke kun som en algoritme i en international streamingtjeneste, men hele barnet og barndommen anno 2020,” siger Morten Skov Hansen, chef for DR’s børnebrands, med en lidet skjult henvisning til YouTube.

DR vil følge børn ”hele vejen” til voksenlivet med tre forskellige tilbud til aldersgrupper mellem et til fjorten år: Minisjang, Ramasjang og DR Ultra.

Alle skal vokse op med DR
Ud over at bringe baby-app og Kaj og Andrea ind i kampen med YouTube lancerer DR også til de mindste en animationsserie med den elskede Lille frø.

Historierne om frøen er baseret på Jakob Martin Strids storsælgende børnebog, som mange småbørnsfamilier kender til og holder af.

De større børn kan lære om samtykke og sex i fiktionsserien Over grænsen.

Her lokker nogle drenge Alberte med på klub. Hun ender hjemme i en sød fyrs seng, og pludselig bliver hun konfronteret med sine grænser. Hvad har hun lyst til, og hvordan får hun fortalt ham det? Serien kan ses fra 6. november.

Den opbyggelige og pinlige seksualundervisning får endnu et nyk, når Ultra smider tøjet 2 igen viser vokse mennesker i et gameshow-format være helt nøgne og helt normale foran usikre teenagere.

DR kan også løfte en smule af sløret for dette års julekalender, Julefeber, der bliver til i et samarbejde med Det Kongelige Teater.

Resten af historien må vi vente med at få.

Kaj og Andrea i TV 2 Charlie

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko