Nyhed
17. nov. 2011 | 14:15

Kampen om Oscar er i gang

Oscar-kapløbet rammer for alvor Danmark i dag, hvor Oscar-aspiranten Niceville har premiere. Vi kigger på, hvordan landet ligger i kampen om den gyldne statuette.
Af Mads Suldrup


”And the Oscar goes to.”

En sætning, som alverdens filmfolk drømmer om at høre efterfulgt af deres eget navn.

Hvis drøm bliver udlevet til det glamourøse Oscar-show næste år?

Det er der allerede mange gisninger om på de utallige blogs på internettet, som elsker at gætte og gisne om, hvem der løber med hæderen i de i alt 24 kategorier, der skal findes en vinder i.

Skræddersyet film
En film, som dukker allesteds, er sydstatsdramaet Niceville, der har dansk premiere i dag.

Filmen er baseret på bestselleren af samme navn og foregår i 1960’ernes Mississippi, hvor en ung, hvid forfatter sætter gang i menneskerettighedsdebatten ved at skrive en bog om den hårde hverdag, som mange afroamerikanske tjenestepiger gennemlever.

Umiddelbart er filmen som skræddersyet til at indtage Oscar-showet. En politisk periodefilm om en ung kvinde, der tager kampen op mod social uretfærdighed, burde Akademi-medlemmerne labbe i sig.

Niceville, der er instrueret af den relativt ukendte skuespiller Tate Taylor, blev pænt modtaget af de amerikanske anmeldere og har derudover været en stor publikumssucces i USA henover sensommeren, hvilket aldrig skader en films Oscar-chancer.

Hvisken i krogene
Bloggernes spådomme er baseret på buzz, statistikker, filmfolkenes tidligere bedrifter og hvisken i krogene på filmfestivaler. Tit går luften af filmballonen, når befolkningen og kritikerne først får lov til at svinge øksen over en given film.

Det skete eksempelvis inden uddelingen i 2010, hvor der blev spået Oscars en masse til Peter Jacksons længe ventede The Lovely Bones, indtil offentligheden rent faktisk så den noget jævne film.

The Lovely Bones blev i sidste ende blot nomineret til en enkelt Oscar – uden at vinde. Noget tyder på, at Clint Eastwoods nye film J. Edgar med Leonardo Dicaprio i hovedrollen risikerer at lide samme skæbne.

Eastwood flopper
Der har længe været Oscar-hype om filmen, som handler om den tidligere CIA-chef J. Edgar Hoover, men efter den amerikanske premiere i weekenden klappede publikum og kritikere ikke ligefrem i hænderne.

Med elleve millioner i billetindtægter indtjente J. Edgar under en tredjedel af filmens budget og måtte nøjes med en femteplads på ugens box office-liste.

Mange film har været store Oscar-vindere uden at være kassesucceser, men det er de færreste, som anmelderne ikke har brudt sig om, og derfor er der dårligt nyt for Clint Eastwood og kompagni.

Ifølge hjemmesiden rottentomatoes.com mener bare 40 procent af de amerikanske anmeldere, at J. Edgar er vellykket.

Spielbergs chance
Hvis Clint Eastwood ikke kan levere varen, står andre store, ærkeamerikanske kanoner klar i kulissen.

En sand Oscar-regn kan vælte ned over Steven Spielberg, der har hele to film med i opløbet.

Hvor det er tvivlsomt, at 3D-actioneventyret Tintin: Enhjørningens hemmelighed kan blande sig i de tungere kategorier, da karakteren ikke er videre kendt i USA, er der stor sandsynlighed for, at instruktørens krigsfilm War Horse bliver nomineret.

Den tredobbelte Oscar-vinder er populær hos Akademiet, og hans seneste krigsfilm, Saving Private Ryan fra 1998, vandt fem Oscars.

Er Malicks tid kommet?
Også Martin Scorsese og hans familiefilm i 3D, Hugo, vil lege med, mens man heller ikke må glemme Terrence Malick og hans Guldpalme-vinder The Tree of Life.

Den excentriske filminstruktør har aldrig vundet en Oscar, og mens kunstfilmen nok vil få det svært i kampen om bedste film, mener mange Akademi-medlemmer formentlig, at det er på høje tid, at Malick løber med prisen for ’Bedste instruktion’.

Derudover er der blandt bloggerne stor tiltro til, at Alexander Payne, som vandt en Oscar for Sideways, blander sig i topstriden med sin komedie The Descendents, der har George Clooney i hovedrollen.

Refn med i opløbet
Årets overraskelse kan blive Michel Hazanavicius’ franske stumfilm The Artist, der tog årets Cannes-festival med storm og vandt en pris for bedste skuespiller.

Den gik til Jean Dujardin for hovedrollen som stumfilmstjernen George Valentin, der frygter lydfilmens komme, og hans spås gode chancer for at blive nomineret til Oscar-uddelingens pendant.

En anden populær mand på Cannes-festivalen i år var danske Nicolas Winding Refn.

Han blev udnævnt til bedste instruktør for sin actionfilm Drive, og det er bestemt ikke utænkeligt, at også Oscar-Akademiet vil kigge hans vej, når næste års nominerede skal findes – hvis ellers det konservative Akademi kan leve med de meget udpenslede voldsscener i filmen.

De amerikanske anmeldere var vilde med Drive, og de senere år har Akademiet lukket genrefilmen ind i varmen – tænk bare på Avatar og Coen-brødrenes True Grit og No Country For Old Men.

Hvem af bloggerne, der kigger klarest i krystalkuglen, finder vi ud af den 26. februar 2012, hvor næste års Oscar-uddeling finder sted.


Kommentarer

Hold øje med disse film i kampen om Bedste film-Oscar'en

The Artist, Michel Hazanavicius

The Descendents, Alexander Payne

Dame, konge, es, spion, Tomas Alfredson

Drive, Nicolas Winding Refn

Ekstremt højt og utrolig tæt på, Stephen Daldry

The Girl with the Dragon Tattoo, David Fincher

Hugo, Martin Scorsese

The Ides of March, George Clooney

J. Edgar, Clint Eastwood

Niceville, Tate Taylor

Midnight in Paris, Woody Allen

Moneyball, Bennett Miller

The Tree of Life, Terrence Malick

War Horse, Steven Spielberg
© Filmmagasinet Ekko