Feature
18. nov. 2022 | 18:44 - Opdateret 01. dec. 2022 | 11:26

Kasper Juhl: Lad dem lide!

Foto | Anders Norddal Jendresen
Mie Gren og Paw Terndrup i en scene i Kasper Juhls nye spillefilm Ukrudt, hvor der typisk for instruktøren spilles for fuld orkanstyrke med skrig og skål.

Folk, der kalder slutningen i Christian Tafdrups Speak No Evil for den ondeste i dansk film, har aldrig set en Kasper Juhl-film.

Af Nicolas Barbano

Hvem er Danmarks største horrorfilminstruktør? Tre kompetente bud kunne være Benjamin Christensen, Carl Th. Dreyer og Lars von Trier. 

Men ser vi på volumen – både hvad angår antal værker og omfanget af skildrede grusomheder – kommer ingen op på siden af Kasper Juhl. 

Han har fra 2012 til 2022 instrueret ti spillefilm uden støtte fra Filminstituttet. Og fortjent sætter festivalen Blodig Weekend fokus på ham med en visning af den nye spillefilm Ukrudt og en efterfølgende Q&A. 

Den grusomme retning var allerede tydelig, da han i 2011 debuterede med kortfilmen Make Them Suffer. Det er en ungdommelig, upoleret hyldest til Tobe Hoopers Motorsavsmassakren, hvis finale kopieres med langt mere udpenslede rædsler og et ondskabsfuldt twist i halen. 

Undervejs underkaster flere af karaktererne sig ganske frivilligt filmens rædsler (”Det er meningen, vi skal dø,” lyder en af replikkerne). Og det har vist sig at være et auteurtræk i Juhls samlede værker. 

Filmens titel Make Them Suffer vil nogle genkende som et citat fra Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith, hvor robotskurken General Grievous snerrer: ”Crush them! Make them suffer!” 

I 2008 blev Make Them Suffer navnet på et australsk dødsmetalband. Men i Kasper Juhls filmografi ligner de tre ord en programerklæring. 

Kunstfærdig tortur
Instruktøren foretrukne subgenre er nemlig torture porn, der ligesom begrebet ”følelsesporno” ikke har noget at gøre med egentlig pornografi. 

I stedet dækker mærkaten over nyere, ekstreme eksempler på den type voldsfilm, man i 1960’erne kaldte ”gore films” og i 1980’erne ”splatter”. 

Torture porn-begrebet blev udklækket som reaktion på Eli Roths horrorhit Hostel (2005), der uforglemmeligt gør brug af subgenrens pinefulde fikspunkt: et torturkammer, hvor bødlen står omgivet af torturredskaber foran offeret, der typisk er fastspændt til en stol. 

Inden man afviser torture porn som voldsforherligende og sygeligt er det vigtigt at pointere forskellen på vold i virkeligheden, hvor den i en perfekt verden ikke ville forekomme, og i kunst. 

Tortur har indgået som fortællemæssigt og æstetisk element i mange af verdens største kunstværker – såsom middelalderens alterbilleder af den korsfæstede Kristus og Edgar Allan Poes novelle The Pit and the Pendulum

I dansk sammenhæng har tortur og lignende pinsler indgået som effektive virkemidler i hovedværker af alle tre ovennævnte mesterinstruktører: Benjamin Christensens Häxan (1922), Carl Th. Dreyers Vredens dag (1943) og Lars von Triers Antichrist (2009). 

Noget, der ligner torture porn, ses herhjemme første gang i sexgyseren Dværgen fra 1973. I dag er denne subgenre så indarbejdet i mainstreamkulturen, at Det Danske Filminstitut har støttet hele to af slagsen, Finale og Breeder, der har næsten ens torture porn-elementer. 

Alt dette gør ikke Kasper Juhls film mindre chokerende. Der bliver sjældent holdt igen, når bødlerne åbner værktøjskassen. De folk, der kaldte slutningen i Christian Tafdrups Speak No Evil for den ondeste i dansk film, har aldrig set en Kasper Juhl-film. 

Improviseret i en brandert
Nogle af hans film er så mørke, at de selv for en rutineret horrorfan kan være smertefulde. 

Når Roy Batty i Blade Runner borer fingrene dybt ind i replikantfabrikantens øjne, er det blot et øjebliks ubehag. Når det samme sker i Juhls Rex Inferno, er det som led i et længere torturforløb med panisk skrigende ofre. 

Et par af Juhls film har jeg meget lidt pænt at sige om. 

Monstrosity følger et kærestepar (Kasper Juhl og Rose Milling), der filmer hinanden, mens de leende torterer og myrder diverse fastspændte, grædende og skrigende ofre. En monoton og dilettantisk opvisning af grusomheder, videofilmet i triste og grimme sort-hvide billeder. 

The Prophets of Ignorance følger på lignende vis to snalrede, småtbegavede tøser (Louise Gammelgaard og Christina Ashley Johannsen), der hygger sig med at sludre, stjæle, tude og skære maven op på en gravid kvinde og flå fosteret ud (som i den mesterlige, franske À l’intérieur fra 2007). 

Anden halvdel, hvor pigerne i fyrre minutter græder, grimasserer, laller rundt og spiser menneskelige ligdele, ligner eksperimenterende videoværkstedskunst fra 80’erne. Et virvar af håndholdte optagelser bliver udsat for overtoninger, farveeffekter og hvad ellers klippebordets knapper måtte tilbyde – ledsaget af mærkelige elektroniske lyde og sørgmodige klange. 

Begge film synes at være improviseret i en brandert, og det resulterende nonsens er næsten umuligt at komme igennem. 

Voldelig vej til spirituel indsigt
Volden i Kasper Juhls film står sjældent alene.

Typisk optræder den som integreret del af personlige skæbner, der vokser ud af en smertefuld og traumatiseret opvækst. 

I Madness of Many spilles hovedpersonen af hele seks skuespillere. Filmen følger en psykotisk ung kvindes vej fra seksuelle overgreb i hjemmet og videre gennem års ækel tortur med blodigt opkast og lemlæstelse. For eksempel indvolde, der pilles ud af maven på skrigende kvinde, og en lænket pige, som spiser sine egne udrevne øjne. 

Det fører frem til spirituel indsigt ikke ulig den franske Martyrs (2008), et hovedværk inden for europæisk torture porn. 

Kasper Juhls tidlige film har tydelige forbilleder, men med årene bliver de stadig mere personlige. 

Samtidigt har filmene også poetiske elementer såsom de romantiske strandbilleder af en lyshåret kvinde med hvid kjole i kortfilmen Insekt

Andre steder oparbejder de dybdegående personskildringer og det gentagne fokus på ubehageligheder sammen med lydsporenes musikalske klangflader et meditativt præg, der forøges ved gensyn. 

I spillefilmen Gudsforladt fra 2015 genforenes et søskendepar (Johannes Nymark og Anne-Sofie Adelsparre), efter han har været i fængsel. Men snart hives han ned i mentalt mørke. Han medvirker til at kidnappe unge piger i en varevogn, hvor hun myrder en domina ved at bore sine fingre i hendes hals. 

Det er den første af Kasper Juhls film, der fremstår som et professionelt værk, især takket være Ulannaq Ingemanns smukke kameraarbejde. I en stærk siderollepræstation som skiftevis ussel og euforisk kidnapper/voldtægtsmand ses Sonny Lindberg. 

Ordrer fra en kakerlak
Kasper Juhls film vrimler med venindepar og Bonnie & Clyde-agtige alliancer. Kortfilmen Dare Divas følger et par pjattede vloggers (Mie Gren og Amalie Gissel Sparrebro), der forsøger at blaffe sig til Amsterdam som del af deres YouTube-show. 

Det er en velfungerende fortælling med et fint twist til slut, og mere afslører jeg ikke. Se den på Ekko Shortlist

Med drama-thriller-horrorfilmen Månebrand fra 2018 begynder instruktøren mærkbart at skrue ned for torturelementerne. Den professionelt udseende film er velspillet og stemningsfuld, om end noget langtrukken med for meget improviseret dialog. 

Johannes Nymark og Mie Gren spiller et traumatiseret søskendepar, hvis småincestuøse forhold og psykotisk voldelige adfærd forstyrres, da han får en normal kæreste. Ekko anmeldte filmen i 2018 og konkluderede: ”Månebrand er et solidt værk, der lover godt for fremtiden. Kasper Juhl er ikke upcoming. Han er her allerede.” 

Også kortfilmen Kakerlak fra 2021 – aktuel på Ekko Shortlist – er professionelt skruet sammen (med støtte fra Filmværkstedet) og smukt fotograferet. Den unge mand Silas (Frederik Carlsen) går rundt i selvmordstanker. Han får ingen hjælp fra sin far (Peter Gantzler), som tager ordrer fra en imaginær kakerlak. 

Silas truer med at rive to af sin kærestes tænder ud med en tang, men gør det i stedet på sig selv. Til slut blinker lyset i lejligheden ildevarslende, og Juhl afslører med en visuel overraskelse, hvor han vil hen med sit introspektive portræt. 

Frygtelig hævn
Endnu et fællestræk i Kasper Juhls film er skuespilpræstationerne. 

Der spilles ofte for fuld orkanstyrke med skrig og skrål, latter og gråd, som kompenserer for den ikke voldsomt imponerende dialog (”Fuck dig, din fucking luder!”). 

Gradvis gennem filmene finjusteres skuespillet, som i kortfilmen Tap Slissemand fra i år, hvor både kameraarbejdet og Siff Anderssons spil i slutbilledet bringer minder om Kirsten Olesens uforglemmelige præstation sidst i Lars von Triers 1982-afgangsfilm fra Filmskolen, Befrielsesbilleder

Den nye spillefilm Ukrudt er optaget under coronapandemien med et hold på kun tre mennesker (næppe ret meget mindre end de fleste af Juhls andre film). 

Mie Gren, der medvirker i hele otte af Juhls film, er her endnu en af hans psykotiske karakterer, plaget af barndomstraumer og med en frygtelig hævn i tankerne. Planen involverer en søster (Josefine Lindegaard) og en tumpet machofyr, der kan lokkes til hvad som helst. 

Det er igen en velspillet og velproduceret, men også ret mærkelig film. For at fastholde uvished og opbygge spænding har instruktøren travlt med at klippe frem og tilbage i to eller tre tidsforløb. 

Næste fase i Juhls udvikling som filmskaber må for min skyld godt involvere en dygtig manuskriptforfatter. Jeg synes også, han har mere end fortjent et rigtigt budget. Især hvis det kan lade sig gøre uden kreativ indblanding fra Filminstituttets konsulenter, som sjældent virker velinformerede eller kompetente udi dansk horror. 

Men det gør til gengæld på sin helt egen måde Kasper Juhl.

Interview med Kasper Juhl – af Nicolas Barbano

– Ud over at lave film er du forsanger i dødsmetalbandet Abscission. Og din musikvideo for Abscissions nummer Blackness består af en scene fra din film Madness of Many. Fungerer dine to karrierer – film og musik – som en symbiose med overlappende interesser, værker og publikum? 

”Jeg spiller ikke længere i Abscission, da vi opløste bandet for en del år tilbage. Nu spiller jeg i bandet A Crow’s Murder, hvor jeg også har instrueret flere horror-inspirerede musikvideoer, blandt andet Beast of Prey og Eyes of the Blind. Men mine film og min musik går hånd i hånd. Det er lidt de samme temaer, de beskæftiger sig med, og så tror jeg, en stor del af de folk, der har hang til horror, også kan værdsætte ekstrem musik – og omvendt.” 

– Du har på ti år stort set uden offentlig støtte lavet ikke mindre end ti spillefilm. Hvordan bærer man sig ad med det? Og hvad lever du af? 

”Man gør det bare! Alt for mange, som går rundt med nogle fede filmidéer, holder sig tilbage. I mine tidlige tyvere besluttede jeg mig for bare at kaste mig ud i det. Jeg kunne simpelthen ikke vente på, at der var nogle, der smed en masse penge efter mig.”

”Så i starten lavede jeg og mine venner film, som i alt kostede 2.000 kr. Jeg vidste, at filmene jo ikke får et topprofessionelt look, men jeg valgte at omfavne det. Mine film er udgivet i blandt andet Danmark, Australien, Tyskland, USA og Japan, men man bliver ikke rig af at lave de film, jeg brænder for. Ved siden af mine egne projekter arbejder jeg freelance som instruktørassistent og hjælper til på diverse produktioner, som har lidt flere penge at lege med.” 

– Mange af dine film falder ind under genrebetegnelsen ”torturporno”, hvor karaktererne typisk fastspændes til en stol og udsættes for fysisk tortur. Du var tyve år, da du i 2011 debuterede med kortfilmen Make Them Suffer, og det er typisk i den alder, raske drenge elsker at se hårde voldsfilm. Hvordan har du det i dag med genren? 

”Jeg har det fint med genren, men det er bestemt ikke én, jeg ser mig selv i. Jeg har siden kortfilmen Insekt forsøgt at bevæge mig lidt væk fra torturfilmen, selv om jeg vendte tilbage til den i Your Flesh Your Curse. Og jeg har fået en større interesse for det dystre drama tilsat horror-elementer. For mig er det blot vigtigt, at mine film har en dybde og noget smukt inden bag alt det uhyggelige. Jeg ser ikke mig selv som horror-instruktør, men de ting, jeg interesserer mig for at udforske i mine film, gør tit, at jeg ender i den genre.” 

– Mange af dine karakterer har haft en smertefuld og traumatiserende opvækst med misbrug og overgreb. Trækker du på egne erfaringer? For eksempel skildrer kortfilmen Forever skildrer, hvordan du mistede din far. 

”Jeg har haft den bedste og mest trygge barndom, så det er langt fra egne erfaringer, mine film bygger på. Men det gør måske også, at jeg har haft lyst til at dykke ned i vrangsiden. Og jeg ved ikke, hvor det kommer fra – det må være et tidligere liv! I børnehaven blev mine forældre hevet til samtale, fordi jeg tegnede så makabre tegninger, at de andre børn blev utilpas. Så det har altid ligget i mig.”

Forever er en slags dokumentar på lidt over en time. Den har siddet fast i klip i længere tid – og det er en film, der kommer ret tæt på – hvilket måske har gjort, at det er svært for mig at få den færdiggjort. Vi optog blandt andet på den hospitalsstue, hvor jeg beroligede min far, inden han døde. Min far havde et helt særligt verdenssyn, som i den grad har inspireret mig til temaer i mine film, og det er også noget af det, som jeg kommer ind på i Madness of Many, hvor grundtanken er, at døden er en illusion.” 

– Dine film har mange faste træk, men også en udvikling, hvor du, ud over at blive bedre til at instruere og fortælle, også synes at bevæge dig mod en mere afdæmpet dramaform med færre indslag af yderliggående vold. Hvordan oplever du selv den proces? 

”Produktionen af mine film har jo været min egen filmskole, så forhåbentlig kan man se en udvikling. Jeg har lært ekstremt meget af det, og derfor er jeg også nødt til at omfavne og acceptere de film, som i bakspejlet måske ikke er de bedste – de har alle været en læringsproces! Jeg brugt lang tid på at søge efter, hvad min stil egentlig var, og hvad der er spændende at dykke ned i. Jeg har fundet frem til, at jeg interesserer mig for mennesker, deres handlinger og hvorfor de gør, som de gør. Og så meningen med livet.”

Trailer: Ukrudt

Kommentarer

Kasper Juhl

Født 1991 i Roskilde. 

Gik i 2013-14 på European Film College. 

Producer, forfatter, instruktør, fotograf, klipper og medlem af dødsmetalbandet A Crow’s Murder. 

Kåret som bedste instruktør på amerikanske Nordic International Film Festival i 2019. 

Står bag kortfilmene Insekt, Dare Divas og Kakerlak, der kan ses på Ekko Shortlist. 

Har lavet ti spillefilm på ti år uden støtte fra Det Danske Filminstitut. 

Aktuel gyseren Ukrudt, der har dansk premiere 18. november på festivalen Blodig Weekend

Film

Ukrudt
2022

Hjortehuset
2022

Tap Slissemand
2022

Kakerlak
2021

Jim AKA Star
2021

Månebrand
2018

Forever
2018

Dare Divas
2017

Your Flesh Your Curse
2017

The Prophets of Ignorance
2016

Gudsforladt
2015

Monstrosity
2014

Insekt
2014

Madness of Many
2013

Nekromania
2013

Sunken Danish
2012

Rex Inferno
2012

God Bless Denmark
2012

Make Them Suffer
2011

© Filmmagasinet Ekko