Cph:Dox 2023
24. mar. 2023 | 14:15

Kinesisk favorit på Cph:Dox

Foto | Filmtank

Total Trust viser blandt meget andet, at kinesiske borgere risikerer, at deres negative corona-tests pludselig bliver positive, hvis de bevæger sig et sted hen, som staten ikke ønsker.

Skræmmende dokumentar om den kinesiske stats overvågning af egne borgere er favorit til festivalens hovedpris i Ekkos kritikerpanel, hvor der har været delte holdninger til filmene i hovedkonkurrencen.

Af Nicki Bruun

Snart kulminerer halvanden uges fokus på dokumentarens verden i den afsluttende prisfest på festivalen Cph:Dox.

I aften fredag den 24. marts uddeles priserne i de forskellige kategorier, deriblandt hovedprisen Dox:Award.

Vores panel af internationale kritikere har i løbet af festivalen givet stjerner til og skrevet mini-anmeldelser af hovedkonkurrencens tretten film i det såkaldte stjernebarometer.

Her har Danmark været repræsenteret med Christoffer Guldbrandsens imødesete A Storm Foretold og den kritikerroste Theatre of Violence. De har begge fået en pæn modtagelse i Ekkos panel, men det er en anden film, som ifølge panelets eksperter er favorit til at løbe med festivalens hovedpris.

Total Trust får fem stjerner af Ekkos anmelder, og Jialing Zhangs film om kineseres kamp mod statens gennemgribende overvågning og censur af sine borgere har også ramt plet i stjernebarometeret.

Med et gennemsnit på 3,8 ud af fire mulige stjerner ligger filmen klart i front. Desuden peger tre af panelets medlemmer, engelske Wendy Ide, serbiske Vladan Petkovic og vor egen Claus Christensen, på Total Trust som deres favorit til at vinde på Cph:Dox.

Den nærmeste konkurrent er norske Margreth Olins billedskønne Songs of Earth med et gennemsnit på 3,3.

Den peger engelske Nick Bradshaw og amerikanske Lauren Wissot på som en værdig vinder takket være sublime billeder fra den norske natur, hvor instruktøren rejser rundt med sine aldrende forældre og undersøger verdens konstante forandring.

Uenighed om fransk film
Cph:Dox har på årets tyvende udgave brystet sig af at have flere verdenspremierer på programmet end tidligere.

Alle tretten film i hovedkonkurrencen er således blevet vist for første gang på den danske festival. Normalt figurerer der ellers nogle dokumentarer, som allerede har begejstret på andre festivaler.

Sidste år var både den senere Oscar-vinder Navalny og den Oscar-nominerede Fire of Love i hovedkonkurrencen på Cph:Dox, selv om de forinden havde fået verdenspremiere på den amerikanske Sundance-festival.

I år har langt fra alle filmene begejstret anmelderne på det niveau, men to franske dokumentarer har vakt glæde i kritikerpanelet.

Armel Hostious The Other Profile indtager med et gennemsnit på 3,2 tredjepladsen i stjernebarometeret.

Det er en sprælsk dokumentar, hvor instruktøren tager på en spændende rejse til Congo for at fange den person, som har stjålet hans identitet på sociale medier. Undervejs bliver spørgsmålet om autenticitet sat på spidsen.

I en noget anden boldgade har On the Edge splittet kritikerne i panelet mellem stærkt begejstrede og overmåde skuffede. Nicolas Peduzzis film om en parisisk læges kamp for at hjælpe patienterne på den psykiatriske afdeling af et nedslidt hospital får både top- og bundkarakter af kritikerne.

Lauren Wissot betvivler dokumentarens etik, når den afslører de indlagtes privatliv, og giver blot én stjerne. Imens har newzealandske Carmen Gray On the Edge som sin favorit til at vinde Dox:Award, fordi den ifølge hende er en indsigtsfuld og bevægende skildring af dagligdagen på hospitalet.

Kunstners udvikling
Men vinderen af Dox:Award kan meget vel blive en helt anden film end dem, Ekkos paneldeltagere peger på.

Det er nemlig festivalens jury bestående af blandt andre den danske instruktør Lea Glob, der skal beslutte sig for vinderen.

Glob er selv aktuel på festivalen med Apolonia, Apolonia, der følger en fransk kunstners udvikling som kvinde og kunstner gennem en periode på tretten år.

Dokumentaren vandt hovedprisen på verdens største dokumentarfestival, IDFA i Amsterdam og får fem stjerner af Ekkos anmelder. Apolonia, Apolonia har efterfølgende fået regulær biografpremiere i biografer over hele landet.

Der er også stadig biografvisninger af flere af filmene på Cph:Dox i løbet af weekenden. Og efterfølgende kan man på festivalens streamingtjenester Para:Dox se et udvalg af dokumentarerne frem til 2. april.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko