Nyhed
24. mar. 2024 | 08:33 - Opdateret 25. mar. 2024 | 20:53

Kino.dk er i krise

Foto | Kino.dk

Kino.dk er det sted, mange besøger inden turen i biografen. Men nedgang i annoncer fra filmbranchen betyder, at ikke alle biograffilm længere beskrives på siden.

”En biografs repertoire ligner tandsættet i en ishockeyspillers mund,” siger distributør om den populære filmside Kino.dk, der er begyndt at kræve betaling for omtale af premierefilm.

Af Karoline Balstrøm

Når vi skal i biografen, tager de fleste af os først en tur forbi Kino.dk.

Her kan man købe billetter, se spilletider og aldersgrænser, skrive sine egne anmeldelser, se gennemsnit af danske kritikeres karakterer og få et overblik over rollelister.

Derudover er der en beskrivelse af film og en plakat, så man bedre kan orientere sig og blive inspireret til den næste biografoplevelse. 

Men det har nu ændret sig.

Betaler filmdistributøren ikke et honorar på omkring 5.000 kroner, bliver de farvestrålende plakater erstattet af en grå flade. Der er ingen præsentation på mellem 120 og 180 ord, ingen trailer og liste over de medvirkende. Filmen figurerer heller ikke i oversigten over kommende film.

Det får nu flere af de mindre distributører til at råbe vagt i gevær.

”Alle kan jo se, at Kino.dk – ved at straffe distributørerne – også skader deres eget brand. Og når publikum ikke kan danne sig et overblik på sitet, søger de andre steder hen,” skriver Kim Foss, direktør for Grand Teatret i København og biografens tilhørende distributør Camera Film, i en mail.

”Biograferne synes heller ikke, at det er sjovt. Når du scroller ned over den enkelte biografs repertoire, ligner det tandsættet i en ishockeyspillers mund. Til skade for filmene og dermed også for biograferne og publikum.”

Tvunget til truget
I de seneste år har Kino.dk nydt en privilegeret position på det danske marked som mellemled for over 50 biografers salg af billetter. 

Virksomheden har otte fuldtidsansatte og er ejet af Nordisk Film Biografer og CinemaxX, som har henholdsvis 75 og 25 procent af Kino.dk.

I slutningen af oktober 2023 fik danske distributører en mail fra Kino.dk. 

Heri gjorde man opmærksom på, at betingelserne for distributørernes film på hjemmesiden ville blive ændret markant – vel og mærke allerede fra 1. november 2023. 

”I udgangspunktet forstår jeg ikke, hvorfor Kino.dk’s egen ejerkreds ikke selv kan drive virksomheden, men at det ud af det blå skal pålægges filmdistributørerne at holde hånden under virksomheden,” lyder det fra Kim Foss. 

”Derudover virker det skørt, at man introducerer en afgift, der ikke afspejler forbedringer af produktet, men det stik modsatte: Man forringer kvaliteten af sitet og usynliggør vores film for at tvinge os til truget,” fortsætter Foss, der også savner en tydeligere varedeklaration. 

”Kino.dk har sat nogle små notater op på oversigten, men de kunder, jeg har talt med, har ikke registreret den kommunikation.” 

Gensidig afhængighed
Kino.dk beskriver sig selv som ”en udbyder, der via flere platforme samler alt, når det kommer til filmoplevelse”. 

Men i toppen af sitets oversigt står der nu med småt: ”Listen over udvalgte kommende film indeholder udelukkende titler, som filmudlejerne har betalt for at have eksponeret på Kino.dk.” 

Ifølge Peter Sølvsten Thomsen, chefen for distributøren Angel Films, er det nye tiltag imod intentionen med Kino.dk. 

”Virksomheden lever af, at filminteresserede besøger deres hjemmeside for at orientere sig. Der er noget grundlæggende forkert i, at man har en side, som hedder Kino.dk, når ikke alle film er der,” siger Peter Sølvsten Thomsen.

”De er jo også gensidigt afhængige af at have vores film liggende derinde. Kino.dk er et annoncedrevet medie, der behandler biografoplevelser.”

”Hos Angel Films har vi altid brugt Kino.dk til vores kampagner, og det virker derfor helt absurd, at vi skal til at betale yderligere for at få vores film præsenteret.” 

Meget lidt for pengene
Det er Ditte Daugbjerg Christensen – meddirektør hos Øst for Paradis, der er en biograf i Aarhus og samtidig distributør – enig i.

”Kino.dk sender nyhedsbreve, har annoncer, laver artikler og andre indslag, som giver omtale. Det koster noget at få sine film eksponeret på den måde, men det har det altid gjort, og selvfølgelig skal marketing i form af annoncer koste,” siger Ditte Daugbjerg Christensen. 

”Men hvis Kino.dk bliver en side, hvor kun halvdelen af de biografaktuelle film optræder, mister siden sin værdi.”

”Hvis folk ikke gider bruge siden, får vi som distributører meget lidt for vores penge. Samtidig synes jeg, at det er lidt ringe, at man ikke som minimum får en præsentationsside med, når man køber en annonce eller betaler for at indgå i et nyhedsbrev.” 

Satser på sociale medier
Ændringerne gælder for alle uden undtagelse – også for Nordisk Films titler. Skal en film promoveres yderligere hos Kino.dk, koster det ekstra, hvilket branchen længe har været faste brugere af. 

I starten nægtede mange at betale de omkring 5.000 kroner for at få plakat og tekst på deres films side på Kino.dk. Med tiden er distributører begyndt at tage stilling til eksponeringen fra gang til gang. Især med animations- og børnefilm vurderes det, at omtale og blikfang er nødvendigt. 

Andre nægter konsekvent at være med. 

Det gælder Kim Foss fra Camera Film. Derfor ligger selskabets kommende titler – Oscar-nominerede Perfect Days, Rød himmel og Fire døtre – på Kino.dk med en grå side uden megen anden information end et link til billetsalget.

”I vores tilfælde ville det koste i nærheden af 100.000 kroner om året, hvis vi skulle betale for at fastholde den samme eksponering, som vi havde på siden, før man introducerede afgiften,” fortæller Kim Foss.

”De midler skulle vi så hente i vores markedsføringsbudgetter. Så indtil videre har vi valgt at kompensere for den manglende tilstedeværelse på Kino.dk ved at skrue op for vores kampagner på Facebook og andre sociale medier.”

Journalistik er ikke gratis
Adm. direktør for Kino.dk, Jesper Grünfeld, ærgrer sig over netop den løsning. 

”Det er problematisk, at enkelte distributører ikke vil støtte op og betale for, at nogle skriver om film hos eksempelvis os, Moovy, Ekko, Politiken eller Berlingske. I stedet bruger de annoncekronerne hos Facebook og Google,” siger Jesper Gründfeld og fortsætter: 

”Samtidig forventer de, at sider som Kino.dk og andre medier gratis vil sætte kompetente journalister til at dække deres film. Forretningsmodellerne for medier hænger desværre ikke sammen længere på denne måde.”

Medejeren Nordisk Film Biografers overskud ser Kino.dk ikke noget af, og de sidste tre år har virksomheden haft underskud. Derfor måtte der handles, forklarer direktøren. 

”Vi har haft en dialog med samtlige distributører gennem det sidste halvandet års tid for at finde en løsning, så Kino.dk kan blive ved med at eksistere. Det er selvfølgelig vores største ønske,” fortæller Jesper Grünfeld. 

Skal ligne en filmside
Problemet er, at forretningsmodellen med annoncer og billetgebyr ikke længere er tilstrækkelig. Jesper Grünfeld advarer om, at Kino.dk’s eksistens ikke er en selvfølge. 

”Nogle distributører køber ikke det samme antal annoncer hos os længere, men bruger i stedet deres markedsføringsbudget på de sociale medier. Så vi har måttet genoverveje, hvilke film vi skulle bruge vores energi og ressourcer på,” siger Jesper Grünfeld. 

”Det er selvfølgelig irriterende for distributørerne at betale for noget, som plejede at være gratis. Men det giver jo sig selv, at hvis der ikke er nogen til at betale for den redaktionelle tid, som det kræver at lave en filmprofil.”

Kino.dk er en velbesøgt side med omkring 600.000 månedlige brugere, så den burde annoncemæssigt være attraktiv for store virksomheder med mange penge. Men det er heller ikke en løsning, forklarer Kino.dk’s direktør.

”Det prøver vi skam hver dag og har gjort i de sidste ti år. Men vi har før fået kritik af distributørerne, hvis vi har et overtal af annoncer fra for eksempel Netto, Danske Spil og streamingtjenester. Så ligner Kino.dk ifølge distributørerne ikke længere en filmside. De mener, at det kan forvirre forbrugerne, og så vil de ikke bruge annoncemidler på eksponering hos os,” siger Jesper Grünfeld.

Søg en fælles løsning
Direktør for Danske biografer, Michael Valentin, fremhæver, at hele debatten gennemgående peger på, at Kino.dk er et enormt vigtigt medie.

Snakken ville ikke gøre så ondt, hvis man var ligeglad. Og det ser han som en positiv ting. 

”Det er møgærgerligt, at der er uoverensstemmelser. For jeg vurderer, at Kino.dk har en meget central position i markedet.

Kino.dk har som de eneste formået at løfte en flot redaktionel opgave og samtidig besvare kunder på de vigtigste spørgsmål, når det kommer til at få folk i biograferne,” siger Michael Valentin og tilføjer:

”Nemlig hvilke film går der, hvor og hvornår!”

Han vurderer, at forbrugernes muligheder med det nye tiltag er forringet markant. Og opfordrer derfor Foreningen af Filmudlejere i Danmark og Danske Biografer til hurtigst muligt at finde en fælles løsning i fællesskabets interesse.

”Vi kan ikke altid bede alle andre om at løse problemerne for os. Kino.dk har kun værdi, hvis alle er med på platformen. Derfor bliver vi alle nødt til at være enige om, hvad vi skal gøre – sammen som kolleger i stedet for kun at pleje vores egne interesser. Det fortjener vores kunder, film og biografer.” 

Formanden for Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Frederik Malling Juul (SF Studios), har ingen kommentarer for nuværende.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko