Långiver: Konkurs er en appelsin i DR’s turban
Sidste år gik Sarita Christensens anerkendte produktionsselskab Copenhagen Bombay konkurs med et kreditorkrav på over 65 millioner kroner.
Der er langt fra penge nok i boet til at betale alle kreditorer, og længst nede på listen står långiverselskabet FilmCash, som mellemfinansierede DR-serien Høj og nu har en bitter strid med Sarita Christensen.
FilmCash’ direktør Frederik Nelsson mener, at Copenhagen Bombay har snydt dem for 2,75 millioner kroner. DR’s støttekroner skulle være sat ind på en sikret FilmCash-konto, men endte i stedet på Copenhagen Bombays egen konto.
Sarita Christensen erkender, at hendes selskab har begået en fejl, men hævder at have været i god tro. Og ifølge producenten forsøger FilmCash – som finansieres af hemmelige investorer – at true hende til ulovligt at betale lånegiveren uden om kreditorrækken.
Begge parter kan dog blive enige om, at DR bærer en stor del af ansvaret for problemet.
I kontrakten mellem DR og Copenhagen Bombay fra 29. juni 2022 indgik nemlig et bilag med en erklæring om, at alle midler til Høj skulle overføres fra DR til en sikret konto, som FilmCash havde adgang til.
Ekko har set denne aftale, som DR har underskrevet. ”Denne instruks er uigenkaldelig,” står der.
Så selv om Copenhagen Bombay i første omgang sendte en faktura med det forkerte kontonummer, var det DR’s ansvar at rette fejlen og sende pengene den rigtige vej. Men det skete ikke, og pengene forsvandt ned i konkursboet.
Salt i såret
Efter konkursen overtog DR produktionen af Høj, der var en højt prioriteret del af satsningen Fredags TamTam. Produktionen blev færdiggjort af selskabet Skjaldborn, som seriens instruktør Mikkel Mainz Elkjær – der vandt Ekko Shortlist Awards i 2015 – er direktør for.
I en mail til Ekko fremhæver DR, at produktionen blev fordyret af, at DR måtte tage over. Men man er stolt over, at det lykkedes at redde serien, der er en fortælling om den nordiske mytologi med stemmer af blandt andre Søs Egelind og Frederik Cilius.
”Copenhagen Bombays konkurs viste sig desværre at trække ud, og der opstod en reel fare for, at Høj ikke kunne blive klar til premiere i 2024 – måske aldrig. Det kunne vi naturligvis ikke sidde overhørig,” skriver chef for DR’s børn- og ungdomsafdeling Morten Skov Hansen.
”Vi fandt en vej, hvor de oprindelige kræfter og idémænd bag serien kunne gøre serien færdig, så vi kunne få dette nye danske animationsprojekt med til Fredags TamTams ét års fødselsdag den 5. januar 2024.”
DR købte samtlige rettigheder til Høj, hvor de før konkursen blot havde et medejerskab. I mailen oplyser DR stolt, at serien indtil videre er solgt til Sverige, Norge og Finland.
”Det er salt i såret,” siger Frederik Nelsson, da Ekko fortæller ham om DR’s svar.
”Ja, det er blevet en skidegod serie, som gør børnene glade og kan sælges til udlandet. Så tillykke til DR. Men FilmCash har ufrivilligt medfinansieret serien, og vi får ikke en krone af salget. Er det i orden?” spørger Nelsson.
Afviser kreativ løsning
Direktøren undrer sig over, at DR ikke har villet kompensere FilmCash, som har smidt i alt seks millioner kroner til Høj-projektet i form af et lån, der aldrig bliver tilbagebetalt som følge af konkursen.
Han er især fortørnet over, at 2,75 millioner af pengene undervejs gik tabt på grund af DR’s fejl.
”Det ville være nemt for DR at råde lidt bod på fejlen og betale os tilbage løbende med indtægterne til serien. Det har jeg foreslået, men DR vil slet ikke tale om det,” siger Frederik Nelsson.
”DR har ikke engang villet holde et kaffemøde eller bare forsøge at finde en kreativ løsning, der kunne gøre, at jeg blev mindre vred, og det her blev en mindre dårlig sag for DR. ’Tal med vores eksterne advokatselskab om det,’ siger DR. Det svarer til at tale med en betonklods,” mener Frederik Nelsson.
”Bøvlet efter Copenhagen Bombays konkurs har nok kostet DR omkring én million kroner ekstra, og for det har DR fået alle rettighederne, mens de oprindelig kun havde omkring halvdelen. FilmCash har betalt flere millioner uden at få rettigheder. Så det er lidt af en appelsin, der er faldet ned i DR’s turban.”
Smoking gun
Det var på grund af oplysninger fra DR, at Frederik Nelsson valgte at politianmelde Sarita Christensen for bedrageri.
Da Frederik Nelsson 6. februar 2024 spurgte DR til de manglende penge, svarede advokatselskabet Lassen Ricard på vegne af DR, at Sarita Christensen i efteråret 2023 ringede til DR og bad dem om at betale pengene til den forkerte konto.
Den forklaring var ifølge Nelsson en ”smoking gun”, der beviser, at Sarita Christensen bevidst har snydt ham.
Men da Ekko spurgte DR om det, svarede Morten Skov: ”Det er naturligvis ikke sådan, at man kan ringe til DR og uden videre få omdirigeret til helt vilkårlige konti.”
Morten Skov har kun ønsket at svare skriftligt, og han forklarer ikke, hvorfor DR nu modsiger sin egen påstand. Men DR-chefen understreger, at DR har kontroller designet til at sikre, at fakturaer betales korrekt.
Sarita Christensen benægter at have omdirigeret pengene, og DR har ikke dokumenteret, at opkaldet har fundet sted. DR har heller ikke oplyst, hvem der tog imod opkaldet.
Christensen har selv investeret penge i Copenhagen Bombay og er også personligt gået konkurs med en gæld på ti millioner kroner.
Svært at komme af krogen
Ekko har spurgt Morten Skov, hvorfor DR ikke er villig til at tilbagebetale FilmCash de penge, som de har tabt på DR’s fejl.
Han svarer i en mail, at han ikke ønsker yderligere at kommentere den verserende sag mellem FilmCash, konkursboet efter Copenhagen Bombay og Sarita Christensen, men til føjer:
”Efter Copenhagen Bombays konkurs betalte DR alle udgifter til færdiggørelsen, hvilket også inkluderer udgifter og tilgodehavender fra før konkursen til alle de kreative kræfter som for eksempel skuespillere og instruktør samt underleverandører, der ellers stod til at miste deres penge. Hele serien er stadig i produktion og forventes først færdigleveret til efteråret.”
Spørgsmål er nu, om Frederik Nelsson og FilmCash endegyldigt må sige vinke farvel til de 2,75 millioner kroner.
”Umiddelbart kunne det godt gå hen at blive DR, der må betale långiverne,” vurderer juristen Emilie Therese Sylow, som er ejer og partner i Haug & Sylow Advokater og har været advokat for Ekko i en afsluttet sag.
”Når man som filmselskab modtager en betaling med uret, har man pligt til at tilbagebetale pengene, også selv om nogle andre har begået fejlen. Men når selskabet er gået konkurs, hænger DR på den, for man kan ikke klippe håret af en skaldet.”
”Og når DR har underskrevet en aftale om, at alle udbetalinger uigenkaldeligt skal ske til et specifikt kontonummer, skal der meget til, før de kan komme af krogen.”
Kommentarer