Nyhed
10. mar. 2008 | 18:05

Kontroversielle Korine er tilbage

Ekko har interviewet undergrundsexcentrikeren Harmony Korine, hvis samlede værker for tiden vises i Cinemateket.

Af Jacob Ludvigsen

Harmony Korine er et af amerikansk films sorte får med sine kontroversielle og kompromisløse film. Elsket af navnkyndige instruktører som Gus van Sant og Werner Herzog, hadet af den mere puritanske skare af amerikanske filmkritikere.

Med en serie på de fem film, der udgør hans samlede værker, sætter Cinemateket i denne måned fokus på den 35-årige enfant terrible. Ekkos Louise Højgaard Johansen har fanget ham til et stort interview.

"Jeg har altid syntes, at ufuldkomne film er mere interessante end værker, der er nydelige og perfekte," siger Harmony Korine.

Sex og stoffer
Korine skrev i 1995 det dystre manuskript til Larry Clarks Kids om en gruppe New York-teenageres skødesløse forhold til sex, stoffer og hinanden. I 1997 slog han for alvor sit navn fast på den amerikanske independent-scene med sin debut som instruktør, Gummo, der skildrer et trøstesløst white trash-miljø.

Korine vakte herhjemme opsigt, da han i 1999 lavede den sjette officielle dogmefilm, Julien Donkey-Boy. I 2002 kom Larry Clark og Edward Lachmans Ken Park - notorisk for dens eksplicitte sex-scener - som Korine år tilbage havde skrevet manuskript til.

Jagten på en guldfisk
Efter Julien Donkey-Boy fulgte imidlertid en lang periode med stofmisbrug og generel desillusion for den amerikanske undergrundsexcentriker.

"Til sidst begyndte jeg at hænge ud med en flok fiskere fra Peru, og jeg tilbragte seks måneder med dem i jagten på en særlig guldfisk," fortæller han til Ekko.

Sidste år fik Korine comeback med Mister Lonely, som har et dansk islæt: Den dansk-polske filmfotograf Marcel Zyskind har lavet billeder til filmen om en gruppe mennesker, der lever deres liv som kendis-lookalikes.

Man kan stadig nå at se alle de nævnte film i Cinemateket.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko