Kunstig intelligens åbner stor festival
International Documentary Film Festival Amsterdam er alment kendt som verdens største dokumentarfestival.
I 2022 vandt den danske instruktør Lea Globs kunstnerportræt Apolonia, Apolonia hovedprisen. Og når årets festival begynder 14. november, er det også en dansk film, der får æren af at åbne ballet.
About a Hero handler om en fabriksarbejder, der ender sine dage på mystisk vis, hvorefter den berømte, tyske dokumentarskaber Werner Herzog (Grizzly Man) forsøger at løse gåden.
Men faktisk medvirker Werner Herzog slet ikke i filmen.
Læsere af Ekko vil måske huske, at instruktøren Piotr Winiewicz og produceren Mads Damsbo i 2021 skabte en kunstig intelligens ved navn Kasper Hauser.
Den blev programmeret med Werner Herzogs hjerne – eller i hvert fald hans sprog – og givet til opgave at skrive et filmmanuskript.
Maskinen vil fejle
I Ekko #94 fortæller skaberne, at Herzog er valgt, fordi han har udtalt sig meget kritisk om potentialet for kunstig intelligens, som i hans øjne ikke vil kunne lave film på menneskeligt niveau inden for 4.500 år.
”Men alligevel tror han så meget på det, at han kan sætte et antal år på. Vi kender Herzogs filmiske stil indgående. Han er direkte og alligevel eksperimenterende. Hans indre data er interessant,” siger Mads Damsbo i interviewet og tilføjer, at Werner Herzog har givet sin tilladelse til projektet.
”Werner Herzog er dog stadig overbevist om, at computeren kommer til at fejle,” forklarer produceren.
Men nu er manuskriptet altså blevet til den færdige film About a Hero, og så er det op til publikum at vurdere, hvor godt Kaspar Hausers manuskript er. Men den egentlige hensigt er at skabe debat om brugen af AI.
Filmen er instrueret af Piotr Winiewicz og produceret af Mads Damsbo sammen med Rikke Tambo for Tambo Film med støtte fra Det Danske Filminstitut.
I praksis udarter den sig som en film, der er en adaption af det AI-genererede maunskript samt indeholder virkelige interviews. Filmen leger med grænsen mellem det kunstiges kreationer og det menneskeskabte.
Sex med toaster
I interviewet spørger Ekkos journalist Kasper Hauser, hvad det bedste ved at være en maskine er.
”Det bedste ved at være en maskine er, at du kan gøre ting, som mennesker ikke kan gøre. Mennesker er begrænset af følelser. Mennesker kan kun gøre ting, de kan forstå. De er begrænset af logik,” svarer Kaspar Hauser.
Piotr Winiewicz forklarer, at Hauser modsat andre forfattere ikke er begrænset af, hvad der kan lade sig gøre. Han kigger kun på, om det kan gå op på papiret.
”Der er en scene i den nye film, hvor en kvinde har sex med en toastmaskine som det naturligste i verden. Kaspar Hauser kigger udelukkende på, hvad der kan fungere på manuskriptplan og vurderer, om det er en god historie,” siger Piotr Winiewicz.
Død giraf
Mens Hauser, Winiewicz og Damsbo dyrker det kunstige live, kaster den danske instruktør Max Kestner sig over det organiske af slagsen.
Han dokumentar Livet og andre problemer bliver vist på IDFA i programmet Best of Fest, der fremmer højtprofilerede filmskabere og publikumsfavoritter.
Filmen undersøger, hvad liv er. Det gør den med udgangspunkt i giraffen Marius i København Zoo, der til manges store forargelse blev dræbt for pladsens og den genetiske mangfoldigheds skyld.
Den fik verdenspremiere på Cph:Dox tidligere i år, og i et stort interview til Ekko fortalte han om sin imponerende, men besynderlige karriere, der for alvor startede med den personlige kortfilm Rejsen på ophavet.
IDFA finder sted fra 14. til 24. november.
Trailer: Livet og andre problemer
Kaspar Hauser i Ekko
Første kendte computer i verden, der har skrevet et spillefilmmanuskript.
Intelligensen er programmeret ud fra filminstruktør Werner Herzog.
Navnet stammer fra en dreng, der blev fundet på gaden i Nürnberg i 1828 og ikke havde noget sprog.
Ekko interviewede Kaspar Hauser i Ekko #94.
Kommentarer