Kunstig intelligens i filmbranchens fremtid
Robotter, computere og andre slags kunstig intelligens har formet filmhistorien i ældre og nyere sci-fi-mesterværker som Rumrejsen år 2001 og Spike Jonzes Hende.
Men nu kan de tænkende maskiner snart ende med at overtage filmbranchen på hidtil uset vis.
Det mener i hvert fald folkene bag firmaet og computersystemet ScriptBook. På den seneste udgave af filmfestivalen Karlovy Vary i Tjekkiet holdt grundlæggeren Nadira Azermai et oplæg, hvor hun fortalte om sin teknologi, der kan vende op og ned på, hvordan film bliver til.
Ifølge branchemediet Variety sagde Azermai i oplægget, at ScriptBook ud fra blot manuskriptet har ”forudset” – men altså med tilbagevirkende kraft – 22 af de 32 film, som Sony tabte penge på over en periode fra 2015 til 2017, hvor filmselskabet stod bag 62 film i alt.
”Hvis Sony havde vores system kunne de have undgået 22 film, der fejlede økonomisk,” siger Nadira Azermai.
Hun nævner ikke specifikke titler, men blandt Sonys film i perioden, der bliver betragtet som flops i forhold til billetsalg på det amerikanske marked, finder man Nikolaj Arcels The Dark Tower og Niels Arden Oplevs Flatliners.
Menneskelige fejl
ScriptBook er et belgisk firma grundlagt i 2015. Deres teknologi kan læse et manuskript og ud fra en database på 6500 filmatiserede manuskripter vurdere, om filmen vil være økonomisk fornuftig.
”Subjektive beslutninger fører til fiaskoer i billetsalget,” lyder et af firmaets slaglinjer.
ScriptBook hævder, at der med deres teknologi er tre gange så stor træfsikkerhed i forhold til på forhånd at udpege en fiasko, som hvis der ligger menneskelig vurdering bag. ScriptBook fungerer ifølge folkene bag med 84 procent præcision.
Desuden kan systemet ifølge Nadira Azermai også bruges i forhold til kønsspørgsmål ved at udpege, om kvinder faktisk snakker sammen om andet end mænd i et manuskript.
Men ScriptBook har også sine begrænsninger. For eksempel forudså systemet, at La La Land ville indtjene omkring 382 millioner kroner på det amerikanske marked. Det blev dog til næsten tre gange så meget, hvilket ifølge Variety kan have noget at gøre med filmens Oscar-succes.
Det skal dog også siges, at ScriptBook faktisk stadig pegede på La La Land som en god forretning.
Åbenlyst kvaksalveri
Der har selvfølgelig også været stor kritik af ScriptBook fra den kreative del af filmbranchen.
Da hjemmesiden The Black List, som er en side for manuskripter, der endnu ikke er blevet produceret, i 2017 indgik et samarbejde med ScriptBook, udløste det et mindre ramaskrig.
Keith Calder, producer af blandt andre Charlie Kaufmans animationsfilm Anomalisa, kritiserede de mange øjensynligt arbitrære procenttal for parametre som ”kreativitet” og ”sympati”.
”ScriptBook er åbenlyst kvaksalveri forklædt som et ’objektivt’ værktøj. Forfattere og folk på filmselskaber, vær søde at sige nej tak til det her,” skrev Calder på Twitter.
Prisen for at få en enkelt film vurderet af ScriptBook er hvad der svarer til 32.000 kroner, men filmselskaber kan få rabat, hvis de indsender flere film til vurdering.
Kommentarer