Længsler under havets overflade
Den tyske instruktør Christian Petzold har været i gang med interviews hele dagen på overetagen i biografen Grand Teatret.
Han er for første gang nogensinde i København, hvor han promoverer kærlighedsfilmen Undine, der har premiere i danske biografer den 9. september.
Instruktøren er ikke den mest velbevandrede i engelsk, advarer han. Alligevel er der en søvngængeragtig sikkerhed over den måde, han roligt og smilende besvarer spørgsmålene på.
Christian Petzold bærer præg af en behagelig træthed, som når man kommer op af bølgerne efter en lang dag i vandet. På sin vis er det også, hvad den tyske instruktør har gjort.
Undine foregår meget af tiden under vandet og er inspireret af legenden om den kvindelige vandnymfe Undine. Hun danner forlæg for H.C. Andersens eventyr om Den Lille Havfrue, men Petzold har kigget andetsteds for sin inspiration.
”Jeg læste i slutningen af 80’erne den østrigske forfatter Ingeborg Bachmanns Das dreißigste Jahr. Hun kommer i bogen ind på myten om Undine, men ud fra det perspektiv, at Undine ikke længere vil være et objekt for mænds lyster og begær. Hun vil være sin egen,” fortæller 60-årige Christian Petzold.
”At se det fra hendes perspektiv fandt jeg utroligt interessant, og jeg vidste med det samme, at jeg ville fortælle den historie. For mig er historien om Undine skabt til at være på film.”
Kærlighed i havet
I Christian Petzolds Undine gestalter hans hofskuespiller Paula Beer titelfiguren. Hun har fået menneskelig form og lever sammen med en mand, som i første scene vælger at forlade hende.
Ifølge hendes forbandelse skal hun nu dræbe ham og vende tilbage til vandet. Men da den unge Christoph (Franz Rogowski) i samme sekund træder ind i hendes liv, vælger Undine at ændre sin skæbne.
Det var vigtigt for instruktøren at gøre sin hovedperson til et aktivt menneske, der ikke kun reagerer på folk og omstændigheder omkring hende.
”I myten om Undine er hele hendes identitet baseret på mænd, og uden dem er hun intet. I min Undine har jeg ændret et punkt: Hun finder en mand, som elsker hende for den, hun er,” siger Christian Petzold.
”Undine er en kærlighedshistorie, og jeg tror, at alle film har kærlighed i sig. Det er ikke nødvendigvis kærlighed mellem mænd og kvinder, men kan også kærlighed mellem venner eller perverteret kærlighed til dit land,” fortsætter instruktøren og trækker et kendt filmeksempel på banen.
”Jaws handler om kapitalisme og turisme, men i starten ser man to unge mennesker. De er nøgne og berusede, og pigen forsøger at forføre drengen, men det ender med, at det bliver hajen, som ’knepper’ hende!”
Christian Petzold og Paula Beer snakkede også om noget, som de i moderne kontekst fandt meget interessant i myten om Undine.
”I dag er der hundredvis af forskellige dating-apps, hvor man bare møder den ene efter den anden. Det hele kan virke så overfladisk. I myten om Undine bliver man bundet op på en kontrakt: Hvis du forlader hende, slår hun dig ihjel. Det ville være sjovt at have lignende kontrakter i nutidens datingverden,” ler Christian Petzold.
Find meningen om 200 år
Hvis man går ind og ser Undine uden at kende til den gamle myte, kan man ikke nødvendigvis regne ud, hvor Christian Petzolds inspiration kommer fra.
Det er da også vigtigt for instruktøren, at publikum kan forstå filmen, som de har lyst til. Derfor har han holdt den helt åben for fortolkning.
”Hvis man laver en film for at belære, er den død og intet værd. Måske kan folk om 200 år finde frem til et budskab i Undine, men forhåbentlig ikke før,” siger Christian Petzold.
”Jeg hader, når film har et budskab. For så ender det med bare at blive et medie, som fremfører og transporterer idéer. Og det er ikke kunst.”
Kunsten opstår for Christian Petzold nemlig i det uforklarlige. Derfor føler instruktøren sig sikker på, at filmens gådefuldt romantiske slutning er den rigtige.
”Jeg ville have, at filmens sidste scene skulle ses fra Undines blik. Man kan sige, at myten dræber hende, men at hun også får sin kærlighed og brudt sin forbandelse. Det gjorde jeg for hende.”
Undine er den første af Christian Petzolds film i en planlagt serie, der vil have fokus på hvert af de fire grundelementer. Den næste film handler om ild. Dernæst skal instruktøren finde ud af, hvordan han laver fortællinger om jord og luft.
Trailer: Undine
Christian Petzold
Født 1960 i Hilden, Vesttyskland.
Studerede i 1980’erne på universitetet i Berlin og blev i 1994 uddannet på German Academy for Film and Television.
Har vundet adskillige priser for sin trilogi bestående af filmene Barbara, Phoenix og Transit.
Planlægger en filmserie om de fire elementer: vand, ild, luft og jord.
Undine får dansk biografpremiere den 9. september.
Kommentarer