Nyhed
05. juni 2010 | 12:05

Lars Kjeldgaard er død

Dansk film har mistet en af sine mest begavede manuskriptforfattere.
Af Claus Christensen

Lars Kjeldgaard blev fredag fundet død alene i sin lejlighed i København. Dødsårsagen er endnu ikke kendt, men der er sandsynligvis tale om et tragisk uheld.

Tirsdag faldt han og slog hovedet mod asfalten, da han var ude og lufte sine hunde i Dyrehaven. Han klagede over smerter i hovedet og er efter alt at dømme død af en hjerneblødning som følge af faldet.

Lars Kjeldgaard (f. 1956) blev aldrig en offentligt kendt person, men han spillede en stor rolle i filmbranchen. Som manuskripforfatter, lærer, producer og sparringspartner.

Dansk films guldalder
I perioden 1987-96 var han en karismatisk og meget populær underviser på Filmskolen. Her udgjorde han et stærkt makkerpar med Mogens Rukov, der var leder af manuskriptlinjen.

Sammen uddannede de en generation af filmskabere, der med instruktører som Thomas Vinterberg, Per Fly, Ole Christian Madsen og Annette K. Olesen og manuskriptforfattere som Kim Fupz Aakeson og Bo hr. Hansen skabte dansk films guldalder i slutningen af 90’erne og begyndelsen af det nye årtusinde.

Det var den karakterdrevne, naturlige historie, som optog Kjeldgaard, der var uddannet i dramaturgi på Århus Universitet (1982) og filminstruktør på Filmskolen (1986).

Manus til Edderkoppen
Efter arbejdet på Filmskolen gjorde Lars Kjeldgaard selv karriere som manuskriptforfatter.

Han var medforfatter på Susanne Biers Det bli’r i familien (1994), Tomas Gislasons P.O.V. (2001) og Patrioterne (1997) samt Åke Sandgrens Fluerne på væggen (2005) og Jacob Thuesens De unge år (2007).

Han modtog sammen med Claius Flygare og Kari Vidø i 2008 en Reumert for teaterstykket Fobiskolen.

Mest kendt er Kjeldgaard dog for sine manuskripter til tv-serier.

Han var medforfatter på Ole Christian Madsens Edderkoppen (2000), De udvalgte (2001), Per Flys Forestillinger (2007) og Blekingegade, der blev sendt sidste år på TV 2.

Han bidrog også til Søren Faulis kortfilmsperler, Supermaterialisme (1995) og Den store Kul-Tur (1996).

Opgør med dyr filmproduktion
Lars Kjeldgaard var højt respekteret blandt kolllegerne. I en periode var han tilknyttet Nordisk Film som producer.

Her skrev han det dogme-inspirerede manifest, Director’s Cut, hvor han gjorde op med dyre produktionsvaner og gav et sjældent indblik i filmproduktion. Essayet blev bragt i Ekko #25 (2004).

Kjeldgaards ven og kollega, Mogens Rukov, skriver for Ekko en nekrolog, som vi vil bringe her på siden.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko