Lars von Trier laver diamanter
The House That Jack Built vakte både begejstring og væmmelse ved verdenspremieren i Cannes, men siden har Lars von Triers seriemorderfilm fristet en noget stille tilværelse.
Nu kaster den kontroversielle instruktør sig over et nyt hverv: diamantfremstiller!
Men som det meste fra Triers hånd er det selvfølgelig ikke helt så ligetil. Diamanterne er nemlig hans film, der er blevet omskabt til en fysisk genstand. Den vises på et museum, og på udstillingen kan man få en virtual reality-oplevelse via 3D-briller, skriver New York Times.
”Jeg forsøger at indfange stemningen,” udtaler Lars von Trier til den amerikanske avis og fortsætter:
”Det har været en slags bibeskæftigelse, men du ved aldrig, hvor livet fører dig hen. Da jeg startede, troede jeg, at det ville tage to uger at skære diamanten og være interessant. Men det tog fem år at skære dem i hånden.”
Forbud mod billeder
Melancholia er den første af Lars von Triers film, der er blevet til en diamant. Man kan opleve Melacholia: The Diamond nu og frem til 5. maj på museet M HKA i belgiske Antwerpen.
Museet vil ikke vise billeder af diamanten og har nedlagt forbud mod, at New York Times tager billeder, fordi Trier ”vil have folk til at komme og opleve det selv”.
Men det forlyder, at diamanten på tolv karat er inspireret af filmens klimaks, hvor verden bogstavelig talt går under. Den består af to sten, der kolliderer og bliver til én.
Efter anstrengelserne med The House That Jack Built ville Trier kaste sig over eksperimenterende kortfilm, de såkaldte Etuder, fortalte han sidste år Ekkos medredaktør Peter Schepelern. Der har dog også gået rygter om, at instruktøren arbejder på tredje sæson af Riget.
Lars von Trier planlægger at lave Breaking the Waves som sin næste diamant, fortæller han New York Times. Den skal laves med en mere abstrakt tilgang og skæres med laserbaseret teknologi.
”Jeg håber, det vil tage mindre end fem år,” siger han til avisen, som han også fortæller, at planen er at lave alle hans tretten film som diamanter.
Fuld på pressemøder
Det var som bekendt i forbindelse med verdenspremieren på Melancholia i Cannes, at Lars von Trier i 2011 kom med de Hitler-jokes, der gjorde ham persona non grata på festivalen de næste syv år.
På spørgsmålet fra New York Times om, hvorvidt det er et bevidst valg at starte med Melancholia for at give den opmærksomhed, svarer Trier: ”Måske på et underbevidst plan.”
Instruktøren kommer i den forbindelse også ind på sin kamp for ædruelighed.
”Det er det eneste pressemøde, jeg nogensinde har været ædru til. Det siger meget om værdien i at drikke før pressemøder. Ellers bliver man så nervøs, at man pludselig kommer med sympatitilkendegivelser til Hitler. Jeg vil ikke anbefale det,” siger Lars von Trier.
Kommentarer