Lille selskab giver Nordisk konkurrence
.
Den kæmpestore bjørn har netop fået premiere i de danske biografer og sælges i disse dage til udenlandske købere på Berlin-festivalens markedsdel European Film Market.
Produktionsselskabet Copenhagen Bombay står selv for lanceringen.
Siden det lille produktionsselskab i efteråret skabte sin egen distributionsarm under navnet Copenhagen Bombay Distribution, har selskabet nemlig selv distribueret og markedsført sine produktioner i Danmark og solgt dem til udlandet.
Uenighed om kopiantal
Idet en tredjedel af Copenhagen Bombay er ejet af Nordisk Films moderselskab, Egmont, har det ellers været kutyme, at Nordisk Film Distribution stod for distributionen af Copenhagen Bombays produktioner i de danske biografer.
Det var tilfældet med Æblet & Ormen fra 2009 og Carsten & Gittes filmballade fra 2008. Med den nye 3D-animationsfilm, der er instrueret af Esben Toft Jacobsen, kunne de to selskaber dog ikke blive enige om lanceringens størrelse.
”Nordisk Film vurderede Den kæmpestore bjørn til at være en langt mindre film, end vi gjorde. De ville kun gå ud i ti kopier, mens vi vurderede den til 60 kopier,” fortæller producer Sarita Christensen til Ekko i Berlin.
Copenhagen Bombay henvendte sig også til andre distributionsselskaber som Sandrew Metronome og Scanbox. Men svaret var det samme. Derfor valgte produktionsselskabet at gøre det selv.
Stadig afhængig af Nordisk Film
Helt uden om Nordisk Film-koncernen kunne Copenhagen Bombay dog ikke komme.
For at kunne distribuere en film i så mange kopier kræver det nemlig, at Nordisk Film Biografer, som ejer langt de fleste af de store biografer i Danmark, er villig til at aftage en stor del af de pågældende kopier.
Heldigvis for Copenhagen Bombay ville denne del af Nordisk Film-koncernen gerne lege med, så Den kæmpestore bjørn kunne distribueres bredt.
”Det viser, at biografbranchen gerne vil støtte børnefilmen, hvis den bare er god nok,” siger Sarita Christensen, som også er medejer af selskabet sammen med instruktør Anders Morgenthaler.
Langsigtet strategi
Selv om Nordisk Film må undvære Copenhagen Bombays produktioner i deres distribution, er det også positivt for dem, mener Sarita Christensen.
”Nordisk Film får jo filmen i deres biografer alligevel. Og de sparer penge og kræfter på noget, som de alligevel ikke havde tid til.”
Hun mener også, at der er brug for en anderledes, mere langsigtet lanceringsstrategi, når der laves film herhjemme.
”Vi skal være bedre til at medtænke lanceringsstrategien langt tidligere i processen. Helt fra starten, så filmene bliver markedsført over en længere periode.”
På tværs af medier
”Især inden for distribution af niché-film som børnefilm kræver det en ekspertise og tid, som de store selskaber ikke har. Men det har vi,” siger Sarita Christensen.
Som en del af det nye distributionsselskab indgår også en cross-media-afdeling, hvor en produktion af alt fra bøger og spil til legetøj og hjemmesider skal bruges som en del af filmenes lanceringer.
Copenhagen Bombay har også planer om at distribuere andres produktioner. En beslutning, som de har været forsigtige med at melde ud.
”Vi ville først sikre os, at vores egne produktioner kunne klare sig. Og det har de vist, at de kan,” fortæller hun.
Monopollignende tilstande
Copenhagen Bombays beslutning om at lave deres egen distributions-arm er ikke taget ud af det blå, men baserer sig på et års analyser af biografmarkedet.
”Opstarten har været ved at slå os ihjel, men det har alligevel været den rigtige beslutning,” fortæller hun.
Copenhagen Bombay Distribution er en ny spiller i et ellers stadigt mere monopol-lignende dansk biografmarked. I de seneste tre år har Nordisk Film Distribution haft en markedsandel på over 50 procent.
Det viser tal fra Det Danske Filminstitut, som Ekko har beregnet i forbindelse med en artikel i det nye nummer af Ekko. Her fremhæver Jørgen Ramskov, at det vil blive dyrere og sværere for danske producenter at få deres film lanceret efter, når distributionsselskabet Sandrew Metronome lukker i løbet af 2011.
Den kæmpestore bjørn får international premiere i morgen 15. februar på Berlinalen, hvor den vises i børnefilmkonkurrencen ”Generation Kplus”.
Kommentarer