Nyhed
17. maj 2005 | 23:49

Louise Frevert anmelder Manderlay

Lars von Trier provokerer nu mere med sin optræden end med sine film, skriver Dansk Folkepartis kulturordfører i EKKO #28.
Af Claus Christensen

Louise Frevert var ude med riven, da Dogville havde premiere for to år siden. Frevert, der er kulturordfører for Dansk Folkeparti, kaldte filmen "et propagandistisk politisk manifest" og satte spørgsmålstegn ved, om en så "anti-amerikansk" film overhovedet skulle have penge fra den danske stat.

Nu er Lars von Trier klar med Manderlay, anden del af hans trilogi om livet i Amerika. Filmen får dansk premiere 3. juni, men EKKO har — med Triers hjælp — lavet en særlig visning af Manderlay for Louise Frevert, så hun kan anmelde filmen i det kommende EKKO #28, der er på gaden 1. juni.

Trist for Trier
"Manderlay er skåret over den samme læst som Dogville, men provokationen udebliver," skriver Louise Frevert i sin anmeldelse og fortsætter:

"Filmen repeterer Triers chokfremstilling af nogle amerikanske tilstande, men det virker ikke anden gang. Det må være trist for Trier, at han nu provokerer mere med sin personlige optræden — som i Cannes, hvor han hånede George W. Bush — end med sine film."

Louise Frevert har dog også ros til Trier. Hun mener, at Manderlay på formidabel vis skildrer, hvor svært det kan være at omstille sig fra en slavetilværelse til et liv i frihed. Til gengæld er hun lodret uenig med Trier i hans kritik af det amerikanske samfundssystem.

Ned i en fælles gryde
"Den menneskelige uretfærdighed kender vi alle til, men den bliver sandelig ikke bedre af at have et syn som von Triers, hvor essensen er, at hvis vi bare putter alting ned i en fælles gryde, så kan vi alle få et stort tag-selv-bord, og ingen vil lide nød. Det er en romantisk, utopisk holdning, som døde, da muren faldt," skriver Louise Frevert.

Læs hele anmeldelsen i EKKO #28, der også byder på et stort interview med Lars von Trier, hvor han blandt andet fortæller om sit forhold til Dansk Folkeparti.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko